Test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Model zadebiutował w 2017 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, a już w następnym roku trafił do sprzedaży. Konstrukcyjnie oparty został na płycie podłogowej „Project Global”, którą dzieli z modelami ASX i Outlander. Pojazd łączy w sobie awangardową, ostrą stylistykę oraz dynamiczną jazdę z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Ten kompaktowy SUV w gamie japońskiej marki pozycjonowany jest pomiędzy modelami ASX i Outlander. Pod koniec ubiegłego roku poddany został modernizacji. Facelifting obejmował między innymi zderzak przedni, reflektory czy też tylną część nadwozia, które zostało pozbawione charakterystycznego spoilera oraz podwójnej szyby pokrywy bagażnika. Samochód oferowany jest w dwóch odmianach: jedna napędzana silnikiem benzynowym 1.5T MIVEC o mocy 163KM oraz druga – testowana, napędzana układem hybrydowym typu plug-in (PHEV), która bazuje na silniku benzynowym 2.4 i dwóch elektrycznych. Potencjalny nabywca ma do wyboru jeden z czterech poziomów zakresu standardowej kompletacji wyposażenia: Invite Plus, Inbusiness, Intense Plus i Instyle Plus. Na rynku auto staje w szranki z takimi między innymi pojazdami jak; Toyota C-HR, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Mazda CX-5 czy też Ford Kuga. To bardzo silna konkurencja, lecz bezkompromisowa stylistyka, wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz zaawansowany napęd hybrydowy plug-in mogą uplasować prezentowany model w ścisłej czołówce aut tego typu.

Wygląd zewnętrzny

Przód nadwozia zaprojektowany został zgodnie z koncepcją Dynamic Shield, którą wyróżnia wysoka wydajność oraz bezpieczeństwo. Do złudzenia przypomina ten z modelu Outlander. Masywny zderzak, szerokie chromowane listwy, duża krata wlotu powietrza, wąskie reflektory LED zachodzące na błotniki oraz umiejscowione na krawędziach zderzaka światła przeciwmgielne LED nadają nowe oblicze przedniej części nadwozia. Wąska, wznosząca się linia okien, opadająca ku tyłowi linia dachu, przetłoczenia poszycia biegnące wzdłuż całego boku, aluminiowe tarcze kół o nowoczesnym wzorze oraz mocno zaznaczone nakładki progów nadają sylwetce drapieżnego wyglądu. Elementy takie jak: osłony podwozia w kolorze aluminium, wysoki prześwit oraz stabilna konstrukcja pozwalają autu poruszać się tylko po utwardzonej nawierzchni. Mocno pochylona szyba pokrywy bagażnika, która nawiązuje do samochodów typu coupe, duży spoiler z zintegrowanym światłem stop oraz nieco zadarty ku górze masywny zderzak to cechy tylnej części nadwozia prezentowanego pojazdu. W porównaniu z poprzednikiem zrezygnowano z charakterystycznego spoilera umiejscowionego w środkowej części szyby tylnej co moim zdaniem znacznie poprawiło wygląd modelu. Nowoczesny i elegancki design nie pozbawił go, a wręcz podkreślił sportowy charakter bryły nowego Eclipse Crossa.

Wnętrze samochodu

Mierzące 4,54 metra długości nadwozie skrywa stosunkowo obszerne wnętrze, miejsca nie powinno zabraknąć zarówno na fotelach przednich jak i kanapie tylnej. Atrybutem modelu jest łatwość zajmowania miejsc w środku, co jest cechą pojazdów typu SUV. Kształt i wyprofilowanie oparć foteli przednich, skutkuje dobrym trzymaniem sylwetki na boki podczas szybkiego pokonywania łuków drogi. Szeroki zakres regulacji foteli pozwala natomiast na ich optymalne ustawienie. Kanapa tylna zaś została wyposażona w kilkustopniową regulację pochylenia oparcia, dzięki czemu pasażer ma możliwość dostosowania pozycji do swoich preferencji. Wnętrze uległo kosmetycznym zmianom, znakomicie połączono elementy wykonane z czarnego błyszczącego plastiku z aluminiowymi akcentami, co znacznie ożywia jego stonowaną stylistykę oraz nadaje elegancji. Tuż za trójramienną, obszytą skórą, wielofunkcyjną kierownicą znajduje się panel prędkościomierza i zegara informującego o wykorzystaniu energii elektrycznej w układzie napędowym prezentowanej hybrydy. Pomiędzy nimi umiejscowiony został wyświetlacz komputera pokładowego. W centralnej części łagodnie wyprofilowanej deski rozdzielczej dominuje 8-calowy ekran dotykowy nowego systemu multimedialnego (SDA). Obsługuje on między innymi bluetooth, funkcje Apple Car Play i Android Auto, kamerę cofania jak i system audio Mitsubishi Power Sound System, który został specjalnie zaprojektowany dla modelu Eclipse Cross. W środkowej części konsoli centralnej znajdziemy tradycyjny panel dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. Zmieniono również kształt dźwigni zmiany biegów, teraz bardziej przypomina ona joystick, który subtelnie wkomponowuje się w stylistykę i charakter testowanego auta. To co zasługuje na uwagę to panująca w kabinie ergonomia, wszystkie pokrętła i przyciski kierowca ma praktycznie pod ręką, a sposób sterowania poszczególnymi urządzeniami w jakie został wyposażony model jest intuicyjny i czytelny. Jakość spasowania poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń, a miękkie plastiki oraz materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza robią pozytywne wrażenie. Rozpatrując funkcjonalność aut hybrydowych nowy Eclipse Cross PHEV wysuwa się na ich czoło. Dysponuje przestrzenią bagażową o standardowej objętości 359 litrów, którą możemy zwiększyć poprzez odpowiednie złożenie oparć kanapy tylnej. Wspomniany bagażnik pomieści nie tylko spore zakupy, ale też bagaż podczas wakacyjnego, rodzinnego wyjazdu.

Silnik i właściwości jezdne

Napęd Mitsubishi Eclipse Cross PHEV to układ hybrydowy z możliwością ładowania akumulatorów ze źródła zewnętrznego. Obejmuje on dwa silniki elektryczne umiejscowione przy przedniej i tylnej osi oraz silnik benzynowy o pojemności 2,4 litra. Napęd generuje łączna moc 188 KM. Jednostka spalinowa służy głównie do ładowania akumulatora oraz wspomagania napędu elektrycznego. Pojazd ma też możliwość w zależności od warunków drogowych oraz poziomu naładowania baterii przełączenia się napęd spalinowy. W trybie jazdy czysto elektrycznym auto jak podaje producent może przejechać od 45 do 55 km oraz uzyskać prędkość 135km/h. Moment obrotowy przekazywany jest na koła obydwu osi za pośrednictwem bezstopniowej automatycznej skrzyni biegów. Sztywna konstrukcja nadwozia, zawieszenie z przodu oparte na kolumnach McPherson, z tyłu jako układ wielowahaczowy, zoptymalizowany rozkład masy oraz nisko położony środek ciężkości zapewniają bardzo dobre prowadzenie, stabilną jazdę jak i wysoki komfort podróżowania. Krótkie zwisy, spory prześwit oraz duże koła pozwalają zjechać autem z utwardzonej drogi bez żadnych obaw. Poza tym kierowca ma do wyboru cztery tryby pracy – Normal, Tarmac (kręte drogi asfaltowe), Snow (śnieg) oraz Gravel (nawierzchnie luźne). Na uwagę zasługuje to, iż rozwiązanie to może funkcjonować też w trybie czysto elektrycznym (EV). Istotną cechą Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jest możliwość szybkiego ładowania baterii do poziomu 80% w czasie niespełna 25 minut prądem stałym z publicznych ładowarek. Ładowanie ich możliwe jest również ze zwykłego domowego gniazdka lub wallboxa, ale w tym przypadku czas znacznie się wydłuży.

Podsumowanie

Nowy Mitsubishi Eclipse Cross PHEV to samochód przeznaczony nie tylko do jazdy w mieście, śmiało możemy nim zboczyć z utwardzonej drogi sprawdzi się on również jako auto rodzinne. W porównaniu z poprzednią generacją jeszcze bardziej wyróżnia się odważnym designem i nowoczesnym, komfortowym wnętrzem. Ceny prezentowanego pojazdu rozpoczynają się od kwoty 160 990 złotych z uwzględnieniem rabatu obowiązującego w czasie przeprowadzania testu. W zamian za tą kwotę otrzymujemy auto bardzo dobrze wyposażone. Marka bardzo dba o bezpieczeństwo jego użytkowników, już w podstawowej wersji znajdziemy między innymi takie systemy jak: kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (ASTC), wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA), ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM), ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), kamerę cofania czy też 7 poduszek powietrznych. Atutem jest to, że auto oferowane jest z 5-letnią gwarancją (do 100 tys. km) na cały samochód i 8 latami gwarancji (do 160 tys. km) na „baterię” trakcyjną.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Jednostka napędowa – układ hybrydowy (dwa silniki elektryczne i silnik benzynowy)
• Łączna moc układu kW (KM) – 138 (188)

Silnik benzynowy:
• Pojemność skokowa (ccm) – 2360
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 72 (98) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 193 przy 2500

Silnik elektryczny przedni:
• Maksymalna moc kW (KM) – 60 (82)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 137

Silnik elektryczny tylny:
• Maksymalna moc kW (KM) – 70 (95)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 195

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 162
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,9

Zużycie paliwa
• Średnie według WLTP (l/100 km) – 2
• Emisja CO2 według WLTP (g/km) – 46

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 43

Wymiary:
• Długość (mm) – 4545
• Szerokość (mm) – 1805
• Wysokość (mm) – 1685
• Rozstaw osi (mm) – 2670
• Zwis przedni (mm) – 990
• Zwis tylny (mm) – 885
• Prześwit (mm) – 184
• Kąt natarcia (stopnie) – 20,4
• Kąt zejścia (stopnie) –29,6
• Kat rampowy (stopnie) – 18,5

Napęd:
• 4×4 – S-AWC

Układ kierowniczy:
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 225/55 R18
• Standardowe obręcze kół („) – 18

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1900
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2425

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 359
• Maksymalna (litry) – 1108

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Instyle Plus. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Aplikacja Mitsubishi Remote Control
• Atrapa chłodnicy w kolorze czarnym z połyskiem
• Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
• Automatyczne światła drogowe (AHB)
• Elektryczne ogrzewanie kabiny
• Elektrycznie regulowany fotel kierowcy i pasażera (w 4 płaszczyznach)
• Elektrycznie sterowane okno dachowe
• Elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne
• Elektryczny hamulec postojowy z funkcja Auto Hold
• Elementy na dole zderzaka przedniego wykończone w kolorze nadwozia
• Interfejs Android Auto i Apple CarPlay
• Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
• Klamki drzwi i obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia
• Komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem
• Podgrzewana szyba czołowa
• Podgrzewane fotele przednie, kanapa tylna i kierownica
• Podłokietnik centralny z przodu i z tyłu
• Podsufitka w kolorze czarnym
• Poduszki powietrzne 7szt.
• Podwójne gniazdo USB z przodu
• Przednie i tylne czujniki parkowania
• Przednie reflektory przeciwmgielne w technologii LED
• Przednie reflektory w technologii Bi-LED ze spryskiwaczami
• Przyciemniane szyby tylne
• Relingi dachowe w kolorze czarnym
• Skórzana tapicerka w foteli w kolorze czarnym lub jasnoszarym
• Skórzane obszycie kierownicy
• Stacja multimedialna SDA z ekranem dotykowym o przekątnej 8-cali
• Światła do jazdy dziennej w technologii LED
• Światła mijania z czujnikiem zmierzchu
• System dostępu bez kluczykowego (KOS)
• System kamer 360 stopni (w tym kamera cofania)
• System kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (ASTC)
• System mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnej kanapie x 2
• System monitorowania martwego pola (BSW)
• System monitorowania ruchu poprzecznego podczas jazdy do tyłu (RCTA)
• System nagłośnienia Mitsubishi Power Sound System z wzmacniaczem o mocy 510 W
• System nawigacji
• System ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM)
• System ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW)
• System rozpoznawania znaków drogowych (TSR)
• System wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA)
• Tarcze kół aluminiowe 18″ z oponami 225/55 R18
• Tempomat adaptacyjny
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wycieraczki szyby przedniej z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz przezierny HUD (Head-up Display)
• Zderzak tylny w kolorze nadwozia z elementami w kolorze czarnym z połyskiem
• Zestaw głośnomówiący Bluetooth
• Zestaw naprawczy opon

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Instyle Plus posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego.


Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Info-Ekspert 26-10-2021

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments