Niezależnie od rodzaju formy organizacyjnej przedsiębiorstwa wymóg posiadania rachunku bankowego jest narzucany na mocy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z artykułem 22 ustawy wynika, iż przy określonej kwocie transakcji (15 tysięcy euro) dokonywanie oraz przyjmowanie płatności związanych z działalnością gospodarczą musi odbywać się za pośrednictwem konta bankowego przedsiębiorcy, jak również część rozliczenia można dokonać wyłącznie tą drogą. Przykładowymi rodzajami tych płatności są:

– płatności wykonywane pomiędzy przedsiębiorcami, które przekraczają określony limit,

– opłata składek ZUS,

– zapłata podatków związanych z przedsiębiorstwem,

– zwrot od podatku towarów i usług,

W przypadku firm jednoosobowych nie ma konieczności posiadania konta firmowego, gdyż w polskim prawie nie ma jasnych przepisów narzucających przedsiębiorcy założenie osobnego konta bankowego dla firmy. Jednakże regulaminy bankowe zakazują dokonywania płatności związanych z działalnością gospodarczą za pośrednictwem konta osobistego. Dozwolone jest, aby przedsiębiorca posiadał więcej niż jedno konto bankowe, lecz upoważniony jest do poinformowania o tym urząd skarbowy, ZUS itd. Do założenia rachunku bankowego jest potrzebny NIP, REGON oraz pieczątka firmy, którą będzie trzeba się posłużyć nie tylko w kontaktach z bankierem.


Sprawdź naszą ofertę:
Rachunki Firmowe


Paweł Kaczmarek

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj