Prezentowany Ford Kuga to kompaktowy SUV zaliczany do klasy średniej. Produkowany jest nieprzerwanie przez amerykański koncern od 2008 roku. Obecna trzecia generacja pojazdu zaprezentowana została w kwietniu 2019 roku podczas specjalnej konferencji poświęconej zmianom w gamie aut marki. Konstrukcja pojazdu oparta została na płycie podłogowej czwartej generacji modelu Ford Focus. Auto znacznie urosło w porównaniu z poprzednikiem, co spowodowało, że pozycjonowany został w segmencie SUV-ów klasy średniej. Produkowany w hiszpańskiej Walencji model oferowany jest w bardzo szerokiej gamie jednostek napędowych. Zaliczamy do niej dwa silniki benzynowe 1.5 EcoBoost o mocy 120 i 150 KM, trzy wysokoprężne 1.5 EcoBlue 120 KM i 2.0 EcoBlue 190 KM oraz 2.0 EcoBlue Mild hybrid 150 KM. Wachlarz uzupełniają dwa układy hybrydowe: pierwszy to klasyczna Hybryda wspomagana przez silnik benzynowy 2.5 o mocy łącznej 190 KM, drugi to odmiana hybrydy typu Plug-in wyposażona w tą samą jednostkę, dysponującą łączną mocą 225 KM. Nowa Kuga kusi potencjalnych nabywców nie tylko swoim wyglądem czy też różnorodnością układów napędowych, ale też zakresem wyposażenia. W cenniku znajdziemy pięć wersji zakresu kompletacji wyposażenia: Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X oraz Vigniale. Przedstawiona oferta pozwala na dość precyzyjne skonfigurowanie pojazdu do potrzeb i wymagań potencjalnego Klienta. Do konkurencji na rynku można zaliczyć takie pojazdy jak: Honda CR-V, SEAT Tarraco, Suzuki Across czy też Toyota RAV4. Należy jednak pamiętać, że Kuga przez 12 lat produkcji zyskała na tyle ugruntowaną pozycję co powinno spowodować, iż model może stać się liderem w swojej klasie.

Wygląd zewnętrzny

Ford Kuga stylistycznie łączy dynamikę i elegancję. Niepowtarzalne elementy i detale wykończeniowe prezentowanej odmiany ST-Line dodatkowo nadają autu sportowego charakteru. Zaliczyć do nich możemy: aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie, lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, duży spoiler dachowy oraz trapezowe, chromowane dwie końcówki układu wydechowego. Dynamiczny wygląd model zawdzięcza też unoszącej się do tyłu, ku górze dolnej linii przyciemnianych szyb bocznych, mocnym przetłoczeniom w dolnej części drzwi oraz łagodnej linii dachu zwieńczonej dużym spoilerem. Spoglądając na przód auta nie sposób nie zauważyć bardzo dużego podobieństwa do Forda Focusa, w ten sposób amerykańska marka kontynuuje nową linię stylistyczną. Charakterystyczne dla tej części nadwozia są smukłe reflektory, sporych rozmiarów krata wlotu powietrza oraz zderzak z subtelnie wkompowanymi światłami przeciwmgielnymi. Tył jest typowy dla aut tego segmentu, prawie pionowa pokrywa bagażnika, zachodzące na błotniki tylne lampy oraz masywny zderzak. Ogólnie design modelu stał się bardziej uniwersalny i ponadczasowy. Zwiększone względem poprzednika długość, szerokość jak i rozstaw osi spowodowały zmianę proporcji bryły co przełożyło się też na ogólne postrzeganie auta. Zabieg ten wraz z obniżeniem masy pojazdu i jednoczesnym zwiększeniem sztywności nadwozia skutkuje również znaczną poprawą właściwości jezdnych oraz bezpieczeństwa użytkowników.

Wnętrze samochodu

Zwiększenie wymiarów zewnętrznych Forda Kugi spowodowało, iż wnętrze stało się bardzo obszerne. Miejsca jest tam wystarczająco zarówno na siedzeniach przednich jak i na kanapie tylnej. Nawet osoby, których wzrost przekracza 180 cm powinny bez problemu zmieścić się w środku auta. Wielokierunkowa regulacja elektryczna foteli przednich oraz ich wyprofilowanie pozwala nie tylko zoptymalizować dopasowanie do sylwetki, ale też charakteryzuje się znakomitym trzymaniem na boki podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Kanapa tylna pozwala na dość komfortowe podróżowanie trzem osobom, a to głównie dzięki jej ukształtowaniu oraz obszerności kabiny. Prezentowaną odmianę ST-Line cechuje sportowy design. Tak jak na zewnątrz tak i we wnętrzu znajdziemy wiele elementów podkreślających ten charakter. Są to między innymi karbonowa pozioma listwa deski rozdzielczej oraz podłokietnik centralny, podłokietniki w drzwiach i koło kierownicy wykończone kontrastującą czerwoną nicią. Podobne przeszycia znajdują się na pokrytych częściowo skórą fotelach pierwszego i drugiego rzędu. Wizytówką Forda jest bez wątpienia grube, wykończone perforowaną skórą, wielofunkcyjne koło kierownicy. Tuż za nim znalazł zastępujący tradycyjne zegary, imitujący go kolorowy ponad 12 calowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny, który wyświetla informacje z komputera pokładowego: aktualną prędkość, poziom naładowania akumulatorów czy też bieżące wykorzystanie energii elektrycznej. W centralnej części deski dominuje 8 calowy, kolorowy i dotykowy ekran systemu multimedialnego Ford SYNC 3.2. Obsługuje on nie tylko system audio, nawigację, bluetooth czy kamerę cofania, ale może stać się za pośrednictwem aplikacji Apple CarPlay lub Android Auto w pełni funkcjonalnym, dodatkowym ekranem telefonu. Testowany pojazd wyposażony został także w wyświetlacz przezierny Head-up, który pokazuje kierowcy najważniejsze informacje bez potrzeby odrywania wzroku od drogi. Pojazd zaprojektowany został z dbałością o każdy detal, wszystkie elementy zostały dopasowane wręcz perfekcyjnie przy zastosowaniu najwyższej jakości materiałów. Kuga jest autem praktycznym, świadczy o tym nie tylko objętość przestrzeni ładunkowej, ale też wyposażenie w wiele różnego rodzaju schowków, wnęk czy półek. Minimalna pojemność bagażnika to 441 litrów, ale dzięki systemowi regulacji kanapy tylnej (regulacja wzdłużna i pochylenia oparć) możemy go powiększyć zachowując możliwość zajęcia miejsc do 581 litrów. Natomiast maksymalna objętość jaką możemy uzyskać to aż 1481 (z zestawem naprawczym koła). Funkcjonalność bagażnika znacznie podnosi bardzo duży otwór załadunkowy, bez wysokiego progu jaki często spotykamy w pojazdach tego typu oraz możliwość otwarcia jego pokrywy przy zajętych rękach za pomocą gestów nogi. Kabina jest przemyślana i uporządkowana, charakteryzuje się funkcjonalnością, wygodą, ergonomią oraz nowoczesnym przyjaznym dla oka designem.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maska testowanej Kugi znajduje się hybrydowy napęd najnowszej generacji typu Plug-in. Łączy on w sobie silnik elektryczny z wolnossącą jednostką z zapłonem iskrowym o pojemności skokowej 2490 ccm. Układ charakteryzuje się maksymalną łączną mocą 225 KM, która za pośrednictwem bezstopniowej, automatycznej skrzyni biegów eCVT przenoszona jest na koła osi przedniej. Zaletą auta jest możliwość jazdy przy wykorzystaniu jedynie silnika elektrycznego. Deklarowany przez producenta bez emisyjny zasięg przy w pełni naładowanych bateriach wynosi 56 km (norma WLTP). Układ pozwala na jazdę nawet z prędkością do 130 km/h wykorzystując jedynie jednostkę elektryczną. Po wyczerpaniu energii zgromadzonej w akumulatorach auto staje się typową samoładującą się hybrydą. Nową Kugę Plug-in Hybrid możemy ładować z tradycyjnego domowego gniazdka o napięciu 230 V, a czas do pełnego naładowania akumulatorów powinien wynieść około 6 godzin. Pojazd posiada możliwość wyboru jednego z czterech trybów pracy napędu: Auto EV – tryb samochodu elektrycznego, EV Now (EV Teraz) – tryb wymuszający korzystanie z napędu elektrycznego tak długo jak poziom energii w akumulatorze na to pozwala, EV Later (EV Później) – wykorzystuje częściej silnik spalinowy, aby oszczędzać energię akumulatora oraz EV Charge (Ładowanie) – tryb, który w czasie jazdy wykorzystuje dodatkowo jednostkę spalinową do ładowania akumulatora (maksymalnie do 80%). Ponadto auto wyposażono w możliwość dostosowania właściwości jezdnych do panujących warunków na drodze oraz upodobań kierowcy. Mamy do wyboru pięć trybów: Normal, Sport, Eco, Slippery (śliski) oraz Deep Snow/Sand (głęboki śnieg/piasek). Zawieszenie sportowe w wersji ST-Line sprzyja dynamicznej jeździe, zestrojone zostało tak aby dać kierowcy pewność prowadzenia i przyjemność z jazdy. Tłumienie jest na dobrym poziomie, do wnętrza pojazdu nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. Sportowej jeździe sprzyja precyzyjny układ kierowniczy. Kuga podczas jazdy jest bardzo stabilne, nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów auto nie przechyla się w żadnym kierunku. Nad bezpieczeństwem czuwa wiele systemów czynnego i biernego bezpieczeństwa oraz gama systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy. Zaliczyć do nich możemy między innymi: elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) z układem poprawiającym stabilność na zakrętach (TVC) oraz układem ułatwiającym ruszanie na wzniesieniach (HSA), system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji (Pre-Collision Assist), system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu czy też system monitorowania koncentracji kierowcy (Driver Alert).

Podsumowanie

Obszerne i funkcjonalne wnętrze, układ napędowy, który śmiało może rywalizować z japońską konkurencją, bogate wyposażenie, ekonomia użytkowania oraz przyjemność z prowadzenia to cechy prezentowanej wersji Forda Kuga. Hybrydowa odmiana modelu stworzona została głównie do poruszania się w ruchu miejskim, gdzie w większości może korzystać z napędu elektrycznego. Konstrukcja nadwozia i wysoki prześwit pozwalają autu bez problemu zjechać z utwardzonej drogi, natomiast w mieście nie będą jej straszne wysokie krawężniki. Ceny Kugi rozpoczynają się od kwoty 116 900 złotych za wersję Titanium napędzaną silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost 150 KM. Gdy zdecydujemy się na zakup prezentowanej wersji Forda Kuga musimy się przygotować na wydatek przekraczający 200 tyś. złotych (z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego).

Dane techniczne testowanego samochodu:

Jednostka napędowa – układ Plug-in Hybrid (silnik elektryczny i silnik benzynowy)
• Łączna moc układu kW (KM) – 165 (225)

Silnik benzynowy:
• Pojemność skokowa (ccm) – 2490
• Maksymalna moc kW (KM)– 112 (152)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 200

Silnik elektryczny:
• Maksymalna moc kW (KM) – 97 (131)
• Pojemność baterii netto (kWh) – 14,4

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 200
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,2

Zużycie paliwa
• Średnie według WLTP (l/100 km) – 1,4
• Emisja CO2 według WLTP (g/km) – 32

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 45

Wymiary
• Długość (mm) – 4626
• Szerokość (mm) – 1883
• Wysokość (mm) – 1666
• Rozstaw osi (mm) – 2710
• Prześwit (mm) – 137
• Kąt natarcia (stopnie) – 18,8
• Kąt zejścia (stopnie) – 24,4

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11,4

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 225/60 R18
• Standardowe obręcze kół („) – 18

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1844
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2320

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 441
• Maksymalna (litry) – 1481


Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)1

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments