Test KIA Ceed 1.4 T-GDI L Business Line

0
88

Malejący udział w rynku segmentu C nie zmienia faktu, iż stanowi on wciąż największy, wynoszący blisko 28%, wolumen sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Jest to wielkość zbliżona do sprzedaży wszystkich pojazdów dynamicznie rosnącej grupy terenowo-rekreacyjnych, a więc Crossover-ów, SUV-ów i Off road-ów. Nie dziwi więc rozwój modelu i wprowadzenie III już generacji koreańskiego przedstawiciela w segmencie, z owalem KIA na masce. Choć w obliczu faktu, iż firma produkuje samochody w 5 krajach na różnych kontynentach, znaczenie akronimu KIA (w dosłownym tłumaczeniu „powstać w Azji”), dawno uległo dezaktualizacji, to hasło „The Power to Surprise” wraz z filozofią ukierunkowaną na „kreatywny rozwój i spełnianie marzeń” wciąż wyznaczają standardy w jej działaniu. Tak jest również z nowym Ceed-em. Podobnie jak dwie poprzednie generacje, KIA Ceed został skonstruowany w europejskim centrum projektowym we Frankfurcie. Nazwa modelu w najnowszej odsłonie uległa modyfikacji, zniknął z niej apostrof, a pisownia rozpoczyna się wielką literą. W uzupełnieniu podstawowych informacji należy dodać, iż produkcja pierwszej generacji rozpoczęła się w 2006r., a po wyprodukowaniu ponad 1 280 000 egzemplarzy, od roku 2012 z zakładu w Żylinie na Słowacji wyjechało ponad 640 000 szt. poprzednika testowanej generacji.

1 1 - Test KIA Ceed 1.4 T-GDI L Business Line

Wygląd zewnętrzny

Design najnowszego wcielenia Ceed-a jest przykładem ewolucyjnego rozwoju sprawdzonej i docenionej przez użytkowników formy. Grill wypełniony „plastrem miodu” nawiązującym kształtem do lemniskaty z owalem marki w górnej części, stał się już znakiem rozpoznawczym koreańskiego producenta. Przednie reflektory, z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej w kształcie „kostek lodu”, łagodnie rozciągają się wzdłuż pokrywy komory silnika, nadając sylwetce aerodynamicznego charakteru. Subtelnie poprowadzona linia dachu w sposób przyjemny dla oka przechodzi w pokrywę bagażnika, tworząc zwartą, obiecująca obszerne wnętrze, dopracowaną stylistycznie bryłę. Kompletność nadwozia dopełniają wkomponowane w poziome przetłoczenia pokrywy bagażnika tylne reflektory oraz oparte na heksagonalnej strukturze 17-calowe felgi testowanego samochodu.

8 - Test KIA Ceed 1.4 T-GDI L Business Line

Wnętrze pojazdu

Ergonomia i komfort to niewątpliwie dwie cechy pozwalające najkrócej opisać wnętrze najnowszego hatchbacka. Zajęcie optymalnej pozycji za kierownicą nie stanowi najmniejszego problemu niezależnie od wzrostu kierowcy. W testowanej wersji samochodu również pasażer ma do dyspozycji fotel z regulowaną wysokością oraz elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego. Tylna kanapa z podłokietnikiem i praktycznym uchwytem na kubki zapewnia optymalne warunki podróżowania w drugim rzędzie. Regulowana w dwóch płaszczyznach, obszyta skórą wielofunkcyjna kierownica w sposób intuicyjny zapewnia obsługę niezbędnych systemów: bleutooth z zestawem głośnomówiącym, tempomatu z ogranicznikiem prędkości, multimediów oraz 4,2 calowego kolorowego wyświetlacza LCD komputera pokładowego, umieszczonego centralnie pomiędzy zegarami obrotomierza i prędkościomierza. Poprawnie wyprofilowane fotele z kontrastującymi kolorystycznie obszyciami oraz aluminiowe detale takie jak klamki wewnętrzne, obwódki wlotów powietrza sprawiają iż, wnętrze stanowi przemyślaną estetycznie całość. Wysoka jakość detali, miękkie plastiki podnoszą poczucie komfortu. Zupełnie indywidualne jest postrzeganie kolorowego, dotykowego wyświetlacza umieszczonego w centralnej części konsoli. Rozwiązanie tyleż popularne w najnowszych generacjach samochodów, niezależnie od segmentu, co subiektywnie mało przemawiające stylistycznie. Poniżej wyświetlacza umieszczono przełączniki obsługujące multimedia oraz panel sterujący dwustrefową automatyczną klimatyzacją wraz z systemem wewnętrznej cyrkulacji powietrza. Istotną cechą dla użytkowników kompaktów szczególnie w wersji hatchback są również pojemność oraz możliwość konfiguracji przestrzeni bagażowej. Standardowa pojemność bagażnika to 395 litrów co jest wynikiem lepszym od poprzedniej generacji o 15 litrów. Dzielone asymetrycznie (40:60) oparcie tylnej kanapy pozwala zwiększyć ją do 1318 litrów co plasuje model w środku segmentu. Niewątpliwym atutem jest natomiast przestrzeń dla podróżujących. W pierwszym rzędzie odległość od siedzisk do dachu wynosi 987 mm natomiast miejsce na nogi to 1073mm, dla drugiego rzędu to odpowiednio 968 mm oraz 883mm. To parametry które znacznie przewyższają średnie wartości konkurencji.

2 1 - Test KIA Ceed 1.4 T-GDI L Business Line

Silnik i właściwości jezdne

Testowany egzemplarz napędzany jest doładowanym jedną turbosprężarką silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1,4 litra, generującym 140 KM oraz dającym do dyspozycji prowadzącego moment obrotowy 242Nm. Jednostkę napędową zestawiono z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej sprawia, iż dynamiczne przyspieszenie nie wymaga poświęcania zbyt dużej uwagi na wartość obrotów przy których zdecydujemy się zmienić przełożenie. Elastyczność jest zaletą szczególnie przydatną podczas manewru wyprzedzania. Manualna skrzynia biegów przy tej charakterystyce jednostki napędowej wydaje się wyborem optymalnym. Krótki skok dźwigni, precyzyjne wybieranie przełożeń oraz szósty bieg powodują, iż wyposażenie auta w dwusprzęgłową, 7 stopniową automatyczną skrzynię DCT wiążące się w wydatkiem 6 tyś. złotych, pozostaje opcją dla zagorzałych zwolenników automatów. Podane przez producenta zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 5,7-5,9 litrów/100km jest osiągalne ale wymaga delikatnego obchodzenia się z pedałem przyspieszenia, a ponadto pozbawia tego co w prowadzeniu testowanego samochodu najprzyjemniejsze, a więc delikatnego uczucia wciskania w fotel i rasowego pomruku silnika. Dynamiczna jazda zwiększa apetyt samochodu do około 7 litrów. Kolumny McPhersona z przodu oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyłu zapewniają komfort i bezpieczeństwo zarówno podczas podróży autostradami oraz drogami ekspresowymi jaki i po nierównych drogach lokalnych. Zestrojenie zawieszenia w testowanym modelu ma cechy neutralnego. Pokonywanie ciasnych zakrętów odbywa się płynnie i pozbawione jest zaskakujących zachowań samochodu wymagających korygowania toru jazdy. Gama silników dostępnych dla nowego modelu Ceed-a obejmuje dodatkowo dwie jednostki benzynowe: 1,0 T-GDi o mocy 120KM oraz 1,4 MPI o mocy 100KM skonfigurowane z manualnymi skrzyniami biegów oraz silnik diesla 1,6 CRDi dostępny w dwóch wariantach mocy tj. 115 i 135 KM zestawiony zarówno z manualną jak i automatyczną skrzynią biegów.

3 1 - Test KIA Ceed 1.4 T-GDI L Business Line

Podsumowanie

Pozytywny odbiór przez europejski rynek motoryzacyjny najnowszej odsłony kompaktu KIA potwierdza fakt jej zakwalifikowania do finałowej siódemki konkursu Car of the Year 2019. Warto przy tym podkreślić, iż III generacja Ceed-a powtórzyła sukces swojego protoplasty, bowiem w 2008 roku pierwsza generacja modelu ostatecznie zajęła miejsce tuż za podium w tej prestiżowej rywalizacji. Wyniki sprzedażowe potwierdzają również ugruntowaną pozycję modelu na rodzimym rynku. Kolejny rok z rzędu Ceed notuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w polskich salonach. Ceny modelu rozpoczynają się od 62 000 zł. w wersji wyposażenia S, w tej cenie otrzymujemy samochód napędzany 100KM silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra współpracujący z manualną 6-biegową skrzynią biegów. W standardzie samochód posiada m.in. czujnik zmierzchu, fotel kierowcy z regulacją wysokości, manualną klimatyzację, lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie, światła do jazdy dziennej LED w stylistyce kostek lodu, przeciwmgielne światła z funkcją doświetlania zakrętów, system autonomicznego hamowania z trybem pracy miejskim i pozamiejskim, automatycznie włączane, projekcyjne światła mijania wraz z automatycznym przełączaniem świateł drogowych i mijania, system wspomagający pokonywanie podjazdów, wykrywania zmęczenia kierowcy oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.

KIA Ceed III generacji to niewątpliwie atrakcyjna propozycja oferująca za rozsądną cenę: bogate wyposażenie w standardzie, funkcjonalne i komfortowe wnętrze wraz z nowoczesnym designem oraz niepowtarzalnym atutem jakim jest 7 letnia gwarancja.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy

Pojemność skokowa (ccm)– 1353
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140KM) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 242 w zakresie 1500-3200

Osiągi

• Prędkość maksymalna (km/h) – 210
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,9
• Elastyczność 80-120 km/h (s) – 8,7

Zużycie paliwa

• Cykl miejski (l/100 km) – 7,1÷7,5
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9÷5,0
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,7÷5,9
• Emisja CO2 (g/km) – 130÷135

Pojemność zbiornika paliwa – 50 litrów

Napęd – przedni

Układ kierowniczy

• z elektrycznym wspomaganiem progresywnym
• minimalny promień skrętu (m) – 5,3

Wymiary

• Długość (mm) – 4310
• Wysokość (mm) – 1447
• Szerokość bez lusterek (mm) –1800
• Rozstaw osi (mm) – 2650

Koła i opony

• Wymiary opon standardowych – 225/45
• Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)

• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1240

Pojemność bagażnika

• Standardowa (litry) – 395

Wyposażenie

Testowany samochód to wersja L z limitowanym pakietem Business Line, który na wyposażeniu posiada między innymi w:

• Poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera
• System dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera
• Poduszki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera
• Pełnowymiarowe kurtyny powietrzne dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń
• Pasy bezpieczeństwa z napinaczami (przód) oraz czujnikami obecności pasażera (przód / tył)
• System mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX
• ESC – System stabilizacji toru jazdy
• HAC – System wspomagający pokonywanie podjazdów
• ABS – System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania
• Kia Forward Collision Avoidance Assist (FCA) – system autonomicznego hamowania z 2 trybami pracy: miejskim i pozamiejskim
• Kia Driver Attention Assist (DAA) – system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy
• Kia Lane Keep Assist (LKA) – asystent utrzymania pasa ruchu
• Kia High Beam Assist (HBA) – funkcja automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi i mijania
• Światła mijania typu projekcyjnego
• Światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED w stylistyce kostek lodu
• Automatycznie włączane światła mijania z czujnikiem zmierzchu
• Czujniki ciśnienia w oponach
• Czujniki parkowania z tyłu
• Przednie lampy przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlania zakrętów
• Tylne lampy wykonane w technologii LED z funkcją świateł do jazdy dziennej
• Światła mijania oraz drogowe wykonane w technologii LED, kierunkowskazy LED
• Elektryczne, progresywne wspomaganie układu kierowniczego
• Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach
• Regulacja wysokości siedziska fotela kierowcy oraz pasów bezpieczeństwa dla pasażerów przednich siedzeń
• Elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich i tylnych
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Radioodtwarzacz MP3 z 6 głośnikami i sterowaniem z kierownicy, złącza USB, AUX
• Bluetooth z zestawem głośnomówiącym
• Alarm obwodowy, immobilizer
• Funkcja zdalnego sterowania centralnym zamkiem, składany kluczyk
• Automatyczne ryglowanie zamków po ruszeniu
• Pełnowymiarowa konsola centralna z podłokietnikiem i schowkiem
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa z wyświetlaczami w pokrętłach
• Funkcja automatycznego odparowywania przedniej szyby
• Szyby przednie sterowane elektrycznie z funkcją bezpieczeństwa i automatycznej pracy góra / dół
• Skórzane wykończenie kierownicy, drążka zmiany biegów oraz hamulca postojowego
• Automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
• 7” kolorowy, dotykowy ekran LCD, interfejs Apple Car Play oraz Android Auto
• Antena dachowa typu „płetwa rekina”
• Kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie
• Kia Navi System – system nawigacji satelitarnej z obsługą w języku polskim, 7 letnim planem darmowej aktualizacji, usługami TomTom,
• 8 calowy kolorowy ekran dotykowy LCD, tuner radia cyfrowego DAB+
• Kia Navi System Plus – dodatkowo dla opcji NAV system nagłośnienia JBL z 8 głośnikami wraz z subwoofer-em i głośnikiem centralnym, oddzielny wzmacniacz o łącznej mocy 320 Watt
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z funkcją kierunkowskazów w technologii LED
• Kolorowy wyświetlacz LCD komputera pokładowego o przekątnej 3.2”
• Regulacja podświetlenia zegarów
• Elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego foteli przednich
• Manualna regulacja wysokość siedziska fotela pasażera
• Tylny spojler wraz ze światłem stop wykonanym w technologii LED
• Zderzaki, klamki zewnętrzne lakierowane w kolorze nadwozia, barwione szyby
• Chromowane obramowanie szyb
• Zewnętrzne ozdobne elementy nadwozia lakierowane na wysoki połysk w kolorze czarnym
• Wykończenie wnętrza Premium: tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej, chromowane klamki wewnętrzne, elementy wnętrza lakierowane na wysoki połysk w kolorze czarnym
• Przyciemniane szyby tylne
• Aluminiowe nakładki na pedały
• Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami z funkcją podświetlania
• Lampka do czytania w podsufitce oraz schowek na okulary
• Gniazdo 12V w konsoli centralnej
• Podłokietnik centralny tylnej kanapy z uchwytem na kubki

Tekst: Cezary Spychała INFO-EKSPERT
Zdjęcia Auto Katalog SAMAR https://autokatalog.samar.pl


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here