W 2005 roku Toyota wraz z francuskim koncernem PSA wprowadziły do sprzedaży trzy bliźniacze modele: Citroena C1, Peugeota 107 oraz Toyotę Aygo. Stylistyka modeli była bardzo zbliżona. Różniły się one od siebie zaledwie detalami wyróżniającymi konkretną markę. Zaprezentowana na salonie samochodowym w Genewie w 2014 druga generacja modelu Aygo charakteryzuje się niezwykle dynamicznym wyglądem, który z pewnością wyróżnia się na tle innych pojazdów z segmentu A (miejskich samochodów osobowych).
Pojazd zbudowany został w oparciu o płytę podłogową, którą dzieli z Citroenem C1 oraz najnowszym Peugeotem 108. Modele obecnej generacji, mimo że powstały na wspólnej platformie różnią się jednak znacznie od siebie i realizują trendy stylistyczne poszczególnych marek. Zaprojektowane od podstaw 3 i 5 drzwiowe nadwozie Toyoty Aygo cechuje język stylistyczny „J-Playful” zainspirowany „japońską kulturą młodzieżową”. Produkowany jest w czeskich zakładach w Kolinie. Ciekawostką jest, że jedyna jednostka napędowa modelu silnik 1.0 VVT-i produkowany jest w Polsc w zakładzie „Toyota Motor Manufacturing Poland” na dolnym Śląsku w Wałbrzychu. Oferta rynkowa zróżnicowana jest głównie przez zakres kompletacji wyposażenia. Dostępnych jest ich pięć, a wersje noszą nazwy: X, X-Play, X-Wave, X-Cite oraz X-Clusiv. Japońska marka słynie z produkcji niezawodnych samochodów. Potwierdzeniem tego może być aktualny raport niezawodności TUV 2014 gdzie Toyota Aygo na tle konkurentów z klasy małych aut miejskich (A) w kategoriach wiekowych 2-3 i 4-5 lat eksploatacji wypada wzorowo.
Wygląd zewnętrzny
Wymiary 5 drzwiowej bryły nadwozia: długość 3455 mm, szerokość 1615 mm i wysokość 1460 mm bezwzględnie plasują Toyotę Aygo wśród małych samochodów miejskich klasy A. Model cechuje fantazyjna i dynamiczna sylwetka, która wyróżnia go na drodze. Charakterystycznym elementem przedniej części nadwozia jest odważne wykończenie zderzaka przedniego i pokrywy silnika, które tworzy literę X (X-grill). Konstruktorzy idealnie wpasowali długie reflektory przednie po obu stronach motywu X, przez co udało im się zachować specyficzny design auta. W powierzchni dachu zastosowano niecodzienne zagłębienia tzw. double bubble, które uzupełniają stylistycznie bryłę nadwozia. Kształt podłużnych pionowych świateł tylnych, panela ozdobnego zderzaka tylnego oraz spoiler dachowy są kontynuacją stylistyki i nadają autu dynamicznego wyglądu. Tył uzupełnia ciekawie zaprojektowana pokrywa komory bagażnika, która w całości wykonana została ze szkła. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość personalizacji nadwozia. Nabywca pojazdu może wybrać kolor nadwozia, dachu, listwy X-grilla, jego przedłużenia, okleiny ozdobnej zderzaka przedniego i tylnego, listwy ozdobnej drzwi oraz wybrać jeden z dostępnych wzorów tarcz kół. Taki sposób podejścia do wykończenia zewnętrznego powoduje, że użytkownik może skonfigurować wygląd auta według własnego gustu. Testowany pojazd pokryty jest lakierem metalizowanym w kolorze Orange Twist z czarnym wykończeniem oraz wyposażony jest w 15 calowe czarne aluminiowe tarcze kół z pomarańczowym pierścieniem. Personalizacja ta podkreśliła dynamiczny design bryły nadwozia oraz powoduje, że auto zdecydowanie wyróżnia się na drodze wśród innych użytkowników.
Wnętrze samochodu
Niewielkie gabaryty nadwozia modelu kryją stosunkowo spore pod względem objętości wnętrze. Już na pierwszy rzut oka widać, że kabina uległa powiększeniu względem poprzednika. Najmniejszy obecnie oferowany w Polsce model japońskiej marki może w miarę w komfortowych warunkach jak na ten segment pojazdów przewieźć cztery dorosłe osoby bez ograniczania przestrzeni bagażowej. Zaskakująco wygodne okazały się podczas testu fotele przednie, które zostały pokryte miękką w dotyku czarną skórą. Przestrzeni jest tam pod dostatkiem. Trochę gorzej sytuacja wygląda w tylnej części kabiny. Mimo dobrze wyprofilowanej i wygodnej kanapy może okazać się, że zabraknie miejsca na nogi w chwili, gdy na siedzeniach przednich zasiądą osoby dość wysokie. Śmiały i nowoczesny design wnętrza nawiązuje do tego, co widzimy na zewnątrz auta. Kabinę pod względem stylistycznym można również w pewien sposób spersonalizować. Do wyboru jest kilka kolorów obudowy konsoli centralnej i elementów wykończeniowych deski rozdzielczej. W prezentowanym pojeździe obudowa zegarów, konsoli centralnej oraz listwa pozioma na desce rozdzielczej wykonane zostały z tworzywa w korze Piano Black. Natomiast obudowy nawiewów wykończone zostały w kolorze nadwozia. Sposób wykończenia wraz z odsłoniętymi we wnętrzu elementami nadwozia w pełni nawiązują do wyglądu zewnętrznego. Porównując wnętrze nowego Aygo pod względem stylistycznym z jego poprzednikiem widzimy, że stało się ono bardziej wyrafinowane i oryginalne. Do wykończenia użyto sporej ilości twardych plastików niemniej jednak nie pogorszyło to poczucia trwałego, uporządkowanego oraz dobrze wykończonego wnętrza. Kierowca ma do dyspozycji pokrytą skórą wielofunkcyjną kierownicę, za którą znajduje się ciekawie zaprojektowany panel zegarów. Jego centralną część stanowi bardzo duży okrągły prędkościomierz w środku, którego znalazł się wyświetlacz komputera pokładowego. Dominującym elementem deski rozdzielczej jest 7 calowy ekran systemu multimedialnego Toyota X-touch. Obsługuje on system audio, Bluetooth, nawigację satelitarną oraz wyświetla informacje komputera pokładowego jak i obraz z kamery cofania. Marka nie zapomniała o ergonomii, ta jest na naprawdę przyzwoitym poziomie. Wszystkimi urządzeniami, w jakie wyposażono model Aygo steruje się bardzo łatwo i intuicyjnie, wszystkie przełączniki oraz pokrętła kierowca ma praktycznie na wyciągnięcie ręki. Maluch Toyoty jest również bardzo funkcjonalny jak na auto typowo miejskie, znajdziemy w nim nie tylko praktyczne schowki, ale również niewielkiej pojemności bagażnik. Należy zwrócić uwagę, że jego pojemność wzrosła o 29 litrów w porównaniu z modelem poprzedniej generacji i standardowo wynosi 168 litrów. Gdy zdecydujemy się na większe zakupy istnieje możliwość złożenia kanapy tylnej i uzyskania dzięki temu 780 litrowej objętości przestrzeni ładunkowej. Japoński maluch sprawia wrażenie bardzo dobrze wykończonego auta, które może nam służyć przez wiele lat.
Silnik i właściwości jezdne
Do napędu modelu Aygo Toyota oferuje jedynie jeden silnik. Jest to trzycylindrowa wolnossąca jednostka benzynowa VVT-i o pojemności skokowej 998 ccm. Charakteryzuje się ona mocą 69 KM, którą uzyskuje przy 6000 obr./min. Moment wynoszący 95 Nm przy 4300 obr./min. pozwala na rozpędzenie japońskiego malucha do prędkości 100km/h w czasie 14,2 sekundy. Konstruktorzy silnika mają się, czym pochwalić, średnie spalanie (cykl mieszany) to zaledwie 4,1 litra benzyny na 100 km a emisja szkodliwych substancji w postaci CO2 to zaledwie 95 g/km. Do uzyskania takich wyników przyczyniło się zastosowanie w konstrukcji między innymi czterootworowych wtryskiwaczy, wydajnego sterowania za pomocą mikrokomputera oraz odpowiedniej budowy komory spalania. W przeniesieniu napędu na koła jezdne pośredniczy 5 biegowa manualna przekładnia. Zmiana poszczególnych przełożeń nie sprawia żadnych problemów i jest bardzo precyzyjna a długość oraz skok dźwigni zmiany biegów zostały dobrane idealnie. Auto przyspiesza dość sprawnie, podczas poruszania się w niskim zakresie prędkości jest bardzo ciche, dopiero na autostradzie po przekroczeniu 130km/h staje się głośne, co po pewnym czasie może być uciążliwe. Jednak należy pamiętać, do jakich zadań auto zostało przeznaczone, że jest to raczej mały samochód miejski. W mieście radzi sobie znakomicie jest bardzo zwrotne, o czym świadczy jego średnica zawracania wynosząca 9,4 m do tego bardzo dobrze działa układ kierowniczy, który pozwala w precyzyjny sposób nim manewrować. Charakterystyka zawieszenia nowego Aygo to kompromis między sztywnością a komfortem. Podczas jazdy auto zachowuje się stabilnie. Nawet w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów nie wykazuje tendencji do przechyłów nadwozia. Model zapewnia komfort na przyzwoitym poziomie. Podczas pokonywania poprzecznych nierówności drogi rzadko kiedy do wnętrza przedostają się odgłosy pracy zawieszenia.
Podsumowanie
Toyota Aygo jest najbardziej wyrazistym pojazdem w swojej klasie. Ekstrawagancki i nowoczesny design przemawia za nowym modelem japońskiej marki. Stylistyka auta dzieli, może ona pewne osoby zachwycać a innym nie przypaść do gustu, jednak o gustach się nie dyskutuje. Japoński maluch jest jednym z najtańszych na rynku, za podstawowa wersję X w 3 drzwiowym nadwoziu wydamy zaledwie 33 900 złotych. Elementy, które mogą przemawiać za autem to: oryginalna stylistyka, bardzo bogata kompletacja wyposażenia, ciekawe, komfortowe wnętrze, nowoczesna i ekonomiczna jednostka napędowa, zwrotność, przystępna cena oraz możliwość personalizacji nadwozia i kabiny. Opinia o niezawodności modeli Toyoty a także poziom bezpieczeństwa to cechy przemawiające za nowym Aygo. Oferuje on w standardzie system kontroli ciśnienia w oponach, 6 poduszek powietrznych, system ABS z elektronicznym rozkładem siły hamowania jak i system stabilizacji pojazdu VSC. Zaletą auta jest jego zwrotność oraz gabaryty, które pozwalają na bardzo sprawne poruszanie się po zatłoczonych ulicach miasta.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 998
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 51 (69) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 95 przy 4300
• Rodzaj zasilania – elektroniczny wtrysk wielopunktowy
• Stopień sprężania – 11,5:1
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 160
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 14,2
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 5,0
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,6
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,1
• Średnia emisja CO2 (g/km) – 95
Pojemność zbiornika paliwa
• 35 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 3455
• Szerokość (mm) – 1615
• Wysokość (mm) – 1460
• Rozstaw osi (mm) – 2340
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1430
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1420
• Zwis przedni (mm) – 675
• Zwis tylny (mm) – 440
Napęd
• przedni
Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem,
• średnica zawracania (m) – 9,4
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 165/60 R15
• Standardowe obręcze kół („) – 15
Masa
• Masa własna pojazdu (kg) – 925
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1240
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 168
• Maksymalna (litry – 780
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia X-Cite, standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Dyfuzor tylny w kolorze Piano Black
• Dywaniki tekstylne
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Dźwignia zmiany biegów wykończona elementami chromowanymi
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Gniazdo 12V
• Immobilizer
• Kamera cofania
• Kierownica pokryta skóra
• Klimatyzacja
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lakier specjalny Orange Twist metalik
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym
• Obrotomierz
• Ogranicznik prędkości
• Oparcie siedzeń tylnych dzielone symetrycznie
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Reflektory przednie projekcyjne
• Słupek B w kolorze czarnym
• Spoiler tylny
• Sterowanie radiem w kierownicy
• Sterowanie telefonem w kierownicy
• Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
• System Bluetooth
• System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System multimedialny Toyota X-Touch
• System stabilizacji toru jazdy VSC
• System wspomagania ruszania pod górę
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła p/mgielne przednie
• Tapicerka tekstylna
• Tarcze kół aluminiowe 15″ czarne
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wykończenie deski rozdzielczej Piano Black
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw naprawy opon
• Złącze „AUX”
• Złącze „USB”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji X-Cite posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Fotel kierowcy podgrzewany
• Fotel pasażera podgrzewany
• Klimatyzacja automatyczna
• Konsola centralna
• Obudowa dźwigni zmiany biegów
• Panele ozdobne deski rozdzielczej
• System nawigacji satelitarnej
• Tapicerka ze skóry
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)