Osobowa wersja Peugeota Experta, brat bliźniak Toyoty Proace i Citroena Spacetourer oraz ciekawa alternatywa dla rodzinnych kombi i minivanów – to najkrótsza charakterystyka Peugeota Travellera. Wszechstronny model, który debiutował na rynku w 2016 roku jest propozycją dla tych którzy szukają połączenia komfortu jazdy, przestronnej przestrzeni pasażerskiej oraz przepastnego bagażnika.

Wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny jednoznacznie wskazuje na użytkowy rodowód Travellera. Nie znajdziemy tutaj wyszukanych linii, subtelnych przetłoczeń i awangardowych kształtów. To prostopadłościan na kołach, który oferuje ponadstandardowe możliwości transportowe. Francuski minibus dostępny jest w trzech wersjach: Compact, Standard i Long. Wysokość (1890 mm) i szerokość (2010 mm) jest zawsze taka sama, zmienia się natomiast długość, która w zależności od wariantu wynosi 4606 mm, 4956 mm lub 5308 mm. W najkrótszej wersji rozstaw osi wynosi 2925 mm w pozostałych wariantach jest o 350 mm większy. W kompletacji Business oprócz pary drzwi przednich dostęp do środka pojazdu umożliwiają nam przesuwne drzwi prawe oraz potężna pokrywa / klapa przestrzeni bagażowej. Za 2000 zł możemy dokupić lewe drzwi przesuwne, a za 750 zł zamienić pokrywę bagażnika na dwuskrzydłowe drzwi. Dopłacając kolejne 9550 zł wyposażymy Travellera w elektryczne sterowanie bocznych drzwi przesuwnych, a za 13450 zł w bezdotykowy system (ruch nogą) ich sterowania.

Wnętrze pojazdu

W zależności od konfiguracji Traveller pomieści od 5 do 9 osób oraz od 750 do 1700 litrów bagażu. W wersji Long po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu foteli kubatura przestrzeni bagażowej wzrasta do 4554 litrów. W wariancie Business w drugim i trzecim rzędzie do dyspozycji pasażerów oddano dwie trzyosobowe, dzielone w proporcjach 2/3 lub 1/3 kanapy. Pomimo tego, że miejsca te wyglądają dosyć „surowo”, zapewniają zaskakująco komfortowe warunki podróży. Siedziska są obszerne i wygodne, a miejsca na kolana czy nad głową wystarczy nawet dla wysokich pasażerów. Z przodu mamy dwa indywidualne fotele z regulowanymi podłokietnikami. Projekt deski rozdzielczej to przyjazny dla użytkownika minimalizm – czytelne analogowe zegary prędkościomierza i obrotomierza, klarowny komputer pokładowy, tradycyjna regulacja (pokrętła) klimatyzacji oraz prosty w obsłudze system multimedialny. Cieszy fakt, że w samochodzie dostawczo-osobowym zamiast tradycyjnej dźwigni skrzyni biegów zastosowano nowoczesne i wygodne pokrętło. Intuicyjnie w jego sąsiedztwie szukamy również nowoczesnego i wygodnego przycisku hamulca ręcznego. Zamiast tego, pomiędzy przednimi fotelami tam gdzie można by zaplanować wygodny box, schowek lub inne praktyczne rozwiązanie przydatne podczas podróży, umieszczono długą, charakteryzującą się naprawdę wysokim skokiem, tradycyjną dźwignię hamulca postojowego.

Generalnie kabina Travellera bardzo pozytywnie zaskakuje. W środku podróżujemy jak w wygodnym busie, a nie przerobionym „dostawczaku”. Nawet podczas prędkości autostradowych wewnątrz jest relatywnie cicho.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowego egzemplarza pracował najmocniejszy dostępny w ofercie diesel. Dwulitrowa jednostka generuje 177 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego. Wartości te pozwalają rozpędzić Travellera do 100 km/h w 8.8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 185 km/h. Napęd za pomocą automatycznej, 8-stopniowej skrzyni biegów przekazywany jest na koła przednie. W codziennej eksploatacji w mieście z 69-litrowego zbiornika paliwa po każdych przejechanych 100 km ubywa ok. 9 litrów oleju napędowego. W trasie zapotrzebowanie na paliwo maleje do ok. 7 litrów na każde 100 km. Zawieszenie zestrojone jest miękko z nastawieniem na maksymalny komfort podróży. Pomimo swoich gabarytów Peugeot jest zwrotny i użytkowanie go nawet w warunkach miejskich nie sprawia problemów. Widoczność w każdym kierunku jest bardzo dobra, a średnica zawracania (pomiędzy krawężnikami) porównywalna z przedstawicielami segmentu D – 11.3 metra to 20 cm więcej niż w Oplu Insignii i 20 cm mniej niż np. w Fordzie Mondeo.

Podsumowanie

Bazowa wersja Travellera Business została wyceniona na 134 000 zł. Wariant testowy Long, wyposażony w 180-konnego diesla i automatyczną skrzynię biegów to wydatek przynajmniej 165 000 zł. Za tę kwotę otrzymujemy komfortowy, uniwersalny model, który równie dobrze sprawdzi się jako rodzinne kombi, firmowy shuttle, a po demontażu foteli – pojemny samochód użytkowy.

Dane techniczne:

Silnik – diesel

  • Pojemność skokowa – 1997 cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 130 (177) przy 3750
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 2000

Pojemność zbiornika paliwa: 69 litrów

Wymiary

  • Długość (mm) – 5308
  • Wysokość (mm) – 1890
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1920
  • Szerokość z lusterkami (mm) –2204
  • Rozstaw osi (mm) – 3275

Napęd

  • na przód

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 225/55
  • Standardowe obręcze kół – 17” (stalowe)

Masa(kg)

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1620

Pojemność bagażnika: 1700 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia Business. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 3 gniazda 12V
• 8 głośników (2 Tweeters + 2 Woofers przód, 2 Tweeters + 2 Woofers w rzędzie 2)
• ABS + AFU + HILL ASSIST (wspomaganie ruszania na wzniesieniu)
• Centralny zamek – przycisk na desce rozdzielczej, blokowanie drzwi poruszeniu, odblokowanie automatyczne zamków w przypadku uderzenia
• Czujnik ciśnienia w ogumieniu pośredni
• Czujnik niezapiętych pasów bezpieczeństwa
• Drzwi boczne przesuwne prawe sterowane manualnie
• ESP + ASR
• Kierownica regulowana na wysokość i głębokość
• Kierunkowskazy w reflektorach przednich
• Klapa tylna z ogrzewaną szybą i wycieraczką
• Klimatyzacja manualna
• Kluczyk zwykły + kluczyk z pilotem zamka centralnego, 3 przyciski
• Lusterka boczne zewnętrzne sterowane elektrycznie, podgrzewane, z sondą temperatury
• Lusterko wsteczne wewnętrzne elektrochromatyczne
• Monitoring koncentracji kierowcy (Coffee Break Alert)
• Odblokowanie automatyczne zamków w przypadku uderzenia
• Pakiet akustyczny (szyba przednia akustyczna, szyby boczne pogrubione,wyciszenie odgłosów silnika i z zewnątrz
• Pakiet Elektryczny- pilot- szyby sterowane elektrycznie sekwencyjne- lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie i podgrzewane- gniazdo 12V z tyłu
• Pakiet Look- zderzak przedni i tylny w kolorze nadwozia- osłony lusterek bocznych, klamki zewnętrzne i listwy boczne w kolorze nadwozia
• Pakiet Widoczność- automatyczny włącznik reflektorów (czujnik zmierzchu)- wycieraczki automatyczne (czujnik deszczu)- lusterko wsteczne wewnętrzne elektrochromatyczne
• Pasy bezpieczeństwa trzypunktowe dla wszystkich rzędów siedzeń
• Poduszka bezpieczeństwa kierowcy
• Poduszki bezpieczeństwa boczne kierowcy i pasażera (ochrona głowy i klatkipiersiowej)
• Podwójna poduszka bezpieczeństwa pasażera z możliwością odłączenia
• Reflektory przednie ze światłami dziennymi LED umiejscowionymi w zderzaku
• Rolety przeciwsłoneczne w drugim rzędzie
• Schowki w drzwiach przednich
• System audio MP3 (RD6) + Bluetooth- USB x 1- gniazdo Jack x 1- mono-tuner- ekran monochromatyczny C- z białym wyświetlaczem
• Szyba przednia wielowarstwowa akustyczna
• Szyby boczne barwione pogrubione sterowane elektrycznie sekwencyjnie
• Szyby boczne stałe dodatkowo przyciemniane, akustyczne
• Światła przeciwmgłowe
• Światła tylne (2 x światła przeciwmgłowe, 2 x światła cofania)
• Tapicerka materiałowa Curitiba Meltem (Mica)
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Wlew paliwa z korkiem na kluczyk
• Wyłożenie podłogi tworzywem sztucznym ze strukturą wykładziny
• Zestaw naprawczy
• Zestaw wskaźników z ekranem LCD i białymi cyframiZegary LCD biały – 4 tarcze analogowe czarne (prędkościomierz, obrotomierz,wskaźnik paliwa, wskaźnik temperatury), wskazówki białe

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj