Volkswagen Touareg to auto typu SUV klasy średniej-wyższej (segment E) produkowane nieprzerwanie przez niemiecki koncern Volkswagen AG od 2002 roku. Obecnie oferowana jest trzecia generacja modelu, który swoją światową premierę miał w Szanghaju pod koniec marca 2018 roku. Pojazd łączy w sobie wiele cech różnych aut, może być on luksusową limuzyną, autem rodzinnym a w razie konieczności może stać się wytrzymałą terenówką. Najbardziej zaawansowany technologicznie samochód Volkswagena zbudowany został na platformie podłogowej MLB EVO, którą dzieli między innymi z Audi Q7, Porsche Cayenne, Lamborghini Urusa oraz Bentleyem Bentaygą. Gama jednostek napędowych Touarega może nie jest imponująca, ale obejmuje najmocniejsze silniki stosowane w pojazdach marki. Pod maską auta może znaleźć się jedna z trzech jednostek napędowych, do wyboru jest silnik benzynowy 3.0 V6 TSI, 4MOTION 340 KM oraz dwa wysokoprężne 3.0 V6 TDI, SCR, 4MOTION 231KM i 286KM. W większości ofert na inne modele znajdziemy również rozróżnienie na wersje kompletacji wyposażenia jednak w tym przypadku producent odszedł od tej zasady i zakres kompletacji przypisał do konkretnej jednostki napędowej. Bogata oferta wyposażenia dodatkowego daje szerokie możliwości spersonalizowania pojazdu. Model dodatkowo może być wyposażony w wiele systemów wspomagających kierowcę, które przekładają się na poprawę zarówno własności jezdnych, jak i komfortu. Napęd przenoszony jest w każdym przypadku na cztery koła za pośrednictwem automatycznej 8 stopniowej przekładni Tiptronic. Ze względu na zastosowane technologie, użyte materiały oraz wyposażenie śmiało możemy go zaliczyć do aut premium. W stale rozwijającym się segmencie typu SUV auto napotyka na silną konkurencję w postaci takich pojazdów jak Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery oraz aut pokrewnych Audi Q7 czy też Porsche Cayenne.
Wygląd zewnętrzny
Touareg swoimi nowymi proporcjami, wyglądem i nowoczesnymi technologiami wprowadza do klasy premium nieco świeżości. Wyrazisty, dostojny o dynamicznym charakterze pojazd, w porównaniu ze swoim poprzednikiem stał się szerszy i dłuższy. Nowe wymiary pojazdu spowodowały nie tylko zwiększenie przestrzeni wewnętrznej, ale też pozytywnie wpłynęły na proporcje auta. Mimo zwiększenia rozmiarów bryły nadwozia auto za sprawą zastosowania w konstrukcji w dużej mierze elementów wykonanych ze stopów aluminium oraz stali wyższej jakości zmniejszyło swoją masę własną o około 105 kilogramów. Masywny zderzak, efektowna duża krata wlotu powietrza, która subtelnie łączy się z reflektorami przednimi Matrix LED podkreślają charakterystyczne linie przodu nadwozia. Wyraźne przetłoczenia poszycia bocznego, czyste linie, dużych rozmiarów spoiler dachowy w połączeniu z 21-calowymi czarnymi tarczami kół ze stopu metali lekkich nadają autu nie tylko elegancji, ale również sportowego charakteru. Cechę tą mocno podkreślają w testowanym aucie dwa opcjonalne pakiety stylistyczne: R-Line oraz Black Style. Tył to typowa dla aut typu SUV prawie pionowa pokrywa bagażnika zwieńczona u góry dużym spoilerem. Elementami, które zwracają uwagę są przede wszystkim masywny zderzak z dwoma wkomponowanymi po bokach trapezowymi, chromowanymi końcówkami układu wydechowego oraz wąskie zachodzące na błotniki lampy tylne. Światła te zostały wykonane w technologii LED, które po wciśnięciu pedału hamulca zmieniają swoja grafikę. Detale stylistyczne takie jak błyszczącą krata wlotu powietrza, obudowy lusterek zewnętrznych i błyszczące listwy przy oknach wszystko wykonane w kolorze czarnym robią duże wrażenie. Monumentalny, dynamiczny, elegancki to przymiotniki, które bez wątpienia określają wygląd zewnętrzny prezentowanego auta.
Wnętrze samochodu
Poprawa proporcji nadwozia spowodowała, że jeszcze bardziej zwiększyła się ilość miejsca we wnętrz. Jest ono po prostu olbrzymie. Kabina jest nie tylko obszerna, ale również bardzo elegancka; znajdziemy tam wiele detali wykonanych z czarnego błyszczącego plastiku nawiązującego do designu zewnętrznego jak i drewnianych czy też aluminiowych aplikacji. Dopełnieniem wizerunku wnętrza jest dwukolorowa czarno brązowa tapicerka z perforowanej skóry. Wszystkie zastosowane do wykończenia materiały są najwyższej jakości a i sposób spasowania elementów jest taki jak przystało na pojazd z segmentu premium. Łagodne linie deski rozdzielczej doskonale łączą się z wyprofilowaniem boczków drzwi, co we wnętrzu sprawia wrażenie jednej całości. Producent odstąpił od tradycyjnego panelu zegarów za to otrzymaliśmy skryte za dużą szybą w desce rozdzielczej dwa ekrany o imponującej wielkości. Pierwszy 12 calowy umieszczony tuz za kierownicą systemu „Innovision Cockpit”, który skrywa cyfrowe wskaźniki i elementy obsługi oraz drugi umiejscowiony centralnie o średnicy 15 cali obsługujący rozbudowany system multimedialny Discover Premium. Dzięki takiemu rozwiązaniu praktycznie zostały wyeliminowane wszystkie manualne przyciski a wszelkiego rodzaju urządzeniami steruje się za pomocą dotyku. Poprzez wspomniane systemy poprawiające dynamikę jazdy jak i komfort kierowca ma możliwość dostosowania parametrów pojazdu do swoich potrzeb personalizując nowego Touarega zgodnie z doktryną, że człowiek jest najważniejszy. Łatwość zajmowania miejsc w kabinie to domena pojazdów typu SUV i nie inaczej jest w prezentowanym samochodzie. Fotele przednie jak i miejsca na tylnej kanapie są bardzo wygodne. Przedni rząd charakteryzuje się znakomitym wyprofilowaniem oparć jak i siedzisk, co zabezpiecza bardzo skutecznie przed przemieszczaniem się sylwetki zarówno kierowcy i pasażera podczas dynamicznego pokonywania zakrętów drogi. Regulacja elektryczna w wielu płaszczyznach pozwala na optymalne dopasowanie pozycji, dodatkowo komfort podnoszą funkcje: podgrzewania, wentylowania jak również masażu. O dużej funkcjonalności auta decydują głównie: ilość przestrzeni ładunkowej oraz mnoga liczba różnego rodzaju schowków. Obydwa te warunki spełnia testowany pojazd. Wyposażony został w bagażnik, który dysponuje standardowa objętością aż 810 litrów, dodatkowo po całkowitym złożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy tylnej ta objętość może wzrosnąć do 1800 litrów, co jest naprawdę bardzo imponującym wynikiem. Dostęp do tej przestrzeni uzyskujemy za pomocą otwieranej za pomocą gestów ku górze pokrywie, dodatkowo dla ułatwienia załadunku producent wyposażył auto w funkcję obniżania tyłu nadwozia za pomocą przycisku umieszczonego w bagażniku. Wysoka pozycja za kierownicą, obszerna kabina jak i bagażnik, bogate wyposażenie oraz nowoczesny design pozwalają twierdzić, że wnętrze prezentowanego pojazdu jest jednym z najlepszych na rynku.
Silnik i właściwości jezdne
Prezentowanego Touarega napędza 6-cio cylindrowy silnik wysokoprężny w układzie V o pojemności skokowej 2967 ccm. Jednostka ta dysponuje maksymalna mocą 286KM oraz charakteryzuje się maksymalnym momentem 600 Nm, który dostępny jest w przedziale obrotów 2250 – 3250 obr./min. Właściwości te pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100km/h w czasie niespełna 6,1 sekundy oraz uzyskać prędkość maksymalną przekraczającą 235 km/h. Prawdopodobnie gdyby producent nie zastosował elektronicznego ogranicznika prędkości byłaby ona znacznie większa. Moment przenoszony jest na wszystkie koła (4Motion) za pośrednictwem 8 biegowej automatycznej skrzyni biegów, której przełożenia zostały tak dobrane, aby zoptymalizować charakterystykę trakcyjną pojazdu. Na konsoli centralnej umiejscowione jest pokrętło za pomocą, którego kierowca ma możliwość dostosowania parametrów auta do warunków, w jakich się porusza. Do wyboru jest aż siedem trybów jazdy: Normal, Sport, Comfort, Eco, Snow, Offroad oraz Individual. Prezentowane auto zostało wyposażone w opcjonalne zawieszenie pneumatyczne, które pozwala na zwiększenie prześwitu do 258 mm oraz opcjonalne tylne koła skrętne zwiększające w znaczny sposób stabilność jazdy. Bardzo pewnie pokonuje zakręty i przy tym nie odczuwalne są prawie żadne przechyły nadwozia. Auto prowadzi się bardzo pewnie dając kierowcy bardzo duże poczucie bezpieczeństwa.
Podsumowanie
Volkswagen tworząc nowego Touarega kierował się tym, aby dać potencjalnemu nabywcy dużo więcej niż to, co oferował w poprzednim wcieleniu modelu. Auto łączy w sobie kilka funkcji, może być autem reprezentacyjnym, a jednocześnie rodzinnym. Znakomicie radzi sobie w mieście, a dzięki właściwościom terenowym nie straszne jest mu zjechanie z drogi utwardzonej. Model został wręcz naszpikowany systemami wspomagającymi kierowcę oraz poprawiającymi bezpieczeństwo. Do tego bardzo wysoki poziom kompletacji wyposażenia oraz jakość zastosowanych materiałów spotykanych w samochodach klasy premium. Cechy te zachęcają do zakupu pojazdu. Auto nie należy do najtańszych, zakup podstawowej wersji to wydatek w kwocie 256 920 złotych. Trzecia generacja modelu charakteryzuje się zastosowaniem najnowszych technologii, bogatym zakresem kompletacji wyposażenia oraz funkcjonalnością, co sprawia, że staje się on atrakcyjną ofertą na rynku.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) – 2967
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 210 (286) przy 3800
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 600 w zakresie 2250-3250
• Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 235
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 6,1
Zużycie paliwa (norma NEDC)
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,6
• Emisja CO2 (g/km) – 173
Pojemność zbiornika paliwa
• 70 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4878
• Szerokość (mm) -1984
• Wysokość (mm) – 1717
• Rozstaw osi (mm) – 2904
• Kąt natarcia (stopnie) – 23,3
• Kat zejścia (stopnie) – 17,2
• Kat rampowy (stopnie) – 13,05
Napęd
• 4X4 – 4MOTION
Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem,
• Średnica zawracania między krawężnikami (m) – 12,2
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 235/65 R18
• Standardowe obręcze kół („) – 18
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 2070
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2850
Pojemność bagażnika
• Standardowa pojemność bagażnika (litry) – 810
• Maksymalna pojemność bagażnika(litry) – 1800
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Antena do odbioru fal radiowych AM/FM
• Autoalarm z niezależnym zasilaniem (Back-up-Horn), funkcją dozoru wnętrza i czujnikiem przechyłu
• Automatyczny mechanizm różnicowy poślizgowy
• Czujnik zmierzchu – automatyczne włączenie świateł
• Dynamiczna regulacja zasięgu reflektorów
• Dywaniki materiałowe z przodu i z tyłu
• Emergency call – automatyczne wzywanie pomocy
• Fotel kierowcy i pasażera, z regulacją wysokości
• Fotele przednie, standardowe
• Głośniki 8 szt.
• Gniazda 12 V w konsoli środkowej i w tylnej części konsoli środkowej
• Gniazdo USB w konsoli środkowej z przodu
• Instalacja telefoniczna (Bluetooth)
• Kierownica multifunkcyjna, obszyta skórą, z funkcją Tiptronic
• Klimatyzacja automatyczna Air Care Climatronic, dwustrefowa z filtrem antyalergicznym
• Komputer pokładowy Top z kolorowym 7 calowym ekranem
• Konsola środkowa z matowymi wstawkami w kolorze czarnym
• Kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu oraz boczne poduszki dla pasażerów z przodu
• Listwy dookoła szyb bocznych, czarne
• Lusterka zewnętrzne, podgrzewane, elektrycznie składane
• Mapa Europy (z usługą bezpłatnych aktualizacji)
• Mocowanie Isofix – przygotowanie do montażu 2 fotelików na zewnętrznych siedziskach tylnej kanapy
• Oznaczenie modelu Touareg na pokrywie bagażnika
• Podłokietnik z przodu
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z funkcją dezaktywacji
• Przestrzeń bagażowa ze schowkiem pod pokrywą podłogi
• Relingi dachowe, czarne
• Sign Assist – system rozpoznawania znaków drogowych
• Sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach
• System Car-Net: Guide & Inform (1 rok),
• System Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania City
• System Lane Assist – asystent utrzymywania pasa ruchu
• System nawigacji satelitarnej Discover Pro z 9,2 calowym ekranem dotykowym
• System Park Pilot – czujniki parkowania z przodu i z tyłu
• System Security & Service Basic (10 lat) & Plus (1 rok)
• System rozpoznający zmęczenie kierowcy
• System Start-Stop z odzyskiwaniem energii przy hamowaniu
• System wykrywający pieszych i aktywna pokrywa silnika
• Światła mijania i drogowe w technologii LED ze światłami do jazdy dziennej LED
• Światła na złą pogodę
• Światła tylne w technologii LED
• Tapicerka siedzeń z tkaniny Graphite
• Tarcze kół aluminiowe Cascade 8J x 18
• Tempomat proaktywny ACC do 250 km/h analizujący dane z nawigacji z automatyczną regulacją odległości i stop & go
• Tylna kanapa przesuwana z regulacją nachylenia oparcia, dzielona asymetrycznie
• Wstawki dekoracyjne srebrne matowe na desce rozdzielczej i drzwiach
• Wybór profilu jazdy
• Zbiornik AdBlue o pojemności 12 litrów
• Zbiornik paliwa o pojemności 75 litrów
• Zdalne otwieranie pokrywy bagażnika
• Zestaw naprawczy opon
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe między innymi w postaci:
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe między innymi w postaci
• Audio system Dynaudio Confidence
• Fotele przednie klimatyzowane z funkcja masażu
• Gniazdo 230 V i 12 V w konsoli środkowej z tyłu
• Innovision Cockpit
• Kierownica wielofunkcyjna, skórzana, podgrzewana Tiptronic
• Klimatyzacja automatyczna Climatronic 4 strefowa (dopłata)
• Koło zapasowe dojazdowe
• Lakier perłowy
• Oświetlenie Ambiente
• Pakiet stylistyczny R-Line Exterieur Black Style
• Pakiet Zawieszenie
• Podsufitka w kolorze czarnym
• Reflektory LED Matrix (dopłata)
• System mocowania ładunku w bagażniku
• System Rear Assist z Park Assist
• Szyba przednia ogrzewana
• Szyba tylna oraz boczne tylne przyciemniane
• Tapicerka ze skóry Savona z fotelami komfortowymi dla R-Line Interieur
• Tarcze kół aluminiowe 21″ „Suzuka”, z czarnym połyskiem
• Volkswagen Media Control
• Wspomaganie elektryczne domykania drzwi bocznych
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)