Mazda CX-5 debiutowała na rynku w 2012 roku. Po trzech latach kompaktowy SUV przeszedł modernizację, a po dwóch kolejnych, w 2017 roku zaprezentowano aktualną, drugą generację japońskiego modelu. W ciągu sześciu lat CX-5 stała się jednym z najpopularniejszych modeli Mazdy – na całym świecie znalazła już ponad 1.5 miliona nabywców, a globalnie jej udział w sprzedaży marki stanowi ok. 25%.
Wygląd zewnętrzny
Design zewnętrzny to niewątpliwy atut Mazdy. Front auta zdobi potężny grill oraz chromowana listwa łącząca smukłe reflektory przednie. W profilu zwracają uwagę wyraźnie zarysowane nadkola, duże 19-calowe felgi czy czarne plastikowe listwy ochronne biegnące wokół całego nadwozia. Tył wieńczy spoiler dachowy, wąskie poziome światła oraz podwójne końcówki układu wydechowego.
W porównaniu do poprzedniej generacji, nadwozie nowej Mazdy CX-5 jest o 10 mm dłuższe (4550 mm) oraz o 35 mm niższe (1680 mm). Szerokość (1840 mm) oraz rozstaw osi (2700 mm) pozostały bez zmian. Poprawiono również właściwości aerodynamiczne nadwozia dzięki czemu udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza o 6%.
Japoński SUV dostępny jest w 9 kolorach nadwozia. Jednak w przypadku Mazdy sprawdziłaby się dewiza Henry’ego Forda, który powiedział że „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”. W Mazdzie hasło to powinno brzmieć „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze pod warunkiem, że będzie to kolor Soul Red Crystal”. Rewelacyjny, trójwarstwowy, czerwony lakier Mazdy to już znak rozpoznawczy marki w którym każdy model japońskiego producenta prezentuje się doskonale. Pomimo tego, że sztandarowa czerwień Mazdy kosztuje 4500 zł („zwykły” lakier metaliczny – 2900 zł), to zdecydowanie warta jest tej dopłaty.
Wnętrze pojazdu
W przestronnej kabinie dominuje praktyczny minimalizm. Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest przejrzysty, przemyślany i intuicyjny. Zmodernizowana kierownica dobrze leży w dłoniach, nowe zegary i centralny 7-calowy ekran są czytelne, a przeprojektowane fotele jeszcze wygodniejsze. Ilość przycisków na konsoli centralnej ograniczono do minimum, dzięki czemu sterowanie większością funkcjonalności jest proste i jedynie obsługa multimedialnego systemu rozrywki i łączności – MZD Connect, za pomocą pokrętła wielofunkcyjnego umieszczonego pomiędzy fotelami wymaga przyzwyczajenia i na początku może sprawiać problemy. Jeśli już opanujemy jego obsługę możemy na umieszczonym na szczycie konsoli centralnej ekranie śledzić ulubione media społecznościowe, prezentować informacje z komputera pokładowego, systemu nawigacji lub sterować 10 – głośnikowym system audio Bose.
Po raz pierwszy w modelu CX-5 pojawił się wyświetlacz head-up prezentujący dane na szybie przedniej, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, system odladzania wycieraczek czy automatycznego składania lusterek – drobne zmiany, bardzo przydatne podczas codziennej eksploatacji.
Przestrzeń pasażerska Mazdy zapewnia optymalne warunki podróżowania dla czterech osób. Ilość miejsca zarówno nad głową jak i na nogi jest wystarczająca. Oparcie tylnych siedzeń posiada regulację kąta pochylenia. W nowym modelu pojawił się wreszcie nawiew powietrza na drugi rząd siedzeń, którego brakowało w poprzednich generacjach.
Bagażnik o pojemności 506 litrów możemy powiększyć maksymalnie do 1620 litrów dzięki składanemu i dzielonemu (40:20:40) oparciu kanapy tylnej.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowej Mazdy pracował najmocniejszy w ofercie 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 194 KM i momencie obrotowym 258 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważącego 1485 kg SUV’a do 100 km/h w 9.2 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 195 km/h. W czterocylindrowej jednostce zastosowano system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza dwa z nich przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Dzięki temu rozwiązaniu oraz innym zabiegom mającym na celu ograniczenie zużycia paliwa, w cyklu mieszanym z 58 litrowego zbiornika paliwa po przejechaniu każdych 100 km ubywa ok. 8 litrów benzyny, w mieście ok. 2 litrów więcej. Silnik współpracuje z 6-stopniowym automatem, który szybko i płynnie zmienia kolejne przełożenia. Układ kierowniczy jest precyzyjny, co w połączeniu z dosyć twardo zestrojonym zawieszeniem sprawia, że Mazda prowadzi się komfortowo, stabilnie, przewidywalnie i po prostu przyjemnie.
Podsumowanie
Ceny nowej Mazdy CX-5 zaczynają się od 95 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 160, 165 i 194 KM oraz dwa diesle generujące moc 150 i 175 KM. Jednostki mogą współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub 6-stopniowym automatem. Dostępne są cztery poziomy wyposażenia: SkyGo, SkyMotion, SkyEnergy oraz SkyPassion. Na krótkiej liście elementów opcjonalnych znajdziemy tylko lakier metaliczny, pakiet Safety, skórzaną tapicerkę, szyberdach oraz system nawigacji.
Mazda CX-5 to jedna z najciekawszych propozycji w segmencie SUV’ów – atrakcyjny design zewnętrzny, przestronna, funkcjonalna i dobrze wykończona przestrzeń pasażerska oraz świetne właściwości jezdne sprawiają, że jej popularność na rynku nieustannie rośnie. Dodatkowym atutem japońskiego modelu jest bardzo niska utrata wartości. Po trzech latach i pokonaniu 60 000 km Mazda zachowa nawet 67% swojej początkowej wartości. To jeden z najlepszych wyników w tym segmencie.
Dane techniczne:
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 2488 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 143 (194) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 258 przy 4000
Pojemność zbiornika paliwa: 58 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4550
– Wysokość (mm) – 1680
– Szerokość bez lusterek (mm) –1840
– Szerokość z lusterkami (mm) –2115
– Rozstaw osi (mm) – 2700
Napęd
– 4×4
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/55
– Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1485
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2143
Pojemność bagażnika: 506 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja wyposażenia SkyPassion. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat – A–MRCC)
• A-SCBS – system wspomagający hamowanie (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości)
• Audio AM/FM RDS CD/MP3 (10 głośników) z zestawem głośnomówiącym Bluetooth
• BSM – system monitorowania martwego pola z systemem monitorującym ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA)
• Czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania)
• Czujniki parkowania przednie i tylne
• Diodowe światła do jazdy dziennej (LED)
• Driver Alert – system wykrywający znużenie kierowcy
• Drzwi bagażnika otwierane i zamykane elektrycznie
• Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy w proporcji 40:20:40
• Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
• Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne)
• Fotel kierowcy i pasażera z przodu regulowany elektrycznie z funkcją pamięci dla fotela kierowcy
• Fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego
• HBC – System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania
• HLA – układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu
• Immobilizer fabryczny
• Kamera cofania (zintegrowana z wyświetlaczem centralnym)
• Kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa z nawiewem na tylny rząd siedzeń
• Kolorowy wyświetlacz Head-up z funkcją pamięci ustawienia (na przedniej szybie)
• Koła 225/55R19 na felgach aluminiowych w kolorze Gun Metal
• Komputer pokładowy
• LAS – system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu
• Lusterka boczne składane elektrycznie (z funkcją AUTO)
• Lusterka boczne sterowane elektrycznie i podgrzewane
• Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych z podświetleniem
• MZD Connect – multimedialny system rozrywki i łączności
• Osłona wlotu powietrza w kolorze Piano Black
• Podgrzewane fotele przednie i podgrzewana kierownica
• Podgrzewane siedzisko tylnej kanapy
• Podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
• Podłokietnik ze schowkiem w pierwszym rzędzie siedzeń
• Podświetlany schowek przed fotelem pasażera
• Przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne
• Przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) z systemem oświetlenia adaptacyjnego (ALH)
• Przestrzenny system nagłośnieniowy Bose
• Przyciemniane tylne szyby
• Przycisk do uruchamiania silnika
• Radio cyfrowe (DAB)
• Roleta bagażnika Karakuri (podnosząca i opuszczająca się wraz z tylną klapą)
• Rozkładany podłokietnik tylnej kanapy z uchwytami na napoje
• SBS – inteligentne wspomaganie hamowania
• SCBS-R – system wspomagający hamowanie podczas cofania (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości)
• Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
• Spoiler dachowy oraz antena dachowa w kształcie płetwy rekina
• Spryskiwacze reflektorów przednich z wskaźnikiem poziomu płynu do spryskiwaczy
• System i-stop (automatycznie wyłączający silnik na postoju)
• System Nawigacji Mazda
• System składania tylnej kanapy Karakuri
• Światła przeciwmgielne diodowe (LED)
• Światła przednie z funkcją Leaving/Coming Home (oświetlania drogi do domu)
• TPMS – system monitorowania ciśnienia w ogumieniu
• TSR – system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości
• Tylne światła diodowe (LED)
• Układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) z elektronicznym układem kontroli trakcji (TCS)
• Układ utrzymywania stałej prędkości (tempomat) z regulowanym ogranicznikiem
• Układ zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania (ABS) z układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) oraz układem awaryjnego hamowania (EBA)
• Wejście AUX oraz 2 porty USB z przodu oraz 2 porty USB z tyłu
• Wyświetlacz centralny 7″ ze sterowaniem dotykowym (dostępnym w trakcie postoju)
• Zaawansowany system dostępu bez kluczyka (otwieranie/zamykanie za pomocą przycisku na klamce)
• Zaawansowany system immobilizera
• Zdalnie sterowany centralny zamek (za pomocą przycisków na pilocie) z funkcją AUTO (po ruszeniu)
• Zestaw naprawczy opony z kompresorem 12V
Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metaliczny trójwarstwowy Soul Red Crystal
• Skórzana tapicerka w kolorze Pure White
• Szyberdach
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)