Migranci

Migranci – migrantom, czyli jak firma FinTech stworzyła nowy produkt finansowy i obniżyła opłaty za przekazy zagraniczne

Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych, w 2013 roku aż 232 miliony osób mieszkało poza granicami ojczyzny. Świat zatem staje się globalną wioską nie tylko z powodu dostępności Internetu, ale także ze względu na dużą liczbę osób mieszkających poza granicami swojego kraju. Polska ma duży wkład we wzrost tej liczby, gdyż szacuje się, iż od czasu przyjęcia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, kraj opuściło około 2 milionów Polaków.
Migranci – migrantom, czyli jak firma FinTech stworzyła nowy produkt finansowy i obniżyła  opłaty za przekazy zagraniczne
Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych, w 2013 roku aż  232 miliony osób mieszkało poza granicami  ojczyzny. Świat zatem staje się globalną wioską nie tylko z powodu dostępności Internetu, ale także ze względu na  dużą liczbę osób mieszkających poza granicami swojego kraju.  Polska ma duży wkład  we wzrost tej liczby, gdyż szacuje się, iż od czasu przyjęcia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, kraj opuściło około 2 milionów Polaków.
Ta duża liczba migrantów w skali światowej oznacza ogromne  sumy pieniędzy przysyłane do krajów pochodzenia,  gdzie wartość przelewów wg Banku Światowego osiągnie w 2016 ponad 650 mld dolarów.  Również Polacy wysyłają duże sumy do swojej ojczyzny.   Najwięcej pieniędzy przychodzi do Polski z Niemiec, na drugim miejscu z Wielkiej Brytanii, a następnie ze Stanów Zjednoczonych. Szacuje się, że w 2014 roku Polacy wysłali do kraju Polski ok. 30 mld złotych (z czego ok. 16 mld zł to przelewy bankowe – dane NBP)  co stanowi 1,7% PKB.
Nieodłącznym elementem przekazów pieniężnych są opłaty bankowe,   które pomimo deklaracji podpisanej w trakcie szczytu państw G8 w 2009 (m. in. o dążeniu do obniżenia średnich opłat za przelew do 5%), nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Zwróciło to uwagę firm z sektora FinTech (Financial Technology) –  firm finansowych, o podejściu innowacyjnym, które zobaczyły szansę wykorzystania obecnej zaawansowanej technologii  i Internetu, aby wyjść naprzeciw potrzebom klientów wykonującym przelewy zagraniczne. Odpowiadają one na potrzeby migrantów z krajów rozwijających się, ale nie tylko.   Ze względu na globalizację rynku pracy wiele przelewów jest wykonywanych do krajów wysoko rozwiniętych takich jak Francja i Niemcy. W ten obraz Polska wpisuje się podwójnie, bo z otwarcia rynków UE pracy korzystają i ci, którzy jadą za granicę „za chlebem”, i ci, którzy po prostu chcą poznać świat i nowe środowiska pracy.
Innowacyjne podejście do przelewów zagranicznych zastosowała firma TransferGo z siedzibą w Wielkiej Brytanii, która powstała w 2012 na podstawie wcześniejszych doświadczeń w działalności gospodarczej.  Zanim TransferGo powstało, założyciele firmy Daumantas Dvilinskas i Justinas Lasevicius prowadzili działalność importowo-eksportową, gdzie ze względu na specyfikę działalności chlebem powszednim były wysokie opłaty za przelewy wysyłane dostawcom, na które na dodatek musieli oni czekać nawet do 7 dni. Wysokie opłaty związane z przelewami zagranicznymi są znane na pewno każdemu, kto takie przelewy otrzymuje bądź wysyła – a to jest scenariusz optymistyczny, kiedy wszystko toczy się według planu. Dvilinskas i Lasevicius w czasie działalności eksportowo-importowej mieli także przypadek, gdzie bank wysłał przekaz do niewłaściwego państwa, w niewłaściwej walucie, a firma poniosła wysoki koszt tej pomyłki nie tylko finansowy, ale doznała poważnego uszczerbku na reputacji. Co więcej, bank, pomimo, że przyznał, iż błąd był po ich stronie, nie poczuwał się do wypłacenia firmie jakiejkolwiek rekompensaty poniesionych strat.
Dvilinskas wspomina, „Musieliśmy radzić sobie z zastałym sektorem przekazów pieniężnych…Ogólne wrażenie było, że zadowolenie klienta nie było czymś, do czego banki w Wielkiej Brytanii przywiązywałyby  jakąś szczególną wagę. Kiedy zobaczyliśmy na czym polega problem, od razu zdaliśmy sobie sprawę, że rozwiązanie, jakim stało się TransferGo mogłoby pomóc wielu ludziom takim jak my”.  Pochodzący z Litwy założyciele TransferGo, doszli  do wniosku, że kluczem powinno być wykorzystanie Internetu i smartfonów i odniesienie się do procesów już znanych użytkownikom, a nowatorskość  działania TransferGo opiera się na zasadzie „local-in, local-out”, czyli „lokalna wpłata, lokalna wypłata”.  Zatem zamiast przelewu zagranicznego, TransferGo przyjmuje wpłatę na konto w kraju osoby wysyłającej fundusze, a następnie dokonuje wypłaty z konta firmy w kraju adresata. To pozwala zaoszczędzić około 90% kosztów.  Sam sposób wysyłania pieniędzy jest dosyć przejrzysty gdyż wysyłając pieniądze na przykład w funtach, klient obok wysyłanej sumy od razu otrzymuje informację, ile adresat przekazu otrzyma w złotówkach.
Małgorzata Krawczyk  jest klientką TransferGo, która  wyjechała do Londynu, gdyż otrzymała tam pracę w zawodzie archeologa.  W związku z wykonywaną pracą Małgorzata jeździ po całej Europie i dla niej  szybki, tani i bezpieczny dostęp do funduszy jest ogromnym ułatwieniem w życiu, bo jak pani archeolog sama twierdzi „Kocham rzeczy stare, ale jeśli chodzi o moje pieniądze, to wolę myśleć postępowo i szukać  wygody”.
Mimo, że firma TransferGo rozpoczęła działalność z niemal zerowym kapitałem, obecnie poprzez współpracę z bankami  oferuje swoje usługi w około czterdziestu krajach, w tym także oczywiście w Polsce, gdzie działa już od trzech lat.  Firma rozwinęła także usługi aplikacji mobilnych i powiększyła kapitał inwestycyjny w celu dalszego rozwoju usług.
Ale to nie koniec sukcesów. Pod koniec 2015 roku TransferGo otrzymał rekordową kwotę funduszu zalążkowego w wysokości 2,5 mln dolarów, a wcześniej firma została przyjęta jako członek Level39 –akceleratora firm branży FinTech. Firma ma obecnie ponad 100 tysięcy klientów, którzy łącznie przesłali 1 milion funtów i odnotowuje miesięcznie 20% wzrostu. Innowacyjność i wysiłki TransferGo w kierunku umożliwiania klientom wykonywania tanich i szybkich przekazów pieniężnych zostały bardzo szybko docenione przez Duńską Izbę Handlową i litewski portal informacyjny Delfi, które nagrodziły TransferGo, jako najbardziej innowacyjny talent biznesu: “2013 Most Innovative Business Talent Award” zaledwie po roku działalności, a w 2014 podczas Hack Osaka w Japonii firma otrzymała srebrny medal za innowacyjność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj