Test Mitsubishi ASX 1.6L MIVEC Cool Edition

Nowy Mitsubishi ASX zaprezentowany został w Europie podczas targów motoryzacyjnych Paris Motor Show 2016. W grudniu tego samego roku zadebiutował na polskim rynku podczas prezentacji w przestrzeni kreatywnej „Babka do wynajęcia” w Warszawie. Pierwsze wcielenie modelu produkowane było od 2010 roku i znalazło nabywców na całym świecie w liczbie aż 1 100 000 klientów. Odświeżony ASX produkowany w Japonii został opracowany zgodnie z nową koncepcją marki o nazwie „Dynamic Shield”, która symbolizuje funkcjonalność i bezpieczeństwo. Zmiany w pojeździe objęły nie tylko nadwozie, ale również wnętrze.

Tak jak poprzednik zbudowany został na płycie podłogowej „Project Global”, która posłużyła również do konstrukcji modelu Lancer i Outlander. Nowa odmiana kompaktowego crossovera Mitsubishi napędzana może być jednym z trzech silników: jednostki benzynowej 1.6 MIVEC 117 KM i dwóch diesli 1.6 DID 114 KM i 2.0 DID150 KM. Konfiguracja modelu obejmuje również dwa rodzaje napędu 2WD i 4WD oraz trzy rodzaje skrzyń biegów. Model sprzedawany jest w czterech podstawowych zakresach kompletacji wyposażenia: INFORM, INVITE, INTENSE PLUS i INSTYLE. Obecny cennik obejmuje również wersje specjalne – Cool Edition z silnikiem benzynowym 1.6 MIVEC i Ralliart z napędem 4WD, automatyczną skrzynią biegów i silnikiem wysokoprężnym 2.2. Modernizacja pojazdu spod znaku trzech diamentów spowodowała, że stał się on atrakcyjny wśród aut klasy SUV segmentu C. Do grona głównych konkurentów na rynku możemy zaliczyć takie pojazdy jak: Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti czy też Hyundai Tucson.

Wygląd zewnętrzny

W wyniku modernizacji nadwozie Mitsubishi ASX uzyskało nowe oblicze. Ten 5 drzwiowy SUV o kompaktowych wymiarach opracowany został z myślą o osobach, które cenią sobie funkcjonalność, a jednocześnie chcą się wyróżnić na drodze. Faceliftig najmocniej widoczny jest w przedniej części nadwozia. Kształt chromowanych listew, część centralna polakierowana w kolorze czarnym, która dzieli kratę wlotu powietrza na część górną i dolną mają wizualnie nawiązywać do większego modelu marki – Outlandera. Górna atrapa wykonana została z poziomo umiejscowionych, czarnych cienkich listew i łączy się ona subtelnie z przednimi reflektorami zapewniając spójny charakter przedniej części pojazdu. Profil auta jest typowy dla tego typu nadwozia. Czarne osłony progów, nakładki ochronne nadkoli, oraz dolna osłona silnika w kolorze aluminium wskazują, że autu nie będzie straszne zjechanie z utwardzonej drogi. Mocniejsze wyprofilowanie pokrywy bagażnika oraz wyposażenie auta w antenę radiową w kształcie płetwy rekina to elementy, które dodatkowo odróżniają model od poprzedniej generacji. Prezentowana wersja to Cool Edition, która wyposażona została w dwukolorowe aluminiowe tarcze kół. Oklejenie górnej części nadwozia czarną matową folią, nadało autu swoistego charakteru.

 AUTO

Wnętrze samochodu

Modernizacja objęła nie tylko stylistykę nadwozia, ale też wnętrze pojazdu. Zmiany są niewielkie. Producent poprawił wyciszenie kabiny, dzięki czemu znacznie podniósł się komfort podróżowania. Modyfikacji poprzez lepsze wyprofilowanie uległa kanapa tylna. Auto otrzymało nowe tapicerki, system audio oraz kilka drobiazgów przykładowo w postaci nowego kluczyka z pilotem zamka centralnego, kontrolki niskiego stanu płynu spryskiwaczy czy też uchwytu na tablet dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Wnętrze charakteryzuje się przestronnością oraz estetyką i dość stonowaną stylistyką. Łatwość zajmowania miejsc w środku to domena aut typu SUV. Profil foteli przednich zapewnia poprawne trzymanie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów a szeroki zakres regulacji pozwala na optymalne ich ustawienie. Zaletą nowego ASX jest ergonomia, wszystkie pokrętła jak i przyciski rozmieszczone zostały tak, aby kierowca mógł sterować urządzeniami pojazdu praktycznie bez odrywania wzroku od drogi. Po zajęciu miejsca wewnątrz pojazdu kierowca ma przed sobą wielofunkcyjną, obszytą skórą kierownicę, za którą znalazł się zestaw tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza. Zostały one osadzone w tubach wykończonych chromowaną obwódką, pomiędzy którymi umiejscowiony został ekran komputera pokładowego. Nietypowym rozwiązaniem jest sposób zmiany wyświetlanych informacji za pośrednictwem przycisku znajdującego się z lewej strony tablicy zegarów. W centralnej części deski rozdzielczej wbudowany został system audio oraz panel klimatyzacji automatycznej z pokrętłami do regulacji natężenia oraz kierunku nadmuchu powietrza. Elementy wykończeniowe w postaci wstawek w kolorze aluminium lub czarnego błyszczącego plastiku ożywiają wnętrze i jednocześnie nadają mu elegancji. Jakość zastosowanych materiałów oraz dbałość o dokładność montażu powodują, że wnętrze robi pozytywne wrażenie. Mimo kompaktowych wymiarów nadwozia i wygospodarowaniu sporej przestrzeni dla pasażerów przestrzeń ładunkowa nie należy do najmniejszych. Nowy ASX dysponuje bagażnikiem o standardowej pojemności 419 litrów, która po złożeniu siedzeń drugiego rzędu może wzrosnąć do 1219 litrów. Dostęp do niej jest ułatwiony dzięki szerokiej pokrywie bagażnika i niskiemu progowi załadunku. Przestrzeń ładunkowa oraz praktyczne schowki, w jakie wyposażony został zmodernizowany model Mitsubishi ułatwiają zarządzanie przestrzenią wnętrza oraz świadczą o jego funkcjonalności.

        AUTO

Silnik i właściwości jezdne

Pod maska prezentowanego pojazdu znajduje się podstawowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1590 ccm z dwoma wałkami rozrządu, która generuje maksymalną moc 117 KM przy 6000 obr./min. oraz charakteryzuje się momentem154 Nm osiąganym przy 4000 obr./min. Napęd na przednie koła jezdne przenoszony jest za pośrednictwem 5 biegowej przekładni manualnej. Auto nie dysponuje imponującym przyśpieszeniem, do prędkości 100km/h rozpędza się w czasie 11,5 sekundy. Aby poruszać się nim w sposób dynamiczny powinniśmy utrzymywać obroty silnika powyżej 4000. Silnik przy niskich prędkościach jazdy jest praktycznie niesłyszalny, dopiero po przekroczeniu 120 km/h dźwięk dochodzący do wnętrza może stać się uciążliwy. Zastosowanie 6 biegowej przekładni prawdopodobnie pozwoliłoby na obniżenie hałasu i ilości spalanego paliwa. ASX ze wspomnianą jednostką napędową znacznie lepiej radzi sobie w mieście niż na autostradzie. Zawieszenie i układ kierowniczy zestrojone zostały w sposób zapewniający bezpieczne i precyzyjne poruszanie się pojazdu po drodze. Miękko zestrojone zawieszenie i prześwit wynoszący 190 mm pozwalają na sprawne pokonywanie nierówności po zjechaniu z utwardzonej drogi bez utraty komfortu. Właściwości jezdne i dobre pole widzenia kierowcy dają mu poczucie pewności i bezpieczeństwa prowadzenia odświeżonego modelu ASX.

       AUTO

Podsumowanie

ASX to funkcjonalny SUV o kompaktowych wymiarach. Ma wiele plusów, ale podstawowym jest jego cena. Najtańsza wersja Inform napędzana silnikiem benzynowym 1.6 jest do nabycia za kwotę 69 990 złotych. Konstrukcja oparta o koncepcję „Dynamic Shield” oferuje nie tylko nowoczesną stylistykę, cechy praktyczne, ale zapewnia również bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Potwierdzeniem tego faktu jest zastosowanie opatentowanej przez Mitsubishi konstrukcji RISE („Reinforced Impact Safety Evolution”), która ma za zadanie integrację elementów strukturalnych w celu zapewnienia aktywnej ochrony podczas kolizji. Już w standardzie wyposażenia modelu otrzymujemy takie systemy: aktywną kontrolę trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC), system wspomagania ruszania pod górę (HSA), układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD) czy też układ wspomagania hamowania z systemem ostrzegania o nagłym hamowaniu. Produkowany w Japonii model objęty został przez producenta 5 letnią gwarancją do przebiegu 100 000 km, co na pewno jest elementem przemawiającym za prezentowanym pojazdem. Nowy Mitsubishi ASX to praktyczne auto o ciekawym designie, które w testowanej wersji zdecydowanie lepiej poradzi sobie w mieście niż w trasie.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1590
• Maksymalna moc (KM) przy (obr./min) – 117 przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy (obr./min) – 154 przy 4000
• Rodzaj zasilania – Wtrysk wielopunktowy

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 183
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,5

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 63

Wymiary
• Długość (mm) – 4355
• Szerokość (mm) – 1770
• Wysokość (mm) – 1640
• Rozstaw osi (mm) – 2670
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1525
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1530
• Prześwit (mm) – 190

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 215/70 R16
• Standardowe obręcze kół („) – 16

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1260
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1870
• Maksymalna masa holowanej przyczepy z hamulcem / bez hamulców (kg) – 1200/655

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 419
• Maksymalna (litry) – 1219

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Cool Edition. Pojazd w tej wersji wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
• Antena radiowa „płetwa rekina”
• Czujniki parkowania – tył
• Dolna listwa zderzaka w kolorze czarnym
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Głośniki 6 szt.
• Gniazdo 12V 2 szt.
• Haczyki w przestrzeni bagażowej 4 szt.
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skóra
• Kieszenie w drzwiach przednich
• Kieszeń w oparciu fotela kierowcy
• Kieszeń w oparciu fotela pasażera
• Klamki wewnętrzne chromowane
• Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
• Końcówka układu wydechowego chromowana
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Mocowanie fotelików dziecięcych ISOFIX (2x)
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Obramowanie okien chromowane
• Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
• Osłona chłodnicy z chromowanym wykończeniem
• Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
• Oświetlenie przestrzeni bagażowej
• Oświetlenie wnętrza w podsufitce z przodu
• Oświetlenie wnętrza w podsufitce z tyłu
• Oświetlenie wokół stacyjki
• Panel centralny czarny błyszczący
• Podłokietnik centralny przedni wykończony tapicerka tekstylna
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Półka bagażnika
• Radioodtwarzacz 2 Din CD/MP3
• Reflektory halogenowe
• Regulacja podłokietnika przedniego
• Schowek na rękawiczki chłodzony
• Schowek pod podłoga bagażnika
• System monitorowania ciśnienia powietrza w oponach TPMS
• System priorytetu hamulca BOS
• System stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji ASC + TCL
• System sygnalizacji hamowania awaryjnego – ESS
• System ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wspomagania nagłego hamowania BA
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej
• Światła mijania z czujnikiem zmierzchu
• Światła p/mgielne przednie
• Światła tylne LED
• Światło dodatkowe STOP LED
• Tapicerka tekstylna czarna z kolorowymi akcentami
• Tarcze kół aluminiowe 16″
• Tempomat
• Uchwyt na 2 tablet dla II rzędu siedzeń
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz wielofunkcyjny kolorowy
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw naprawczy opon
• Złącze „USB”
• Złącze „USB” dla II rzędu siedzeń 2 szt.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj