Artykuł 209 ustawy 1 o kodeksie pracy mówi, iż każdy pracodawca, który założył działalność gospodarcza zobowiązany jest w przeciągu 30dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej do pisemnego zawiadomienia właściwego, dla miejsca lokalizacji przedsiębiorstwa, państwowego inspektora pracy oraz inspektora sanitarnego. Należy podać siedzibę firmy, rodzaj prowadzonej działalności oraz jej zakres. W przypadku, gdy zostaną wprowadzone jakiekolwiek zmiany związane z przemieszczeniem siedziby firmy, zmiany zakresu oraz rodzaju działalności firmy, zmiany technologii, czy też w przypadku wprowadzenie innego profilu produkcji, to również o tym fakcie należy powiadomić wyżej wymienione organy.

Z kolei artykuł 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym mówi, iż podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą związaną z wyrobami akcyzowymi (alkohol, tytoń itd.) zobowiązani są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego naczelnikowi urzędu celnego, właściwego dla lokalizacji przedsiębiorstwa. Zgłoszenie to należy złożyć przed dokonaniem pierwszej czynności, która podlega temu opodatkowaniu. Jeśli podatnik dokona jakichkolwiek zmian w danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym jest zobowiązany do powiadomienia o tym naczelnika urzędu celnego w przeciągu 7 dni od wprowadzenia zmian.

Artykuł 6 ust. 3, 6 i 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych mówi, iż osoby fizycznie są zobowiązane do poinformowania urzędu gminy o nieruchomościach i obiektach budowlanych w ciągu 14 dni. Liczy się to od czasu, w którym nastąpi powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub gdy nastąpi wydarzenie wpływające na wysokość opodatkowania w danym roku oraz od czasu, gdy nastąpi całkowita albo częściowa zmiana przeznaczenia podmiotu, który podlega opodatkowaniu. Gdy nastąpi zdarzenie wpływające na zmianę wysokości opodatkowania należy to skorygować w przeciągu 14 dni. Osoby prawne oraz podmioty gospodarcze nieposiadające osobowości prawnej składają wniosek o podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy w terminie do 15 stycznia. Jeżeli natomiast obowiązek ten został zainicjowany po tym dniu należy złożyć ten wniosek w przeciągu 14 dni od zaistnienia potrzeby tego obowiązku.

Artykuł 9 ustawy 1 i 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych mówi, iż właściciele samochodów ciężarowych przekraczających masę 3,5 tony, ciągników siodłowych itd. zobowiązani są do złożenia w gminie do dnia 15 lutego wniosku o podatku od środków transportu na określony rok podatkowy. Jeśli natomiast obowiązek ten został zainicjowany po tej dacie to należy złożyć ten wniosek w ciągu 14 dni od zaistnienia potrzeby tego obowiązku. W przypadku, gdy nastąpią jakiekolwiek zmiany w wysokości opodatkowania, należy to skorygować w ciągu 14 dni od powstania tych okoliczności.


Paweł Kaczmarek

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj