Test Peugeot 5008 1.6 BlueHDi Active

Na początku października 2016 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych Paris Motor Show francuska marka Peugeot zaprezentowała całkowicie odmieniony, nowy model 5008. Diametralnie inny, nie jest już typowym minivanem lecz stał się dużych rozmiarów crossoverem klasy średniej.

Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej EMP2 (Efficient Modular Platform 2), stosowanej przez koncern PSA zarówno w Citroenach, Peugeotach jak i DS-ach. Peugeot 5008 to pojazd, który łączy 7-osobowego SUV-a ze stylistyką i osiągami odpowiadającymi komfortowej limuzynie. Swoim wyglądem bardzo przypomina mniejszego brata 3008 nagrodzonego w tym roku mianem „Car of The Year”. Nagroda ta przyznawana jest przez jury składające się z grona doświadczonych dziennikarzy pochodzących z 22 krajów. Model zaskakuje stylistyką, właściwościami i jest jednocześnie bardzo praktyczny, dzięki czemu może śmiało uchodzić za auto rodzinne. Gama silników stosowanych w pojeździe obejmuje dwie jednostki benzynowe: 1.2 PureTech o mocy 130 KM i 1.6 THP 165 KM oraz trzy wysokoprężne (diesel): 1.6 BlueHDi 120 KM, 2.0 BlueHDi 150 KM i 2.0 BlueHDi 180 KM. Tak szeroka gama silników wraz z różnorodnością wersji kompletacji wyposażenia powodują, że oferta modelu jest bardzo obszerna. 5008 sprzedawany jest w czterech wersjach: Access, Active, Allure oraz usportowionej GT. Produkowany w Sochaux model francuskiej marki na rynku konkuruje z takimi pojazdami jak: Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Renault Koleos czy też Skoda Kodiaq. Charakteryzuje się smukłą sylwetką a w wykończeniu dbałością o każdy detal.

Wygląd zewnętrzny

Dynamiczna sylwetka oraz nietuzinkowa nowoczesna stylistyka nowego SUV-a francuskiej marki robią wrażenie. Mimo, że auto swoim wyglądem przypomina model 3008 to jest od niego znacznie większe. Wymiary 5008 to: długość 4641 mm, szerokość 1906 mm oraz wysokość 1646 mm. Auto swój crossoverowy charakter zawdzięcza całkiem sporemu prześwitowi 236 mm oraz wykończeniu nadwozia takimi elementami jak czarne nakładki nadkoli, szerokie dolne listwy ochronne oraz nakładki na zderzakach imitujące terenowe osłony. Atletyczna sylwetka, wysoko poprowadzona dolna linia okien, opływowa linia szyby czołowej, przyciemniane szyby boczne, duże aluminiowe tarcze kół oraz aluminiowe relingi dachowe podkreślają jego wyjątkowy design. Odważnie zaprojektowany pas przedni, szeroka chromowana krata wlotu powietrza z dużym logiem marki, masywny zderzak oraz reflektory o ciekawym kształcie z wkomponowanymi światłami dziennymi LED cechują przód prezentowanego modelu. Szeroki zderzak, prawie pionowa pokrywa bagażnika z szeroką, poziomą, błyszczącą, czarną listwą, w którą subtelnie wkomponowano światła tylne, opływowa przyciemniana szyba to cechy tyłu bryły nadwozia. Najciekawszymi elementami nadwozia modelu 5008 są jego reflektory i światła tylne, które tworzą unikalny wizerunek nowego SUV-a marki Peugeot.

 

auto

Wnętrze samochodu

Sporych rozmiarów nadwozie Peugeota 5008 kryje wynikające z tego faktu bardzo obszerne wnętrze. Wyrafinowany design, nietuzinkowy wygląd kabiny oraz komfort na najwyższym poziomie to cechy wyróżniające testowane auto. Mimo że prezentowany pojazd to nie najwyższa wersja kompletacji wyposażenia to przez wysoką jakość wykończenia oraz zastosowane materiały nie traci on nic na swojej atrakcyjności. Ze względu na wysokość auta bardzo łatwo zajmuje się miejsce w jego wnętrzu. Regulowane manualnie fotele przednie są dość wygodne, a ich konstrukcja i sposób wyprofilowania oparć zapewnia bardzo dobre trzymanie podczas pokonywania zakrętów. 7-osobowe auto wyposażone zostało w trzy indywidualne fotele kanapy tylnej oraz dwa dodatkowe, tworzące trzeci rząd siedzeń, składane w podłodze bagażnika. Regulowane fotele drugiego rzędu zapewniają podróżnym komfort na przyzwoitym poziomie. Miejsca, zarówno z przodu jak i z tyłu, jest pod dostatkiem, jedynie osoby zasiadające w dodatkowym trzecim rzędzie siedzeń mogą odczuwać związany z tym aspektem pewien dyskomfort. W wersji Active fotele pokryte zostały szarą tapicerką tekstylną z obszyciem nicią w kolorze czerwonym. Również kierownica oraz skórzany mieszek osłaniający dźwignie zmiany biegów zostały wykończone czerwoną nicią, co spowodowało ożywienie stonowanej kolorystyki wnętrza. Kierowca po zajęciu miejsca w kabinie ma do dyspozycji kompaktową, wielofunkcyjną kierownicę pokrytą miękką w dotyku skórą. Cechą wyróżniająca koło kierownicy są jego niewielkie rozmiary oraz spłaszczenia w górnej i dolnej jej części nieco przypominające wolant. Potrzeba kilku chwil, żeby się przyzwyczaić do tych rozmiarów jednak po niedługim czasie okazuje się, że prowadzenie auta jest bardzo wygodne i przyjemne. To rozwiązanie powoduje, że panel wirtualnych zegarów umiejscowiony został wprost na linii wzroku kierowcy i cockpit jest bardzo czytelny. Jego zaletą jest możliwość personalizacji informacji wyświetlanych na kolorowym ekranie. Ciekawostką jest to, że stanowi on element kompletacji standardowej wszystkich wersji modelu 5008. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje 8 calowy, dotykowy wyświetlacz, który obsługuje systemy: nawigacji, audio, bluetooth, automatyczną klimatyzację oraz kamerę cofania. Poniżej środkowych nawiewów umiejscowiony został panel klawiszy wspomagających sterowanie układami w jakie wyposażono pojazd wraz z pokrętłem głośności systemu audio. Elementy wykończeniowe wykonane z czarnego, błyszczącego plastiku, detale w kolorze aluminium oraz szerokie, poziome listwy drzwi i deski rozdzielczej imitujące karbon nadają wnętrzu sportowych cech oraz nowoczesnego wyglądu. Nowy SUV Peugeota to auto bardzo praktyczne, o czym świadczyć może objętość przestrzeni ładunkowej oraz możliwość różnorodnej jej konfiguracji dzięki systemowi składania foteli drugiego i trzeciego rzędu. Minimalna pojemność bagażnika w konfiguracji 5 osobowej to 780 litrów natomiast maksymalna, jaką możemy uzyskać to aż 1940 litrów. Zaletą bagażnika jest duży foremny otwór oraz niski próg załadunku. Po złożeniu oparcia przedniego fotela pasażera możemy przewozić też przedmioty o długości aż do 3,2 m. O wszechstronności modelu 5008 decydują też różnego rodzaju rozwiązania w postaci na przykład gniazdek do ładowania, stolików, haczyków, uchwytów na kubki, wielu ciekawie zaprojektowanych schowków, których ogólna pojemność wynosi 38 litrów. Przestronny przedział pasażerski nowego SUV-a Peugeota wyróżnia się innowacyjnym designem, funkcjonalnością, jakością zastosowanych materiałów jak i wykończenia.

 

auto

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską prezentowanego Peugeota 5008 znajduje się turbodoładowana jednostka wysokoprężna BlueHDI o pojemności skokowej 1560 ccm charakteryzująca się maksymalna mocą 120 KM uzyskiwaną przy 3500 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm dostępnym już przy 1750 obr./min. Parametry te powodują, że jest on bardzo elastyczny. Silnik współpracuje z manualną, precyzyjnie działającą 6 biegową przekładnią. Właściwości jednostki nie skłaniają do sportowej jazdy, lecz nie możemy jej odmówić pewnej dozy dynamicznego charakteru. Auto przyśpiesza sprawnie a na osiągnięcie prędkości 100 km/h potrzebuje 11,2 sekundy oraz potrafi się rozpędzić do 189 km/h. Powoduje to, że w mieście będzie sobie radzić znakomicie i na trasie nie będzie wiele odstawać od innych pojazdów. Na uwagę zasługuje poziom zapotrzebowania na paliwo, pojazd w ruchu mieszanym potrafi zadowolić się ilością poniżej 5 litrów oleju napędowego na 100 km. Zastosowanie do budowy platformy podłogowej EMP2 miało dodatkowo zapewnić bardzo dobrą zwrotność i trakcję auta. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów można niekiedy odczuć niewielkie przechyły nadwozia, mimo to pojazd nie traci stabilności. Efekt ten jest prawdopodobnie spowodowany gabarytami auta oraz wysokim osadzeniem środka masy. Wysoki prześwit pozwala na zjechanie z utwardzonej nawierzchni, lecz nie powinniśmy zapominać, że auto mimo swojego wyglądu jest bardziej przeznaczone do poruszania się drogami asfaltowymi. Zawieszenie zostało zestrojone dość miękko, do czego już zdążyła nas przyzwyczaić francuska marka. Zapewnia ono komfort na najwyższym poziomie oraz nie pozwala, aby do kabiny przedostawały się jakiekolwiek odgłosy jego pracy. Skutecznie działający układ hamulcowy z precyzyjnie działającym układem kierowniczym sprawiają, że kierowca prowadząc Peugeota 5008 czuje się pewnie i bezpiecznie.

 

auto

Podsumowanie

Peugeot 5008 to przede wszystkim auto rodzinne, dopiero w drugiej kolejności pojazd typu SUV. Niebanalny design, funkcjonalne i przestronne wnętrze, wysoka jakość wykonania oraz ekonomiczne a zarazem spełniające najostrzejsze kryteria dotyczące ochrony środowiska silniki to główne atuty testowanego modelu. Do zalet auta powinniśmy zaliczyć jeszcze: potężny bagażnik i łatwość załadunku, spory prześwit, łatwość manewrowania, dobrą zwrotność, stabilność prowadzenia jak również wysoki komfort podróżowania. Czy cena pojazdu jest atrakcyjna niech każdy osądzi sam, jednak, gdy weźmie się pod uwagę poziom bezpieczeństwa, zakres kompletacji wyposażenia oraz wspomniane wyżej cechy i zalety bez wątpienia takową może się stać. Najtańsza odmiana Access napędzana silnikiem benzynowym 1.2 PureTech 130 KM to wydatek 99 900 złotych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel) BlueHDI
• Pojemność skokowa (ccm) – 1560
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88 (120) przy 3500
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 300 przy 1750
• Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 189
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,2

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 4,5
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,2

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 56

Wymiary
• Długość (mm) – 4641
• Szerokość (mm) – 1906
• Wysokość (mm) – 1646
• Rozstaw osi (mm) – 2840
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1593
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1601
• Zwis przedni (mm) – 926
• Zwis tylny (mm) – 875

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11,2

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 215/65 R17
• Standardowe obręcze kół („) – 17 ze stopów lekkich

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1365
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2190
• Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) – 3490

Pojemność bagażnika
• Minimalna dla konfiguracji 5 osobowej (litry) – 780
• Maksymalna (litry) – 1940

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Active. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• Czujnik ciśnienia w oponach pośredni
• Czujniki parkowania – tył
• Deska rozdzielcza i panele drzwiowe wykończone w stylu Carbon
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Fotel pasażera z regulacja wysokości
• Głośniki 6 szt.
• Gniazdo 12V w bagażniku
• Gniazdo 12V w przedniej części kabiny
• Gniazdo 12V w tylnej części konsoli środkowej
• Hamulec postojowy elektryczny z funkcja Hill Assist
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skóra licowana
• Kieszenie w oparciach foteli przednich
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lakier niemetalizowany
• Listwa chromowana na zderzaku tylnym
• Listwa dachowa chromowana
• Listwy nad przednimi nadkolami chromowane
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne z oświetleniem podłoga diodami LED
• Mocowanie ISOFIX na siedzeniach II rzędu (3x)
• Nadkola z listwami ochronnymi
• Napinacze pasów bezpieczeństwa z kontrola naciągu
• Nawiew powietrza na siedzenia w 2 rzędzie
• Oświetlenie do czytania LED (przód)
• Oświetlenie LED dla pasażerów z tyłu
• Pakiet Widoczność
• Peugeot i-Cockpit
• Podłokietnik centralny przedni z klimatyzowanym schowkiem
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Przełączniki chromowane typu Toggle Switch do obsługi podstawowych funkcji ekranu dotykowego
• Radioodtwarzacz MP3
• Reflektory halogenowe
• Relingi dachowe aluminiowe
• Sterowanie radiem w kierownicy
• System ABS + EBFD + EBA + ESP + ASR
• System Bluetooth
• System kontroli pasa ruchu LDW
• System monitorowania czasu jazdy
• System monitorowania ograniczeń prędkości
• System Start&Stop
• Szyba tylna ogrzewana
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła p/mgielne przednie z chromowanym wykończeniem
• Tapicerka materiałowa Meco Mistral
• Tarcze kół aluminiowe 17” „Chicago”
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Wlot powietrza do chłodnicy chromowany z pionowym żebrowaniem
• Wskaźnik zmiany biegów GSI
• Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne
• Wycieraczka szyby tylnej włączana automatycznie przy biegu wstecznym
• Wycieraczki z wbudowanymi spryskiwaczami Magic Wash
• Wykończenie wnętrza elementami chromowanymi
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
• Zagłówki przednie i tylne regulowane
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zamki ryglowane automatycznie po ruszeniu
• Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
• Zestaw naprawczy opon
• Złącze „USB”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Active posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Kamera cofania z funkcją Top Rear Vision z wizualizacją na ekranie
• Lakier Szary Artense
• Stoliki lotnicze i rolety przeciwsłoneczne w II rzędzie siedzeń
• System Mirror Screen
• System nawigacji Peugeot Connect Nav
• System Peugeot ConnectSOS&Assistance
• Szyby tylne przyciemniane
• Wyświetlacz kamery cofania dotykowy

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj