2017 był przełomowym rokiem w historii działającej blisko 160 lat, marki Opel. Po 88 latach posiadania przez General Motor Company większościowych, a następnie kontrolnych udziałów, firma została przejęta przez francuski koncern PSA Groupe. W tym roku debiutował też Crossland X, zupełnie nowa propozycja w portfolio marki. Bliźniaczy konstrukcyjnie z Citroёnem C3 Aircross II generacji, jest efektem pięcioletniej współpracy producentów poprzedzającej zmiany właścicielskie. Po zakończeniu produkcji Merivy II generacji, Opel poszerzył ofertę w segmencie odnotowującym rekordowe wzrosty sprzedaży. Na polskim rynku w 2018 roku, wraz z modelem Mokka, zapewnił największy, ponad 12%, udział marki w sprzedaży najmniejszych crossoverów. W skali globalnej na zakup Crosslanda X w ubiegłym roku zdecydowało się 102 424 klientów. Daje to czwarty wynik wśród modeli z oferty producenta z Rüsselsheim. Równie udany jest początek tego roku, ilościowe wzrosty sprzedaży do maja pozycjonują model w pierwszej dwudziestce samochodów osobowych w Polsce. W sprzedaży dostępne są dwie jednostki napędowe: benzynowa o pojemności 1.2 litra oraz półtoralitrowy diesel. Z okazji 120 rocznicy rozpoczęcia przez Opla produkcji samochodów, obok wersji wyposażenia Essentia, Enjoy, Elite, aktualnie dostępna jest również opcja „120 Lat”.

Wygląd zewnętrzny

Sylwetka Crosslanda to kolejna odsłona aktualnej, interesującej, linii stylistycznej Opla. Trudno szukać w niej odważnych futurystycznych eksperymentów, trudno jednak nie zauważyć indywidualnych cech. Wysoko położone zintegrowane reflektory przednie umieszczono tuż pod dolną krawędzią pokrywy komory silnika. W przedniej części dominuje kaskadowy grill z dużym logotypem marki. LED-owe światła do jazdy dziennej, okalające od góry i na zewnątrz przednie reflektory, w połączeniu z biegnącymi od logotypu skrzydłami dopełniają designerską koncepcję. Wzmocnienia zderzaków w kolorystyce aluminium oraz czarne osłony w dolnej część choć typowe dla miejskich crossover-ów w połączeniu z dwukolorowym nadwoziem, testowanego egzemplarza, nadają kompaktowej bryle wyrazistości. Uzupełnienie stanowią: tylny proporcjonalny spoiler oraz oryginalne, ekspansywne przetłoczenia boków. Poziome światła tylne zachodzące ku przodowi oraz centralnie umieszczone na pokrywie bagażnika duże logo, spinają konsekwentną, spójną wizję nadwozia. Dostępna paleta dziesięciu kolorów nadwozia wraz z opcją wyboru koloru (biały Summit lub czarny Mineral) dachu i obudów lusterek pozwalają na stworzenie konfiguracji, które spełnią oczekiwania estetyczne klienta.

 

Wnętrze pojazdu

Zagwarantowanie optymalnej przestrzeni w segmencie kompaktowych SUV-ów wymaga od projektantów wnętrz szczególnej kreatywności. Osiągnięty w przypadku Crossland-a kompromis nie oznacza jednak akceptacji ograniczeń. Wnętrze jest relatywnie obszerne. Opcjonalne wyposażenie w ergonomiczne fotele AGR w pierwszym rzędzie zapewnia zaskakująco wysoki komfort. Elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego oraz wysuwana poduszka podpierająca uda w połączeniu z regulacją wysokości foteli pozwalają na skonfigurowanie optymalnych warunków podróżowania. Również trzymanie boczne nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Oparcie tylnej kanapy dzielone jest w proporcji 40/60. Środkowe oparcie pełni również funkcję podłokietnika z uchwytami na dwa kubki. Jego złożenie daje bezpośredni dostęp do bagażnika i umożliwia przewożenie dłuższych przedmiotów. Standardowa pojemności bagażnika to 410 litrów, złożenie tylnego oparcia zwiększa ją do 1255 litrów. Wielkości te sytuują model powyżej średniej w segmencie. Wielofunkcyjna kierownica zapewnia sterowanie tempomatem oraz multimediami. Umieszczono na niej również włącznik podgrzewania koła kierownicy. W centralnej części konsoli środkowej znajduje się dotykowy 8-calowy wyświetlacz obsługujący m.in. szerokokątną kamerę cofania, system nawigacji NAVI 5.0 IntelliLink wyświetlający mapy 3D, obsługę sparowanego smartfona oraz multimediów. Poniżej umiejscowiono intuicyjny panel sterowania dwustrefową klimatyzacją, podgrzewania szyby tylnej i przedniej oraz foteli. O podstawowych parametrach samochodu informują kierowcę tradycyjne analogowe zegary prędkościomierza, obrotomierza oraz temperatury cieczy chłodzącej i poziomu paliwa. Dodatkowe parametry jazdy wyświetlane są na kolorowym 3,5 calowym umieszczonym pośrodku wyświetlaczu. Testowany egzemplarz wyposażono w opcjonalny wyświetlacz Head-up, który prezentuje najważniejsze dane mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, a więc prędkość, komunikaty systemów: rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, automatycznego hamowania awaryjnego, o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz o pojeździe w martwym polu. Dodatkowo w przypadku aktywacji nawigacji wyświetlane są graficzne komunikaty o przebiegu trasy. Aluminiowe obwódki wlotów powietrza, głośników w drzwiach wraz z chromowanymi dodatkami wokół dźwigni zmiany przełożeń skrzyni biegów oraz centralnego wyświetlacza przełamują szarość plastików i powodują pozytywny odbiór całości.

 

Silnik i właściwości jezdne

Układ napędowy w testowanej konfiguracji jest jedną z najmocniejszych stron samochodu. Zasilana olejem napędowym jednostka o pojemności 1499 ccm generuje moc 120KM. Maksymalny moment obrotowy 300Nm dostępny jest już od 1750 obr./min. Współpracując z 6-stopniową automatyczną skrzynią, przy masie własnej pojazdu 1361 kg, żwawo reaguje ruch pedału przyspieszenia i pozwala na dynamiczną jazdę. Równomierny odgłos pracującego na wysokich obrotach silnika nie jest uciążliwy. Dla mających doświadczenia w eksploatacji samochodów z silnikami diesla będzie to przyjemny dla ucha pomruk. Spalanie w cyklu mieszanym, w realnych warunkach drogowych z pełnym obciążeniem, kształtuje się poniżej 6 litrów. Restrykcyjne normy emisji tlenków azotu spowodowały, iż silnik wyposażony jest w technologie BlueInjection z wykorzystaniem roztworu mocznika (AdBlue®). Każdy rozruch silnika poprzedzony jest komunikatem o zasięgu i konieczności uzupełnienia płynu. Napęd we wszystkich specyfikacjach silnika i skrzyni przenoszony jest na oś przednią. Oprócz testowanej, w ofercie jest 102-konna odmiana diesla współpracująca z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Wersja benzynowa dostępna jest w trzech wariantach mocy: 82KM, 110KM i najmocniejszy 131-konny. Skrzynia automatyczna zestrojona została z 110-konną odmianą „benzyniaka”. Charakterystyka zawieszenia zapewnia komfortowe podróżowanie zarówno w warunkach ruchu autostradowego jaki i podczas pokonywania „miejskiej dżungli”.

 

Podsumowanie



Regularne ceny Crosslanda zaczynają się od 61 950 zł. W tej cenie klient otrzymuje samochód napędzany silnikiem benzynowym o mocy 82 KM z manualną, 5-biegową skrzynią, w wersji wyposażenia Essentia. Standardem we wszystkich odmianach modelu są m.in.: tempomat, system rozpoznania znaków ograniczenia prędkości oraz niezamierzonej zmiany pasa ruchu, a także światła do jazdy dziennej w technologii LED oraz system monitorowania ciśnienia w oponach. Testowany egzemplarz w opcji Elite wraz z wyposażeniem dodatkowym kosztuje ponad 110 tys zł. Prezentowana propozycja Opla skierowywana jest do nabywców poszukujących oszczędnego crossovera oraz relatywnie komfortowych warunków podróżowania zarówno w warunkach miejskich jak i autostradowych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny
• Pojemność skokowa (ccm) – 1499
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88 (120) przy 3 750
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 300 w zakresie 1750

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 183

Zużycie paliwa (WLTP)
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,5-5,1
• Emisja CO2 (g/km) – 143-135

Pojemność zbiornika paliwa
• 45 litrów

Napęd
• przedni

Układ kierowniczy
• Przekładnia ze wspomaganiem
• Minimalna średnica zawracania między krawężnikami (m) – 10,7

Wymiary
• Długość (mm) – 4 212
• Wysokość (mm) – 1 605
• Szerokość (mm) –1 825
• Rozstaw osi (mm) – 2 604
• Rozstaw kół przednich (mm) – 1 531
• Rozstaw kół tylnych (mm) – 1 491

Koła i opony
• Wymiary opon – 215/50
• Obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masy
• Dopuszczalna masa całkowita (kg) – 1 840

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 410
• Maksymalna (litry) – 1 255

Wyposażenie
Testowany samochód to wersja Elite, która na wyposażeniu posiada między innymi:
• System ABS oraz stabilizacji toru jazdy ESP z układem wspomagania ruszania na pochyłościach HSA
• System ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach
• System wykrywania zmęczenia kierowcy
• System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu
• System ostrzegania o pojeździe w martwym polu
• Przednia kamera – rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości
• System monitorujący ciśnienie w oponach
• Przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtynowe poduszki powietrzne
• Komputer pokładowy
• Kolorowy wyświetlacz graficzny 3,5″ pomiędzy wskaźnikami
• Projekcyjny wyświetlacz kierowcy „Head-up Display”
• System multimedialny Navi 5.0 IntelliLink z łączami Bluetooth®, USB, AUX-in
• Tempomat
• Fotele kierowcy i pasażera AGR z regulacją w 8 kierunkach
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Czujnik deszczu sterujący wycieraczkami przednimi
• Klimatyzacja dwustrefowa sterowana elektronicznie
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrze w kolorze nadwozia
• Światła do jazdy dziennej w technologii LED
• Przyciski sterowania na kierownicy
• Koło kierownicy pokryte skórą
• Dach i obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze czarnym
• Srebrne nakładki na dolnych częściach zderzaków z przodu i z tyłu
• Chromowana listwa w linii okien bocznych
• Tapicerka materiałowa z elementami sztucznej skóry Florey, czarna
• Podłokietnik fotela kierowcy
• Reflektory AFL LED z funkcją automatycznych świateł drogowych i doświetlania zakrętów
• Tylne światła LED
• Reflektory przeciwmgielne
• Automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia (tunelowym)
• Światłoczułe lusterko wewnętrzne (elektrochromatyczne: automatycznie przyciemniane)
• Przednie osłony przeciwsłoneczne z lusterkami i podświetleniem
• Dodatkowe oświetlenie LED w przednich drzwiach i konsoli środkowej
• Podwójna, regulowana podłoga bagażnika Flex Floor
• ładowarka indukcyjna telefonu, przyciemniane szyby tylne boczne oraz bagażnika
• Podgrzewane fotele przednie oraz koło kierownicy
• System automatycznego parkowania „Advanced Park Assist” z panoramiczną kamerą cofania, czujnikami parkowania przód/tył
• Dach i obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze Czarny Mineral, metaliczny

Test przeprowadzono w dniach 17÷25 czerwca 2019r.
Tekst i zdjęcia: Cezary Spychała – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj