Test Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet Elegance

Suzuki zakończyło 2016 rok z 15% wzrostem sprzedaży. U ubiegłym roku na produkty japońskiego producenta zdecydowało się 7695 polskich klientów. Najpopularniejszym modelem była Vitara z 38% udziałem w sprzedaży, na drugim miejscu uplasował się kompaktowy Baleno (20,9%), który tylko nieznacznie wyprzedził bohatera dzisiejszego testu i największego obecnie SUV’a w ofercie Suzuki – SX4 S-Cross’a (20,6%).

Wygląd zewnętrzny
Nowe Suzuki to jeden z tych samochodów obok których trudno przejść obojętnie. Pośród niezliczonych uterenowionych modeli dostępnych na rynku w SX4 S-Cross podobnie jak w przypadku Nissana Juke czy Citroena C4 Cactus projektantom prawdopodobnie przyświecała zasada – „Wyróżnij się albo zgiń”. O ile tył czy profil japońskiego modelu jest tradycyjny i zachowawczy, o tyle front nowego SUV’a jest zdecydowanie oryginalnym i niekonwencjonalnym projektem. Połączenie reflektorów przednich o nietypowym kształcie, dużego, ośmiokątnego, chromowanego grilla i masywnego zderzaka jest kompozycją, która będzie miała prawdopodobnie tyle samo zwolenników co i przeciwników.
Aby dostosować design zewnętrzny do naszych indywidualnych preferencji Suzuki oferuje obszerny katalog opcjonalnych akcesoriów. Znajdziemy tam m.in. pakiet off-road (srebrne nakładki na przedni i tylny zderzak), pakiet areo (spoiler tylny, aluminiowe nakładki na progi, chromowana listwa pokrywy bagażnika), listwy boczne, nakładki na klamki, kilka wzorów aluminiowych felg, a nawet owiewki na szyby lub nakrętki na wentyle z logo Suzuki.
Wnętrze pojazdu
W kabinie zdecydowano się na sprawdzone pomysły i pozostawiono rozwiązania z poprzedniej generacji modelu wzbogacając jednocześnie wyposażenie standardowe poszczególnych wersji. W wariancie bazowym Comfort oprócz 7 poduszek powietrznych i pakietu systemów bezpieczeństwa znajdziemy również układ Hill Hold Control, system Start/Stop, czterogłośnikowy system audio z bluetooth, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy. W wersji Premium otrzymamy m.in. dodatkowo światła do jazdy dziennej LED, dwustrefową automatyczną klimatyzację, system multimedialny z kamerą cofania, czujnik świateł i deszczu, wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą, podłokietnik siedzeń tylnych, podgrzewane fotele przednie, aluminiowe 17-calowe felgi, światła przeciwmgielne, relingi dachowe oraz przyciemniane szyby tylne. Wariant Elegance oferuje ponadto system wspomagania awaryjnego hamowania, czujniki parkowania (przód i tył) i nawigację 3d. Topowa wersja Elegance Sun charakteryzuje się skórzaną tapicerką oraz szklanym panoramicznych dachem.
W praktyce przestronna kabina japońskiego SUV’a zapewnia komfortowe warunki podróży dla czterech osób. Jakość materiałów wykończeniowych i ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach, przyciski na jej wieńcu pozwalają w łatwy sposób sterować systemem audio, sparowanym telefonem lub tempomatem, obsługa klimatyzacji jest intuicyjna, a zegary na desce rozdzielczej, ekran komputera pokładowego oraz wyświetlacz na konsoli centralnej są czytelne. Jedynie regulacja głośności za pomocą dotykowych przycisków (brak tradycyjnego pokrętła) jest niewygodna, a sposób zmiany wyświetlanych informacji na komputerze pokładowym realizowany za pomocą guzika/ pokrętła umieszczonego obok deski rozdzielczej to rozwiązanie archaiczne nie pasujące do nowoczesnego SUV’a.
Pasażerowie Suzuki SX4 S-Cross mają do dyspozycji bagażnik o pojemności 430 litów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy kubatura powierzchni ładunkowej wzrasta do 875 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Po raz pierwszy w historii modelu pod maską SX4 pracują turbodoładowane jednostki benzynowe. Do wyboru mamy litrowy silnik o mocy 110 KM i momencie 170 Nm lub motor o pojemności 1.4 litra generujący moc 140 KM i moment 220 Nm. Trzycylindrowy silnik dostępny jest w połączeniu z napędem 2WD lub 4WD oraz 5-stopniową manualną skrzynią lub 6-stopniowym automatem. Mocniejsza czterocylindrowa jednostka oferowana jest obligatoryjnie z napędem 4WD AllGrip oraz 6-stopniową skrzynią manualną lub automatem o takiej samej liczbie przełożeń. Testowy egzemplarz wyposażony był w 140-konny silnik, napęd na wszystkie koła i manualną skrzynię biegów. W codziennej eksploatacji taki zespół napędowy zapewnia optymalne osiągi w każdych warunkach w połączeniu z relatywnie niewielkim zużyciem paliwa. Sprint do 100km/h zajmuje 10.2 sekundy, elastyczność na każdym z przełożeń jest optymalna, a średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 7 – 7.5 litra na każde pokonane 100 km. Dodatkowym atutem Suzuki jest system AllGrip z czterema trybami jazdy: Auto, Sport, Snow i Lock. Auto i Sport idealnie sprawdzają się podczas standardowej eksploatacji na asfaltowych nawierzchniach natomiast Snow i Lock w połączeniu z 18 cm prześwitem, i plastikowymi, dolnymi, osłonami biegnącymi wokół całego nadwozia sprawdzi się po zjechaniu z utwardzonych nawierzchni. Uzupełnieniem dynamicznego silnika jest precyzyjny układ kierowniczy oraz zawieszenie, które z jednej strony dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni z drugiej zaś zapewnia przewidywalne i stabilne prowadzenie w każdych warunkach.
Podsumowanie

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy Suzuki diametralnie przebudowało swoją ofertę. Do gamy powrócił model Baleno i Ignis, Vitara gabarytowo spadła segment niżej, a SX4 jest obecnie największym modelem w palecie producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni. Pojawiły się nowoczesne turbodoładowane silniki benzynowe i wersje hybrydowe, zrezygnowano z jednostek wysokoprężnych, poprawiła się jakość wykończenia, a design zewnętrzny stał się bardziej odważny. Wyniki sprzedaży pokazują, że jest to strategia którą doceniają miłośnicy marki, a trzecia pozycja SX4 S-Cross’a w rankingach sprzedaży marki udowadnia, że modernizacja modelu spotkała się z przychylnością klientów.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1373 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 5500
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 220 przy 1500 – 4000
Pojemność zbiornika paliwa: 47 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4300
– Wysokość (mm) – 1580 (1585 z relingami dachowymi)
– Szerokość (mm) –1785
– Rozstaw osi (mm) – 2600
Napęd
– 4WD
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/55
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1215
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1730
Pojemność bagażnika: 430 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Elegance. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• 7 poduszek powietrznych (łącznie z poduszką kolanową kierowcy)
• ABS + EBD + BAS
• Audio CD/MP3/USB + 6 głośników
• Automatyczne światła
• Bagażnik z system podwójnej składanej podłogi
• Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
• Chromowane listy okienne
• Czujnik deszczu
• Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy (60:40)
• Elektryczna regulacja szyb (przód/tył)
• Elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
• ESP® + TC
• ESS (funkcja ostrzegania o hamowaniu awaryjnym)
• Felgi aluminiowe 17″
• Głośnik centralny
• Hill Hold Control
• Immobiliser
• Interaktywny system multimedialny ze zintegrowaną tylną kamerą cofania
• Klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
• Komunikacja bezprzewodowa Bluetooth® z zestawem głośnomówiącym
• Nawigacja satelitarna 3D
• Pakiet Oświetlenie
• Pakiet Outdoor (osłony nadkoli, drzwi, progów i zderzaków)
• Podgrzewane fotele przednie
• Podłokietnik w oparciu tylnej kanapy (z uchwytem na 2 kubki)
• Przednie światła przeciwmgłowe
• Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
• Radar Brake Support (system wspomagania hamowania awaryjnego z detektorem radarowym)
• Reflektory halogenowe typu projekcyjnego
• Reflektory LED Hi/Low (światła mijania i drogowe)
• Regulacja kolumny kierownicy: pion + poziom
• Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera z przodu
• Relingi dachowe srebrne
• Samościemnające się lusterko wsteczne
• Schowek na okulary
• Skórzana kierownica wielofunkcyjna
• Srebrne nakładki progów i zderzaka tylnego
• System Engine Auto Stop Start
• System kluczyka elektronicznego
• Światła do jazdy dziennej LED
• Tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości
• TPMS – czujniki ciśnienia w oponach
• Zestaw naprawczy koła
• Zintegrowane czujniki cofania (przód/tył) z sygnalizacją dźwiękową i wizualną
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj