Test Volvo V90 Cross Country Pro 2.0 Geartronic

Seria 90 to najdroższa i najbardziej luksusowa linia modeli szwedzkiego producenta. W 2014 roku Volvo zaprezentowało nową generację flagowego SUV’a – XC90, dwa lata temu w ofercie pojawił się sedan S90 oraz funkcjonalne kombi V90, a kilka miesięcy później gamę Volvo zasilił model łączący atuty SUV’a i eleganckiej limuzyny – V90 Cross Country.

Wygląd zewnętrzny

Volvo V90 jest jednym z najładniejszych modeli w swoim segmencie. Prawie pięciometrowe kombi wygląda okazale i nowocześnie. Charakterystyczne reflektory przednie w kształcie młotów Thora oraz chromowana osłona chłodnicy z centralnie umieszczonym dużym logo producenta zdobią front pojazdu. W profilu zwraca uwagę bardzo długa pokrywa silnika, wyraźnie zarysowane nadkola oraz mocno pochylona pokrywa bagażnika, która sprawia, że dwutonowe kombi wygląda lekko i proporcjonalnie. Zwieńczeniem nadwozia są oryginalne, bardzo duże światła tylne w kształcie litery L. Z zewnątrz wariant Cross Country różni się od standardowej V90-tki zwiększonym o 6.5 centymetra prześwitem, inną osłoną chłodnicy, dodatkowymi osłonami nadwozia, które mogą być czarne lub zostać polakierowane w kolorze nadwozia, srebrnymi nakładkami na progach i zderzakach oraz napisem Cross Country na tylnym zderzaku.

auto

Wnętrze pojazdu

Wnętrze uterenowionego kombi wygląda identycznie jak w „zwykłej” wersji V90 i niewiele różni się od tego, które znamy z XC90. Z jednej strony jest to rozczarowujące, że producent nie pokusił się o kilka detali zarezerwowanych dla wersji Cross Country, z drugiej zaś po co poprawiać coś co jest sprawdzone i zostało przychylnie przyjęte przez Klientów. Podobnie więc jak w pozostałych modelach z linii 90 we wnętrzu znajdziemy wysokiej jakości materiały wykończeniowe i spasowanie elementów, które nie budzi żadnych zastrzeżeń. Połączenie przyjemnej w dotyku skóry, aluminiowych dekorów na drzwiach i desce rozdzielczej, elementów pokrytych fortepianowym lakierem czy plastików o różnorodnej fakturze i miękkości, tworzy luksusowe wnętrze, które może konkurować z niemieckimi lub japońskimi modelami z segmentu premium.

W przepastnej kabinie Volvo w bardzo komfortowych warunkach będą podróżowały cztery dorosłe osoby. Niezależnie od wzrostu czy gabarytów kierowca i pasażerowie nie będą narzekali na brak miejsca. Do podróży w 5 osób zniechęca wyprofilowanie tylnej kanapy oraz środkowy tunel ograniczający przestrzeń na nogi. Wrażenie przestronności wnętrza potęguje dodatkowo opcjonalny (7100 zł), otwierany panoramiczny dach.

Miejsce pracy kierowcy zaprojektowano z uwzględnieniem maksymalnej ergonomii. Ilość przycisków ograniczono do minimum, a większością funkcji możemy sterować za pomocą pionowego 9-calowego ekranu, którego obsługa jest prosta i intuicyjna. Tradycyjne analogowe zegary prędkościomierza i obrotomierza zastąpione zostały 12.3-calowym wyświetlaczem na którym oprócz podstawowych informacji o prędkości, danych z komputera pokładowego, sparowanego telefonu lub systemu audio możemy wyświetlić np. mapę systemu nawigacji. Codzienną eksploatację umili nam opcjonalny system audio Bowers & Wilkins. Za 16 010 zł otrzymamy rewelacyjny 19-głośnikowy zestaw, który potrafi odwzorować np. akustykę sali koncertowej w Goeteborgu – opcja warta każdej wydanej złotówki.

Uzupełnieniem przestronnej kabiny jest bagażnik o pojemności 560 litrów. Po rozłożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy kubatura przestrzeni bagażowej wzrasta do 1526 litrów. Za 2440 zł możemy dokupić system elektrycznego otwierania pokrywy bagażnika lub za 1350 zł system elektrycznego składania siedzeń tylnych oraz zewnętrznych zagłówków.

auto

Silnik i właściwości jezdne

W teorii wszystkie SUV’y, crossovery czy uterenowione modele oferują użytkownikowi większą swobodę podróżowania, możliwość pokonywania bezdroży i odkrywania miejsc niedostępnych dla zwykłych, miejskich modeli. W praktyce w większości przypadków zakup takich modeli podyktowany jest aktualnie panującą modą, ich nabywcy rzadko zjeżdżają z asfaltowych dróg, a ich „terenowe” eskapady ograniczają się najczęściej do wyjazdu na narty lub weekendowego pobytu na działce, gdzie nie zawsze można dojechać asfaltową drogą. Dla takich nabywców Volvo będzie idealnym autem. Podwyższone kombi z napędem 4×4, 21-centymetrowym prześwitem i dostępnym w Cross Country trybie jazdy off-road pozwoli nam sprawnie dojechać pod stok lub pokonać gruntowe drogi. Na ośnieżonej lub mokrej drodze będziemy się cieszyć zdecydowanie lepszą trakcją, co przekłada się na większe bezpieczeństwo jazdy, a podniesione nadwozie będzie nieocenionym atutem nie tylko po zjechaniu z utwardzonych szlaków, ale również podczas codziennej eksploatacji w mieście.

Pomimo wyższego nadwozia i opon o większym profilu Volvo nadal cechuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi na asfalcie. Zawieszenie świetnie wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni, a jednocześnie nadwozie nie charakteryzuje się nadmiernymi przechyłami w zakrętach. Pod maską testowego V90 pracował dwulitrowy diesel o mocy 190 KM i momencie 400 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie się do 100 km/h w 8.8 sekundy i osiągniecie prędkości maksymalnej 210 km/h. Silnik jest elastyczny i w połączeniu z płynnie i szybko działającym ośmiostopniowym automatem zapewnia optymalne osiągi w każdych warunkach. Kabina jest świetnie wyciszona i nawet podczas prędkości autostradowych nie trzeba podnosić głosu podczas rozmowy ze współpasażerami. W mieście po każdych 100 kilometrach z 60-litrowego baku ubywa około 7 litrów oleju napędowego. W trasie zapotrzebowanie na paliwo spada do niespełna 6 litrów/ 100 km.

Volvo od lat utożsamiane jest w bezpieczeństwem. W nowym modelu na długiej liście elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego znajdziemy m.in. system wyrywania i unikania, bądź łagodzenia skutków zderzeń z pieszymi, rowerzystami lub dużymi zwierzętami czy system Pilot Assist – utrzymujący zadaną prędkość lub odległość od poprzedzającego pojazdu oraz utrzymujący auto na pasie ruchu.

auto

Podsumowanie

W ofercie V90 Cross Country znajdziemy dwa silniki wysokoprężne o mocach 190 KM i 235 KM oraz dwie jednostki benzynowe dysponujące mocą 254 KM oraz 320 KM. Słabszy diesel może współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub 8-stopniowym Geartronicem. Pozostałe silniki dostępne są tylko z automatem. Do wyboru mamy również dwie wersje wyposażenia: Cross Country i Cross Country Pro. Ceny V90 CC zaczynają się od 232 300 zł. Na tle najbliższych konkurentów w segmencie: Audi A6 Allroad (od 280 100 zł) i Mercedesa E All-Terrain (od 251 100 zł) propozycja Volvo prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Dane techniczne:

Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1969 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 140 (190) przy 4250
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 1750-2500

Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów

Wymiary
– Długość (mm) – 4939
– Wysokość (mm) – 1543
– Szerokość (mm) –1879
– Szerokość lusterkami (mm) – 2052
– Rozstaw osi (mm) – 2941

Napęd
– AWD

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 235/50
– Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1954
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2420

Pojemność bagażnika: 560 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia Cross Country Pro. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 12,3″ wyświetlacz cyfrowy zegarów kierowcy
• 7 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki boczne (dwukomorowe), kurtyny powietrzne (IC), poduszka chroniąca kolana kierowcy
• ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – Electronic Brake Distribution)
• AQS (AIR QUALITY SYSTEM) – system recyrkulacji, kontroli i poprawy jakości powietrza
• Autoalarm Volvo Guard z czujnikiem przechyłu oraz ruchu
• Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne
• Barwione szyby
• Centralna blokada schowka
• CITY SAFETY – Układ wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 50 km/h
• CLEAN ZONE – Pakiet czystego wnętrza z systemem wstępnej wentylacji auta w momencie otwarcia samochodu
• CTC (CORNER TRACTION CONTROL) – kontrola trakcji w zakręcie
• Czarne matowe wykończenie dolnej części zderzaków i osłon nadkoli
• Czujnik deszczu
• Czujniki parkowania – tył (PARK ASSIST)
• Drive Mode regulacja trybów jazdy
• Dywaniki tekstylne
• EBA (EMERGENCY BRAKE ASSISTANCE) – układ wspomagania nagłego hamowania
• EBL (EMERGENCY BRAKE LIGHTS) – ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu
• Elektryczna, 4-stopniowa regulacja odcinka lędźwiowego foteli przednich
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień
• Elektrycznie regulowany fotel pasażera
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
• Elektryczny hamulec postojowy
• ESC (ELECTRONIC STABILITY CONTROL) – układ elektronicznej kontroli stabilności i trakcji
• Fotele komfortowe z tapicerką skórzaną Nappa
• Funkcja Auto Hold
• Gniazdo 12V w tylnej części konsoli centralnej
• Immobilizer
• Kanapa tylna (dzielona w proporcjach 40/60)
• Klamki drzwi w kolorze nadwozia
• Kluczyk w kolorze tapicerki
• Koła ze stopów lekkich 19″, 5-ramienne, Tech Matt Black Diamond Cut
• Komputer pokładowy z komunikatami w języku polskim
• Krata wlotu powietrza z pionowymi żebrami w kolorze czarnym Cross Country
• Lampki do czytania z przodu i z tyłu
• Listwa ochronna wewnętrznej strony bagażnika
• Lusterka drzwi w kolorze nadwozia
• Metalowa listwa ochronna wewnętrznej strony bagażnika
• Napinacze pasów bezpieczństwa
• Obramowanie szyb bocznych w czerni błyszczącej
• Oznaczenie modelu oraz silnika
• Pakiet oświetlenia wnętrza z podświetlanymi, metalowymi listwami progów
• Podłokietnik przedni
• Podświetlana listwa progowa
• Podświetlane lusterka wewnętrzne dla kierowcy i pasażera
• Podwójne, pogrubione (80mm) końcówki rur wydechowych
• Przednie pasy bezpieczeństwa z elektrycznymi napinaczami łagodzącymi skutki kolizji
• Regulacja pasów bezpieczeństwa w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń
• Ręcznie składane zagłówki tylnej kanapy
• RSC (ROLL STABILITY CONTROL) – układ stabilizacji przechyłu
• RSI (ROAD SIGN INFORMATION) – układ informowania o znakach drogowych
• Schowek pod podłogą bagażnika
• Schowek w konsoli centralnej i w przednich drzwiach
• Siatka bagażowa na tunelu środkowym
• SIPS (SIDE IMPACT PROTECTION SYSTEM) system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych
• Skórzana, wielofunkcyjna kierownica z wykończeniem aluminium
• Skórzane pokrycie dźwigni zmiany biegów
• Sterowanie audio z kierownicy
• System bezpieczeństwa IntelliSafe Assist zawiera: Active Cruise Control (ACC) – aktywny tempomat, Pilot Assist II generacji – wspomaganie kierowania przy prędkości do 130 km/h, nie wymagające obecności pojazdu z przodu, Lane Keeping Aid (LKA) – układ utrzymania pasa ruchu, Queue Assist – funkcjonalność ACC wspomagająca jazdę w korkach: samodzielne zatrzymanie i ruszenie za pojazdem, Distance Alert – układ ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu (dostępne tylko z wyświetlaczem Head-Up).
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła drogowe w technologii LED
• Światła przeciwmgłowe
• Trójramienna, skórzana kierownica
• TSA (TRAILER STABILITY ASSIST) system stabilizacji pojazdu w czasie holowania przyczepy
• Uchwyty na kubki z przodu
• System unikania lub łagodzenia skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach
• System unikania lub łagodzenia skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami oraz zwierzętami do prędkości 70 km/h.
• WHIPS (WHIPLASH PROTECTION SEATING SYSTEM) system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Wykończenie wnętrza DARK WALNUT
• Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Zintegrowane relingi dachowe
• Zwalnianie pedału hamulca – rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie

Wyposażenie dodatkowe:

• 4-strefowa klimatyzacja Electronic Climate Control (ECC)
• Dach panoramiczny
• Kamera parkowania 360°
• Keyles Entry
• Lakier metalic
• Nawigacja Sensus
• System audio PREMIUM SOUND BOWERS & WILKINS
• System Bezpieczeństwa Intellisafe Surround

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj