Test Alfa Romeo Giulia Veloce TI Q4 JTDM-2

Alfa Romeo Giulia to samochód osobowy o sportowej charakterystyce zaliczany do aut segmentu D (klasa średnia). Następca Alfy 159 po raz pierwszy zaprezentowany został w 105 rocznicę powstania włoskiej marki w dniu 24 czerwca 2015 roku. Prezentacja miała miejsce w Arese niedaleko Mediolanu. W połowie 2020 roku samochód odświeżono. Przeprowadzony face lifting obejmował między innymi poprawę stylizacji reflektorów i kraty wlotu powietrza, aluminiowych tarcz kół, zmianę układu wydechowego oraz elementów wykończenia wnętrza. Prezentowane auto łączy w sobie ponadczasowy i wyjątkowy styl marki z najnowszymi rozwiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa i systemów informacyjnych oraz multimedialnych, zapewniając przy tym wyjątkowe wrażenia z jazdy. Podstawę do konstrukcji stanowi tylnonapędowa płyta podłogowa Giorgio, którą znajdziemy też w modelach marki Maserati. Usportowiona limuzyna, jaką jest testowany model charakteryzuje się sporą dozą dynamiki jak i znakomitym prowadzeniem. Gama oferowanych jednostek napędowych obejmuje: trzy silniki benzynowe – 2.0 GME Turbo 200 KM, 2.0 GME Turbo 280 KM, 2.9 GME Turbo 510 KM oraz dwa wysokoprężne – 2.2 JTDM Turbo 190 KM i 2.2 JTDM Turbo 210 KM. Napęd przenoszony może być na tylną oś lub na wszystkie koła (AWD). W cenniku znajdziemy aż 8 zakresów kompletacji wyposażenia standardowego: Business, Giulia, Super, Sprint, Ti, Veloce, Veloce Ti oraz Quadrifoglio. Wśród konkurencji prezentowanego auta na rynku znajdziemy takie samochody jak: Audi A4, BMW serii 3, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C czy też Volvo S60. Rywale są znakomici, lecz Alfa Romeo Giulia wcale nie stoi na straconej pozycji, przemawiają za nią wygląd oraz znakomite właściwości jezdne.

Wygląd zewnętrzny

Nadwozie Giulii charakteryzują typowe cechy włoskiego designu, w którym dominują prostota, znakomite wyczucie proporcji i dbałość o jakość wykończenia. Konstruktorom udało się uzyskać optymalny rozkład masy pojazdu 50/50. Zawdzięczają to między innymi szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów w postaci aluminium czy też włókna węglowego. Efekt ten jest też wynikiem znakomitych proporcji auta oraz wyjątkowo długiemu rozstawowi osi 2820mm, krótkim zwisom, długą pokrywą komory silnika jak i nieco cofniętej kabinie w kierunku tylnej osi. Patrząc na profil auta nie sposób nie zwrócić uwagi na jego dynamiczny i sportowy wygląd. Delikatne i subtelne poprowadzone linie sylwetki wraz z takimi detalami jak czarne listwy okalające szyby boczne, przyciemniane szyby, duże aluminiowe tarcze kół, przez których otwory dostrzec możemy duże, lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, podkreślają charakter modelu. Przód to masywny zderzak z dużą kratą wlotu powietrza w kształcie litery V i dwoma kratami w dolnej jego części. Agresywności dodają wąskie reflektory wykorzystujące technologię AFS (System Adaptacyjnego Oświetlenia Przedniego) wraz z wkomponowanymi światłami pozycyjnymi, kierunkowskazami oraz światłami jazdy dziennej, wykorzystujące technologię LED. Tylną cześć nadwozia cechuje masywny zderzak zadarty ku górze z wkomponowanymi w błotniki i pokrywę bagażnika lampami LED. Sportowy charakter podkreślają karbonowy tylny spoiler, szeroki, czarny dyfuzor oraz umieszczone po jego bokach dwie duże, czarne końcówki układu wydechowego. Eleganckie proporcje, harmonijne przetłoczenia oraz finezyjne detale powodują, że nikt nie przejdzie obojętnie obok nowej Giulii.

Wnętrze samochodu

Najwięcej zmian znajdziemy we wnętrzu prezentowanej Alfy. Na nowo zaprojektowana została konsola centralna, zmieniono położenie dźwigni hamulca ręcznego oraz kształt drążka zmiany biegów, Jego forma przypomina nieco dźwignię stosowaną w modelach marki BMW. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje 8,8 calowy, dotykowy i kolorowy ekran obsługujący rozbudowany komputer pokładowy, nawigację, kamerę cofania oraz system audio. Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą zgrabną, obszytą skórą perforowaną, wielofunkcyjną kierownicę. Umiejscowienie przycisku uruchamiania silnika przy jednym z jej ramion, duże łopatki sekwencyjnej zmiany biegów oraz spłaszczona w dolnej części jej obręcz podkreśla sportowy charakter auta. Tuż za kierownicą znajduje się panel tradycyjnych zegarów obrotomierza i prędkościomierza umiejscowionych w dużych tubach wykończonych aluminiowym obramowaniem. Pomiędzy nimi zlokalizowany został rozbudowany wyświetlacz komputera pokładowego. Znacznemu ulepszeniu uległa ergonomia pojazdu, wszystkie przyciski i pokrętła kierowca ma praktycznie pod ręką. Urządzeniami i systemami, w jakie wyposażono auto można sterować nie odrywając wzroku od drogi a obsługa jest bardzo intuicyjna. Zmieniono wnętrze schowka ukrytego w podłokietniku konsoli centralnej. Wyposażony został on w gniazda USB, AUX i USB-C oraz szeroką kieszeń na smartfon, która pełni też rolę ładowarki indukcyjnej. Sportowe fotele przednie z wysuwanym podparciem ud oraz ich wielokierunkowa regulacja zapewniają nie tylko komfort, ale też znakomite trzymanie na boki, co ma duże znaczenie podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Kanapa tylna i jej wyprofilowanie zapewnia wygodę podróżowania dwóm osobom. Trzeci pasażer zajmując miejsce w centralnej części będzie odczuwał pewien dyskomfort spowodowany biegnącym po środku podłogi wystającym ku górze tunelem, którego występowanie jest typowe dla pojazdów napędzanych na tylną oś lub dysponujących napędem na obydwie osie. Obszyta skórą deska rozdzielcza, tapicerka siedzeń będąca połączeniem alcantary i skóry, obszyte skórą podłokietniki to elementy nadające wnętrzu elegancji. A detale, które podkreślają sportowy charakter modelu to przede wszystkim czerwone przeszycia tapicerki, elementy wykonane z włókna węglowego, wstawki z matowego aluminium czy też stalowe nakładki pedałów. Jakość materiałów zastosowanych do wykończenia kabiny oraz spasowania poszczególnych elementów zasługuje na pochwałę. Dobrze rozplanowana przejrzysta i przyjemna dla oka przestrzeń to cecha, którą imponuje wnętrze prezentowanego auta. Podczas modernizacji modelu znacznie poprawiono komfort akustyczny modelu. Jest to wynik zastosowania znacznie większej ilości materiałów tłumiących hałas oraz wyposażenia go w dźwiękoszczelne szyby. Testowana Alfa poszczycić się może bagażnikiem o objętości 480 litrów, jednak jak to w sedanach bywa dostęp do jego przestrzeni jest nieco ograniczony przez niewielki otwór załadunkowy. Zaletą jest natomiast asymetrycznie składane oparcie kanapy tylnej, co pozwala na zwiększenie przestrzeni ładunkowej oraz daje możliwość przewiezienia dłuższych przedmiotów.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maska testowanego modelu znajduje się najmocniejsza oferowana jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 2,2 litra, która charakteryzuje się maksymalną mocą 210 KM oraz potężnym momentem 470 Nm., dostępnym już od 1750 obr/min. Napęd z silnika przenoszony jest na koła jezdne za pośrednictwem 8 stopniowej przekładni automatycznej firmy ZF. Skrzynie biegów ZF mają opinię najbardziej trwałych na rynku, co z pewnością jest zaletą Alfy. Wyjątkowym rozwiązaniem jest integralny napęd 4×4 Alfa Q4. System cały czas monitoruje warunki drogowe i styl jazdy kierowcy odpowiednio dostosowując rozkład momentu na oś tylną i przednią. W praktyce wygląda to tak, że podstawowo napęd przenoszony jest na koła tylne i z chwilą, gdy system wykryje poślizg następuje częściowe przekazywanie momentu również na koła osi przedniej. System nie tylko podnosi bezpieczeństwo jazdy, ale też, poprzez dynamiczną kontrolę wartości momentu obrotowego, zapewnia doskonałe osiągi. Wręcz idealny rozkład masy pojazdu, w pełni aluminiowe zawieszenie Alfa™ Link wraz z systemem aktywnego zawieszenia sprawiają, że auto prowadzi się bardzo stabilnie dając kierowcy niezapomniane wrażenia z jazdy. Istnieje możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej: D – Dynamic (tryb sportowy), N – Natural oraz A – Advanced Efficiency (tryb ekonomiczny). Po wyborze jednego z nich auto dostosowuje odpowiednio parametry zawieszenia, skrzyni biegów oraz silnika. Trudno nie wspomnieć o przyśpieszeniu. Prezentowana Giullia do prędkości 100km/h rozpędza się w czasie niespełna 6,8 sekundy i jest bardzo dynamiczna przy tym nie jest zachłanna na paliwo. Jak podaje producent średnie zużycie oleju napędowego na 100 km powinno nieznacznie przekraczać 5 litrów. Samochód prowadzi się idealnie, bardzo precyzyjnie dając kierowcy wiele radości z jazdy.

Podsumowanie

Lifting modelu spowodował, że auto stało się bardziej wyraziste i dojrzałe. Włoscy konstruktorzy odrobili lekcję, przeprowadzili modernizację tak, aby nie tylko w pełni utrzymać, ale w miarę możliwości skrócić dystans do konkurencji. Uzupełnili kompletację w nowoczesne systemy multimedialne, układy wsparcia kierowcy i nie zapomnieli o poprawie wykończenia auta. Trudno jest przejść obok niej obojętnie. Giullia nie tylko ładnie wygląda, ale też znakomicie się prowadzi, pozwala garściami czerpać przyjemność z jazdy. Aby stać się właścicielem podstawowej Bussines wersji modelu napędzanej silnikiem 2.0 GME Turbo 200 KM musimy liczyć się z kosztami około 145 tyś. Złotych. Prezentowane auto to już jednak znacznie większy wydatek rzędu 285 tyś. Złotych. Podsumowując test Alfy Romeo Giullia można pokusić się o stwierdzenie, że największymi jej zaletami są: imponujący design, komfort, świetne prowadzenie, doskonały napęd Q4 oraz bardzo bogate wyposażenie jak i dobre materiały wykorzystane do wykończenia.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) – 2143
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 155 (210) przy 3500
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 470 przy 1750
• Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni Multijet „Common Rail”, sterowany elektronicznie, z intercoolerem

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 235
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 6,8

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,5
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,2

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 52

Wymiary:
• Długość (mm) – 4643
• Szerokość (mm) – 1860
• Wysokość (mm) – 1450
• Rozstaw osi (mm) – 2820
• Zwis przedni (mm) – 795
• Zwis tylny (mm) – 1028

Napęd:
• 4×4 Alfa Q4

Układ kierowniczy:
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 10,0

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 225/40 R19
• Standardowe obręcze kół („) – 19

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1540
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1870

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 480

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Veloce TI. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Blokada otwarcia drzwi od wewnątrz Security-Look
• Czujnik deszczu
• Czujnik informujący o niezapięciu pasów
• Czujnik zmierzchu
• Czujniki ciśnienia w oponach
• Deska rozdzielcza pokryta skóra
• Dezaktywacja poduszki powietrznej przedniej po stronie pasażera
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Dywaniki
• Fotel kierowcy regulowany manualnie w 6 kierunkach
• Fotel pasażera regulowany w 6 kierunkach
• Gniazdo 230V dodatkowe w bagażniku
• Hamulec postojowy elektryczny
• Immobilizer
• Inteligentne Połączenie Alarmowe
• Kanapa tylna dzielona 40/20/40
• Kierownica podgrzewana
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana
• Korektor regulacji świateł przednich
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwa progowa stylizowana włóknem węglowym
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Łopatki w kolumnie kierownicy do zmiany biegów
• Mapa do nawigacji
• Nakładki aluminiowe na pedały i podnóżek kierowcy
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Obramowania głośników chromowane
• Obramowania szyb bocznych w kolorze lakierowanym czarnym
• Obudowa lusterek zewnętrznych Dark Glossy
• Pakiet redukcji hałasu w kabinie
• Podsufitka w kolorze czarnym
• Podświetlenie białe ledowe strefy stóp, wewnętrznych klamek drzwi oraz pod panelami drzwi (LCA)
• Podświetlenie drzwi podczas otwarcia
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Poduszki powietrzne boczne
• Powiększone tarcze i zaciski hamulcowe (przednie 330×28, tylne 320×22)
• Przyciski na kierownicy do sterowania radiem i telefonem
• Radio cyfrowe DAB
• Reflektory bi-ksenonowe 35W AFS
• Siatka na podręczne przedmioty
• System AEB (Autonomous Emergency Brake)
• System ALFA DNA
• System Carplay/Android Auto
• System kontroli trakcji ESC
• System kontroli trakcji TC
• System ostrzegający przed zmiana pasa ruchu (LDW)
• System ostrzegania przed kolizja z przodu FCW
• System Start/Stop
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej DRL
• Światła tylne LED
• U-Connect Services (Embedded Connectivity), aplikacja My Alfa
• U-Connect Services (Embedded Connectivity),moduł
• Wykończenie wnętrza z włókna węglowego
• Wyświetlacz 7″ pomiędzy zegarami
• Wyświetlacz 8,8″ kolorowy na desce rozdzielczej
• Wzmocnienie dźwięku silnika – Engine Sound Enhancement
• Zaciski hamulcowe lakierowane czarne
• Zagłówek siedzeń tylnych centralny
• Zamek centralny
• Zderzak tylny z dyfuzorem
• Złącze „USB” przednie

Pakiety wyposażenia standardowego:

• Czujniki parkowania – przód/tył
– Czujniki parkowania – przód
– Czujniki parkowania – tył
• Fotele przednie podgrzewane
– Fotel kierowcy podgrzewany
– Fotel pasażera podgrzewany
• Kierownica sportowa i dźwignia zmiany biegów pokryte skóra techniczna
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
– Kierownica 3-ramienna pokryta skóra
• Konsola środkowa z portem USB i gniazdem 12V
– Konsola centralna
– Gniazdo 12V
– Złącze „USB”
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i składane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Spryskiwacze szyby przedniej podgrzewane
• Pakiet „Convenience”
– System bezkluczykowego dostępu do samochodu
– Obudowa oparcia fotela kierowcy plastikowa
– Podświetlenie zewnętrzne klamek drzwi
• Pakiet „LIGHTING”
– Spryskiwacze reflektorów
– Reflektory bi-ksenonowe 35W AFS
• Pakiet „ZIMOWY”
– Dysze spryskiwaczy podgrzewane
– Kierownica podgrzewana
– Fotel kierowcy podgrzewany
– Fotel pasażera podgrzewany
• Pakiet Komfort
– Złącze „USB”
– Szyba przednia z filtrem p/słonecznym
– Czujnik zanieczyszczenia
– Filtr p/pyłkowy węglowy wysokiej jakości
– Nawiewy na tylna kanapę
– Schowek przedni chłodzony
• System Audio U-Connect
– Głośniki 8 szt.
– System Audio U-Connect
• System nawigacji satelitarnej Uconnect Nav + wyświetlacz 8,8″
– System nawigacji satelitarnej Uconnect Nav
– Wyswietlacz 8,8″
• Tarcze kół aluminiowe 19″ 5-otworowe przyciemnione
– Opony Run Flat
– Tarcze kół aluminiowe 19″ 5-otworowe przyciemnione
• Wnętrze VELOCE TI
– Tapicerka łączona skóra/alcantara
– Deska rozdzielcza i panele boczne drzwi alternatywnie: czarne, czerwone, białe

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Veloce TI posiadał wyposażenie dodatkowe między innymi w postaci:

• Kamera cofania z dynamicznymi liniami
• Lakier perłowy czerwony
• Obszycia foteli i deski rozdzielczej oraz paneli bocznych drzwi nicią czerwona lub biało-zielona
• Pakiet „Audio Sound Theatre” by Harman Kardon (dopłata)
– Głośnik subwoofer
– Audio System
– Wzmacniacz audio 900W
– Głośniki 13 szt. (4×165-mm, 50 Watt, 5 x 80-mm 25 wat, 4×25-mm 20 Watt)
• Pakiet Asystent kierowcy 4 538
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
– System ostrzegania o zmęczeniu kierowcy
– Światła mijania i drogowe automatycznie włączane
– System utrzymania pasa ruchu
– Czujnik aktywny martwego pola
• Pakiet Veloce Carbon
– Spoiler tylny z włókna węglowego
– Obudowa lusterek zewnętrznych z karbonu
– Spoilery progowe
– Krata wlotu powietrza w wykończeniu karbonu
• Zaciski hamulcowe w kolorze czerwonym lakierowane

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj