Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 roku planowane jest oddanie do ruchu nieco ponad 345 km nowych dróg krajowych.
„W przyszłym roku kierowcy otrzymają do dyspozycji kilkaset kilometrów nowych tras. Nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Oddawane drogi to zwieńczenie ciężkiej pracy wielu osób i instytucji. Aby mogło do tego dojść, każdą inwestycję trzeba odpowiednio przygotować, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne, ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę, a na sam koniec sprawnie i terminowo zrealizować roboty budowlane” – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Wiele ważnych tras oddamy w przyszłym roku
Wspomniane 345 km nowych dróg to kluczowe inwestycje, które pozwolą domknąć i uzupełnić ważne ciągi i połączenia drogowe. To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ – południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
W 2022 roku ułatwimy podróż drogą ekspresową S7 ze stolicy w kierunku Trójmiasta. Niedawno oddaliśmy do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w przyszłym roku udostępnimy w pełnym przekroju dwa kolejne odcinki: Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskają dwa odcinki: Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego. Z kolei w woj. małopolskim połączymy tunelem funkcjonujące odcinki S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.
Przyszły rok to również domknięcie ekspresowego połączenia między Lublinem a Rzeszowem. Via Carpatia na terenie Polski wydłuży się o ponad 28 km, a jadący z północy kraju w Bieszczady zyskają komfortowe połączenie dzięki oddawanym dwóm odcinkom S19: Niedrzwica Duża – Kraśnik i Zdziary – Rudnik nad Sanem.
Rok 2022 to również nowe kilometry trasy Via Baltica w naszym kraju. Nowe odcinki S61 pojawią się w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, przedłużając obecnie funkcjonujące. Oddamy do ruchu odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód ze zjazdem na DK61, Szczuczyn – Ełk Południe oraz odcinek od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.
Połączymy także autostradę A1 w Nowych Marzach z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5. Ułatwimy także ominięcie zatłoczonej trasy od obwodnicy Trójmiasta za Wejherowo, oddając do ruchu trzy odcinki S6, Bożepole Wielkie – Gdynia Wielki Kack. Kierowcy skorzystają też z nowej jezdni na pierwszym z czterech odcinków A18. Wydłużymy odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14, Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17 oraz zakończymy prace na przygranicznym odcinku S3 Kamienna Góra – Lubawka.
Oddamy do ruchu też kilka obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców m.in. w Iłży (woj. mazowieckie), Nowym Mieście Lubawskim czy Smolajnach (obie woj. warmińsko-mazurskie).
W 2022 r. planujemy oddanie łącznie ponad 345 km nowych dróg:
około 46 km autostrad:
· A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (24,2 km);
· A18 od km 11+860 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do 33+760 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) (21,9 km);
około 253 km dróg ekspresowych:
· S3 rozbudowa węzła Kijewo (1,7 km),
· S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa) (15,3 km),
· S5 Nowe Marzy – Świecie Południe (23,3 km),
· S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km),
· S6 Bożepole Wielkie – Luzino (10,4 km),
· S6 Luzino – Szemud (10,3 km),
· S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack (20,2 km),
· S7 Napierki – Mława (14 km),
· S7 Pieńki – Płońsk (13,8 km),
· S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola (6,5 km),
· S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km),
· S7 Naprawa – Skomielna Biała (3,1 km),
· S14 Łódź Lublinek – Łódź Teofilów (12,2 km),
· S17 Warszawa Wschód – Lubelska (2,5 km),
· S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik (20 km),
· S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem (8,2 km),
· S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (7,2 km),
· S61 Szczuczyn – Ełk Południe (23,3 km),
· S61 koniec obw. Suwałk – Budzisko z obw. Szypliszek (24,2 km)
oraz około 46 km pozostałych dróg krajowych:
· DK9 obwodnica Iłży (7,2 km),
· DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (17,7 km),
· DK35 obwodnica Wałbrzycha (1,1 km) – inwestycja podzielona jest na dwa odcinki, miejski finansowany przez prezydenta Wałbrzycha i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km),
· DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) (14,3 km),
· DK51 obwodnica Smolajn (1,8 km),
· DK73 Kielce – m. Brzeziny/Morawica (4,2 km).
Źródło informacji: GDDKiA