Test Renault Talisman 1.6 TCe 200 Initiale Paris

0
45

Renault Talisman to limuzyna z segmentu aut klasy średniej (D), która charakteryzuje się wyrazistą stylistyką. Samochód po raz pierwszy zaprezentowany został podczas salonu samochodowego Frankfurt Motor Show we wrześniu 2015 roku, jako następca produkowanego przez francuski koncern flagowego modelu, czyli Laguny. Przedstawione zostały dwie odmiany nadwozia: czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi (Grandtour).

Renault zmieniając swój wizerunek poprzez wprowadzenie na rynek pojazdu pokazało, w którym kierunku chce dalej podążać marka. Rasowy design, oryginalny układ świateł oraz estetyczne i nietuzinkowe wnętrze wyróżniają auto spośród innych poruszających się po naszych drogach. Odejście od nazwy Laguna wydaje się bardzo dobrym posunięciem marketingowym ze względu chociażby na jej niezbyt dobrą opinię, odnoszącą się do trwałości produktu. Model Talisman został zbudowany na nowej platformie podłogowej Renault-Nissan Common Module Family CMF-CD. Produkowany jest w zakładach mieszczących się na północy Francji w Douai lub w Korei Południowej w Busan gdzie z taśm produkcyjnych może schodzić pod nazwą Samsung SM6. Obecnie na rynku polskim limuzyna oferowana jest w pięciu zakresach kompletacji wyposażenia: Business, Limited, Intens, SL Magnetic, oraz Initiale Paris. Wyposażona może być w jeden z dwóch turbodoładowanych silników benzynowych 1.6 o mocy 150 i 200 KM lub dwóch wysokoprężnych 1.6 o mocy 130 i 160 KM. Do grona najpoważniejszych konkurentów należy zaliczyć takie pojazdy jak: Peugeot 508, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Opel Insignia, Volkswagen Passat czy też Skoda Superb.

1 - Test Renault Talisman 1.6 TCe 200 Initiale Paris

Wygląd zewnętrzny

Dla projektantów podczas tworzenia bryły nowego Talismana design miał ogromne znaczenie. Pełne harmonii kształty, znakomicie dobrane proporcje trójbryłowego nadwozia, odważna stylistyka oraz elegancja to cechy określające wygląd zewnętrzny modelu, który przyciąga spojrzenia. Sporych rozmiarów, masywna chromowana krata wlotu powietrza z centralnie umieszczonym logiem marki po bokach, na której znajdują się smukłe reflektory LED Pure Vision z oryginalną, wdzierającą się w zderzak, linią świateł do jazdy dziennej w kształcie litery C to elementy charakterystyczne dla flagowej limuzyny Renault. Łagodne linie profilu auta, mocno pochylona szyba czołowa jak i tylna, przyciemniane szyby tylne, listwy chromowane szyb bocznych oraz duże dwukolorowe aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie tworzą dynamiczny i zarazem elegancki design modelu. Tył pojazdu jest równie atrakcyjny jak i jego przód. Budowa oraz umiejscowienie świateł tylnych, które prawie łączą się w środkowej części pokrywy bagażnika gdzie umiejscowiony został logotyp wraz z wbudowaną kamerą cofania to detale wyróżniające tylną część pojazdu. Lekko podniesiony ku górze zderzak tylny wraz z dwoma subtelnie wkomponowanymi i wykończonymi chromem końcówkami układu wydechowego nadaje autu nieco sportowego charakteru. Dynamiczny wygląd, ciekawa stylistyka oraz eleganckie kształty powodują, że nadwozie Talismana to jeden z jego głównych atutów.

4 - Test Renault Talisman 1.6 TCe 200 Initiale Paris

Wnętrze samochodu

Przestronne i wyjątkowo komfortowe wnętrze to wizytówka Renault Talismana. Znajdziemy w nim wiele rozwiązań i funkcji wspomagających kierowcę. Po zajęciu miejsca w środku okazuje się, że fotele przednie wyposażone w wentylacje i funkcje masażu są bardzo wygodne, posiadają bardzo dobrze wyprofilowane oparcia. Cechuje je znakomite trzymanie na boki podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Zasiadając na kanapie tylnej okazuje się, że komfort tam jest na podobnym poziomie. Wymiary zewnętrzne nadwozia oraz duży rozstaw osi wynoszący 2808 mm pozwoliły konstruktorom opracować bardzo przestronne wnętrze, w którym nikomu nie powinno zabraknąć miejsca zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzeń. Zastosowanie w prezentowanym modelu otwieranego szklanego dachu powoduje świetne doświetlenie kabiny przez co wydaje się ona jeszcze bardziej obszerna. Stylistyka nawiązuje do designu zewnętrznego auta i jest podobnie nowatorska. Unikatowa estetyka i wykończenie testowanej wersji Initiale Paris obrazuje niezwykłą dbałość nie tyko o najdrobniejsze szczegóły ale również o jakość zastosowanych materiałów. Tapicerka wykonana ze skóry Nappa, subtelne ledowe podświetlenie oraz wstawki w kolorze prawie białego drzewa nadają wnętrzu elegancji niczym auta klasy premium. Za wielofunkcyjną, pokrytą perforowaną skórą kierownicą znajduje się panel zegarów – dwa niewielkich rozmiarów analogowe zegary temperatury płynu chłodzącego silnika i poziomu paliwa oraz jeden duży okrągły wyświetlacz imitujący prędkościomierz lub obrotomierz silnika w zależności od wybranego trybu jazdy i upodobań kierowcy. Wyświetlacz ten prezentuje również wybrane informacje z komputera pokładowego pojazdu. Ponadto testowane auto wyposażone zostało w wysuwany wyświetlacz przezierny Head-Up, na którym wyświetlane są podstawowe informacje w polu widzenia kierowcy. W środkowej części deski rozdzielczej znajduje się pionowy 8,7-calowy, kolorowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego R-LINK 2. Za pomocą urządzenia obsługujemy nawigację, system audio, Bluetooth, kamerę cofania, dwustrefową klimatyzację jak również aktywować możemy systemy wspomagające prowadzenie auta. Funkcjonalność i jego obsługa jest prosta i intuicyjna. To rozwiązanie pozwoliło zminimalizować ilość pokręteł i przełączników co w znaczny sposób przełożyło się na bardzo wysoki poziom ergonomii. Nie sposób nie wspomnieć o najwyższej jakości dźwięku wydobywającego się z głośników systemu audio, który zadowoli niejednego melomana. W pojeździe zastosowano system BOSE® Surround, który został specjalnie opracowany z uwzględnieniem objętości i akustyki wnętrza Talismana. W wersji sedan model dysponuje jedną z największych przestrzeni bagażowych w segmencie. Objętość ta wynosi 608 litrów a po złożeniu asymetrycznie składanych oparć kanapy tylnej wzrasta do aż 1022 litrów. Dostęp do niej jest nieco utrudniony a to ze względu na niewielki, ale typowy dla nadwozi typu sedan otwór uzyskany po otwarciu pokrywy bagażnika. Nie zmienia to jednak pozytywnego wrażenia jakie wywołuje przestrzeń kabiny przedstawianego pojazdu. Funkcjonalność w znaczny sposób poprawiają pomysłowo rozmieszczone liczne schowki, których łączna objętość wynosi 25 litrów. Elegancja, estetyka, znakomita jakość materiałów i sposób wykończenia a przede wszystkim nietuzinkowy design to główne atuty wnętrza Renault Talismana.

2 - Test Renault Talisman 1.6 TCe 200 Initiale Paris

Silnik i właściwości jezdne

Testowane auto otrzymało najmocniejszą jednostkę napędową oferowaną w modelu. Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej 1618 ccm charakteryzuje się maksymalnym momentem 260 Nm oraz mocą 200 KM. Wysoka kultura pracy, dynamika oraz bardzo szybka reakcja na pedał przyśpieszenia zachęca do szybkiej jazdy. Jednostka pozwala rozpędzić ważące blisko 1,5 tony auto do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 7,6 sekundy oraz osiągnąć prędkość maksymalną 237 km/h. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem bardzo szybko reagującej automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów EDC o 7 przełożeniach. Zawieszenie przednie typu Mac-Pherson z trójkątnym dolnym wahaczem, tylne w postaci półsztywnej osi wraz z systemem Renault MULTI-SENSE i technologią 4CONTROL (4 koła skrętne) uzupełnioną układem elektronicznie sterowanej siły tłumienia amortyzatorów powodują, że auto jest nad wymiar stabilne, odnosi się wrażenie jakby koła były przyklejone do nawierzchni. Rozwiązanie to sprawia, że auto jest bardzo zwrotne, nawet szybkie pokonywanie krętych dróg nie powoduje żadnego zaniepokojenia u kierowcy dając mu poczucie dużej dozy bezpieczeństwa. Talisman dba nie tylko o wrażenia z jazdy, ale również o komfort osób nim podróżujących, wyciszenie kabiny jest na najwyższym poziomie do wnętrza praktycznie nie dostają się żadne odgłosy pracy silnika czy też jego zawieszenia. Należy zwrócić uwagę, że producent zadbał o preferencje różnych klientów i dał możliwość kierowcy wyboru parametrów jazdy poprzez wybór jednego z pięciu trybów: Sport, Komfort, Eko, Neutralny oraz Perso. W ten sposób możemy dostosować szybkość działania skrzyni biegów, opór koła kierownicy, twardość zawieszenia jak i szybkość reakcji silnika na wciśnięciu pedału przyśpieszenia do indywidualnych preferencji.

3 - Test Renault Talisman 1.6 TCe 200 Initiale Paris

Podsumowanie

Renault Talisman to najprawdopodobniej jedno z ładniejszych aut w swojej klasie (oczywiście to rzecz gustu). Atutami jego są: atrakcyjny i nowoczesny design, jakość wykonania, materiały użyte do wykończenia oraz komfort podróżowania. Pamiętać należy, że jest wręcz naszpikowany mnóstwem nowinek technicznych poprawiających nie tylko wygodę, ale też bezpieczeństwo jazdy. Znakomicie się prowadzi, a do tego jego elegancki styl powoduje, że może uchodzić za samochód reprezentacyjny. Cena najtańszej wersji to 89 900 złotych (cena promocyjna, zawiera już rabat w wysokości 10 000 zł) a odnosi się do auta napędzanego silnikiem wysokoprężnym 1.6 dCi 130 KM w wersji Business. Jednak testowany pojazd to już zupełnie inny poziom cenowy i w tym przypadku koszt zakupu przekracza kwotę 150 000 złotych. Flagowy produkt francuskiej marki może w niedługim czasie stać się jej symbolem a to za sprawą znakomitego prowadzenia, oferowanego poziomu bezpieczeństwa oraz bardzo dużego zakresu kompletacji wyposażenia.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1618
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 147 (200) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 260 przy 2500
• Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni wielopunktowy

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 237
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,6

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,5
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,7
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 51

Wymiary
• Długość (mm) – 4848
• Szerokość (mm) – 1869
• Wysokość (mm) – 1463
• Rozstaw osi (mm) – 2808
• Zwis przedni (mm) – 959
• Zwis tylny (mm) – 1081

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania pomiędzy ścianami (m) – 11,3
• Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 10,8

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 245/40 R19
• Standardowe obręcze kół („) – 19

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1430
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2030

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 608
• Maksymalna (litry) – 1022

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Initiale Paris. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Czujnik deszczu
• Czujniki parkowania – przód/tył
• Dywaniki
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości i odcinka lędźwiowego
• Fotel pasażera z regulacja wysokości i odcinka lędźwiowego
• Fotele przednie podgrzewane i wentylowane
• Fotele przednie regulowane elektrycznie z pamięcią położenia
• Głośniki 13 szt.
• Gniazdo 12V 2 szt.
• Hamulec postojowy automatyczny
• Karta Renault Hands Free
• Kierownica pokryta skóra
• Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy z regulacja wysokości i głębokości
• Konsola środkowa ze schowkami
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne składane z pamięcią pozycji
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Mapa Europy rozszerzona
• Nakładki ozdobne progów
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Ogranicznik prędkości
• Oświetlenie wewnętrzne LED
• Oświetlenie wnętrza Ambiente
• Otwór na długie przedmioty w siedzeniu tylnym
• Pakiet 4CONTROL
• Pakiet Full Led Pure Vision
• Pakiet Multimedia R-Link 2 BOSE
• Pakiet Techno
• Pakiet Vision System
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne
• Pokrywa bagażnika sterowana elektrycznie i bezdotykowo
• Przygotowanie do montażu autoalarmu
• Radioodtwarzacz
• Renault Multi-Sense
• Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
• Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa
• System 4Control – 4 koła skrętne
• System bluetooth oraz interfejsy audio USB
• System Electronic Damper Control
• System ESM (Energy Smart Management)
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System kontroli trakcji ESC
• System Start/Stop
• System ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła drogowe automatycznie włączane
• Światła p/mgielne LED
• Tapicerka ze skóry Nappa
• Tarcze kół aluminiowe 19″
• Wyświetlacz 7″
• Zagłówki typu Relax
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw naprawczy opon
• Złącze „AUX” 2 szt.
• Złącze „USB” dla I rzędu siedzeń 2 szt.
• Złącze „USB” dla II rzędu siedzeń 2 szt.
• Złącze kart SD

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Initiale Paris posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Dach panoramiczny regulowany elektrycznie
• Kamera cofania
• Lakier metalizowany
• System monitorowania martwego pola w lusterkach
• System parkowania Easy Park Assist

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)