Jest to pierwszy urząd, do którego uda sie każdy z przyszłych założycieli własnej działalności gospodarczej, a także przedsiębiorcy spółek cywilnych oraz jawnych. Należy się udać do urzędu gminy, który obejmuje teren, na którym ma działać nasze przedsiębiorstwo. Wybierając się tam pamiętajmy o tym, aby zabrać ze sobą dowód osobisty oraz gotówkę w celu opłacenia zgłoszenia. W przypadku, gdy takie zgłoszenie zostało już opłacone, należy zabrać dokument potwierdzający ta opłatę. Można także wyszukać niezbędny formularz na stronie internetowej danego urzędu, który nas interesuje oraz wypełnić go w domu, a następnie z gotowym, wypełnionym wnioskiem udać się do urzędu gminy.
Uzupełnienie brakujących informacji, potwierdzenie opłaty oraz okazanie dowodu osobistego można uczynić podczas odbioru zaświadczenia o wpisie do rejestru. W tym czasie podatnik może także złożyć zgłoszenie REGON wspólnie ze zgłoszeniem do wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, jak również zgłoszeniem o przyznanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W przypadku, gdy jest to indywidualny przedsiębiorca posiadający numer identyfikacyjny NIP może złożyć jedynie zgłoszenie aktualizacyjne. Osoby, które są niecierpliwe i którym zależy na czasie powinny sprawy w urzędzie statystycznym (numer REGON) oraz w urzędzie skarbowym (numer NIP) załatwić osobiście.
Gdy sprawy zostały załatwiane przez urząd gminy, ma on najpóźniej 3 dni od złożenia wpisu na przekazanie zgłoszenie o numer REGON do urzędu statystycznego znajdującego się w województwie odpowiadającym miejscu zamieszkania przedsiębiorcy, jak również przekazanie wniosku o NIP lub też jego aktualizacji do wybranego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego z zaświadczenie o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, numerem PESEL i innymi dokumentami otrzymanymi od przedsiębiorcy. Zgłoszenie o wpis do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
– oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, jeśli takowy posiada,
– miejsce zamieszkania oraz adres przedsiębiorcy, adres miejsca stałego wykonywania działalności gospodarczej – w przypadku, gdy przedsiębiorca stale wykonuje działalność gospodarcza poza miejscem jego zamieszkanie,
– zaznaczenie podmiotu działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
– data rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej.
Jakiekolwiek zmiany w zgłoszeniu, które zaszły po złożeniu wpisu do ewidencji należy kierować do urzędu gminy w terminie 14 dni od ich zaistnienia, jak również w przypadku, gdy działalność gospodarcza zostanie z pewnych przyczyn zakończona. Zmianę miejsca zamieszkania należy zgłosić w gminie, w której poprzednio została przeprowadzona rejestracja.
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jest dostarczane przez organ ewidencyjny w ciągu 14 dni od dnia jego zgłoszenia. Zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej musi zostać opłacone kwota 100zl. W przypadku, gdy dotyczy to zmiany w tym wpisie kwota ta wynosi 50zl. Zwolnic z tych opłat może jedynie rada gminy.