Test Honda Civic Type-R

Po pięcioletniej przerwie, w ubiegłym roku Honda powróciła do segmentu hot hatch. Ponad 300-konny silnik, sportowy design zewnętrzny, perfekcyjne właściwości jezdne w połączeniu z przestronną, funkcjonalną kabiną, pięciodrzwiowym, praktycznym nadwoziem i pojemnym bagażnikiem sprawiają, że nowy Civic Type-R jest autem wszechstronnym, sprawdzi się zarówno podczas codziennej eksploatacji jak i na torze wyścigowym.

Wygląd zewnętrzny
Na szczęście japońscy konstruktorzy nie zdecydowali się na minimalizm w postaci subtelnych znaczków czy naklejek wyróżniających Type-R’a z podstawowej gamy Civica i stworzyli nadwozie będące jednoznaczną demonstracją mocy i możliwości drzemiących w sportowym modelu. Każdy element i detal zastosowany w Type-R tworzy nie tylko obłędny, spójny design hot hatcha, ale wpływa również na poprawę jego właściwości aerodynamicznych, jezdnych czy większą wydajność chłodzenia. Potężny tylny spoiler zapewnia dodatkowy docisk i zwiększa przyczepność podczas jazdy z dużą prędkością. Przedni zderzak, splitter, a nawet kształt progów wpływają na optymalne ukierunkowanie strumienia powietrza opływającego nadwozie. Podobną funkcję spełnia dodatkowa osłona podwozia oraz tylny dyfuzor. Dodatkowe wloty powietrza w zderzaku przednim oraz nadkolach pozwalają na lepsze chłodzenie zarówno silnika jak i hamulców. Ukoronowaniem designu zewnętrznego są dwukolorowe 19-calowe dedykowane do tego modelu felgi oraz układ wydechowy z czterema końcówkami.
Personalizację wyglądu Hondy umożliwia jeden z pięciu kolorów nadwozia oraz pakiety stylizacyjne Rally Red i Carbon.
Wnętrze pojazdu
Kabina sportowej Hondy to oczywiście zmodyfikowana wersja bazowej wersji Civica. Mnogość elementów, płaszczyzn, krzywizn i powierzchni na początku może przytłaczać. Panel wskaźników cyfrowych, trzy zegary analogowe, wyświetlacz systemu multimedialnego i pulpit obsługi klimatyzacji wymaga przyzwyczajenia. Spodoba się miłośnikom futurystycznych, innowacyjnych projektów, może zniechęcić natomiast konserwatystów preferujących pospolite rozwiązania. We wnętrzu dominuje połączenie czerwieni z czernią. Modernizacje objęły m.in nowe, rewelacyjne kubełkowe fotele Recaro, czerwone pasy bezpieczeństwa, sportową spłaszczoną u dołu kierownicę, dźwignię zmiany biegów wykonaną z aluminium, czarną podsufitkę oraz kilka innych drobnych detali na fotelach, desce rozdzielczej, konsoli centralnej i boczkach drzwi. Atrakcyjnym dodatkiem jest również aluminiowa tabliczka z numerem konkretnego pojazdu.
Pomimo szeregu zmian podkreślających sportowy charakter Civica (wersja Type-R jest 4-osobowa, zrezygnowano z systemu Magic Seats) kabina Hondy nadal jest przestronna i funkcjonalna, a jej uzupełnieniem jest przepastny bagażnik o pojemności 475 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Jazda Type-R’em to czysta przyjemność. Turbodoładowana, dwulitrowa jednostka benzynowa generująca moc 310 KM i moment obrotowy 400 Nm zapewnia rewelacyjne osiągi w każdych warunkach. Przy wykorzystaniu jej pełnych możliwości po 5.7 sekundach na prędkościomierzu zobaczymy 100km/h, a jego wskazówka zatrzyma się dopiero na pozycji 270km/h. Wysilona jednostka współpracuje z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Precyzja działania i krótki skok dźwigni wybierania przełożeń (zaledwie 40mm) idealnie pasują do sportowego charakteru modelu. Zmodyfikowane zawieszenie oraz szerokie opony (235/35 R19) sprawiają, że pomimo napędu tylko na przednią oś moc jest optymalnie przenoszona na nawierzchnię.
Niska pozycja za kierownicą (siedziska foteli obniżone o 20 mm, podłoga o 10 mm), kubełkowe fotele i sportowa kierownica współgrają z możliwościami pojazdu. Tam gdzie w standardowych Civicach znajdziemy przycisk Econ, w Type-R znajduje się czerwony przycisk +R. Po jego aktywacji podświetlenie zegarów zmienia się z białego na czerwone, system Auto Stop zostaje dezaktywowany, reakcje silnika stają się bardziej dynamiczne, wspomaganie kierownicy jest mniejsze, zawieszenie z układem aktywnych amortyzatorów staje się jeszcze twardsze a układ kontroli stabilności jazdy reaguje później. Aby skutecznie zatrzymać 310-konną Hondę zastosowano skuteczny układ hamulcowy sygnowany przez firmę Bremo.
Podczas testowania możliwości sportowej Hondy przydatne okazują się również informacje wyświetlane na ekranie i-Mid. Możemy na nim obserwować aktualne przeciążenie i ciśnienie w układzie hamulcowym, położenie pedału przyśpieszenia, ciśnienie doładowania, temperaturę płynu chłodzącego, ciśnienie oleju oraz mierzyć czas okrążenia, przyspieszenia od 0 do 100km/h lub na dystansie ¼ mili.
Podsumowanie

Przyjemność posiadania Civica w wersji Type-R wiąże się z wydatkiem 146 800 zł. Na tle konkurencji: Ford Focus RS (350 KM / 152 150 zł), Peugeot 308 GTI (272 KM / 132 900 zł), Seat Leon Cupra (290 KM / 124 700 zł), VW Golf R (300 KM / 163 230 zł) to atrakcyjna propozycja. Civic nie ma napędu na obie osie jak Focus lub Golf, ale pomimo tego charakteryzuje się świetnymi właściwościami jezdnymi, posiada zdecydowanie ciekawszy design zewnętrzny i bardziej innowacyjne wnętrze. Dodatkowo, egzemplarze z polskich salonów na rynku wtórnym osiągają wysokie wartości odsprzedaży, co nawet w tym segmencie w którym wybór pojazdu podyktowany jest raczej emocjami a nie rozsądkiem ma znaczenie.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1996 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 228 (310) przy 6500
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 2500
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4390
– Wysokość (mm) – 1466
– Szerokość bez lusterek (mm) –1878
– Szerokość z lusterkami (mm) – 2065
– Rozstaw osi (mm) – 2594
Napęd
– przód
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 235/35
– Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – od 1382 do 1397
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1700
Pojemność bagażnika: 475 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu
• Aluminiowe nakładki pedałów
• Aluminiowe obręcze kół 19”
• Aluminiowy drążek zmiany biegów
• Antena w kształcie płetwy rekina
• Automatyczne światła z czujnikiem zmroku
• Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne
• BA – Układ wspomagania siły nagłego hamowania
• Bezprzewodowy system obsługi telefonu Bluetooth® (HFT)
• Boczne poduszki powietrzne (Przód)
• Centralny zamek z możliwością wyboru trybu otwierania drzwi
• CTBA – System aktywnego hamowania w ruchu miejskim
• Czarna podsufitka
• Czasowy wyłącznik świateł
• Czujniki parkowania w kolorze nadwozia (Przód i Tył)
• Delikatne czerwone podświetlenie drzwi z przodu
• Dokładka przedniego zderzaka, progi oraz tylny dyfuzor w kolorze czarnym
• Dolna osłona chłodnicy pokryta siatką
• DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
• Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
• EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
• Emblemat TypeR (przód oraz tył)
• EPS – Elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego
• Funkcja automatycznego opuszczania i podnoszenia szyb przednich
• Funkcja automatycznego opuszczania i podnoszenia szyb tylnych
• Gniazdo zasilania (Centralna konsola)
• Gniazdo zasilania (Przedni panel)
• HSA – System wspomagania ruszania na wzniesieniu
• Immobilizer
• Kamera cofania
• Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID
• Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
• Kubełkowe sportowe fotele w kolorze czerwono-czarnym (wykończenie alkantara)
• Kurtyny powietrzne (Przód i Tył)
• Lusterko w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy i pasażera
• Manualna regulacja wysokości fotela kierowcy
• Mocowania fotelika dziecięcego ISOFix
• Odbiornik radia cyfrowego DAB+
• Opony 235/35 R19
• Oświetlenie bagażnika
• Oświetlenie do czytania (przód)
• Oświetlenie wnętrza w podsufitce
• Podświetlenie lusterek w osłonach przeciwsłonecznych
• Podświetlenie zegarów w kolorze białym (czerwony po uruchomieniu trybu +R)
• Półka bagażnika
• Przedni układ hamulcowy firmy Brembo (czterotłoczkowe zaciski)
• Przednia poduszka powietrzna kierowcy i-SRS
• Przednia poduszka powietrzna pasażera SRS z wyłącznikiem
• Przednie reflektory LED
• Przednie światła przeciwmgielne
• Przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Przyciemnione szyby tylne
• Schowek pod podłogą bagażnika
• SIL – Wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu
• Skórzana kierownica
• Sterowanie radiem z kierownicy
• System alarmowy ze zdalnym sterowaniem
• System audio wysokiej mocy z 6 głośnikami (tylne 2-drożne)
• System Auto Stop
• System dostępu bezkluczykowego
• System multimedialny Honda Connect + (Nawigacja satelitarna Garmin / Odtwarzacz CD)
• Światła do jazdy dziennej LED
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Tryb +R
• Trzecie światło STOP
• Tylny spoiler w kolorze nadwozia (centralny element w kolorze czarnym)
• Uchwyty mocujące w bagażniku
• VSA – System stabilizacji toru jazdy pojazdu
• Zaawansowany system wspomagający kierowcę ADAS (FCW – System ostrzegania przed kolizją, CTM – System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, TSR – System rozpoznawania znaków drogowych, BSI – System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, LDW – System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, HSS – System automatycznych świateł drogowych)
• Zdalne domykanie szyb
• Zdalne składanie lusterek zewnętrznych
• Zestaw naprawczy
• Złącza 2xUSB / HDMI
Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metaliczny
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj