Mazda CX-3 to najmniejszy przedstawiciel segmentu SUV produkowany przez Mazdę. Opracowany przez japońska markę kompaktowy crossover po raz pierwszy zaprezentowany został na salonie samochodowym LA Auto Show w listopadzie 2014 roku, w Los Angeles. Już w następnym roku w japońskim mieście Hiroszima ruszyła jego produkcja. Po trzech latach od wprowadzenia modelu na rynek, producent zdecydował się na odświeżenie wizerunku auta poprzez niewielkie zmiany stylistyczne jak i techniczne. Zaprojektowany został zgodnie z trendem stylistycznym zwanym KODO – dusza ruchu, inspirowanym sylwetkami drapieżnych kotów oraz charakteryzujący się odważną, dynamiczną linią bryły nadwozia jak i dbałością o najdrobniejsze szczegóły.


Pojazd zbudowany jest w oparciu o płytę podłogową Mazda Skyactiv Plartform, którą znajdziemy również w Mazdzie 2. W gamie silników tego miejskiego crossovera znalazły się dwie jednostki benzynowe 2.0 SKYACTIV-G o mocach 121 i 150 KM, a także jedna wysokoprężna 1.8 SKYACTIV-D o mocy 115 KM. Model oferowany jest w czterech wersjach kompletacji wyposażenia: SkyGO, SkyMOTION, SkyENERGY oraz SkyPASSION. Obecnie bardzo silnie rozwija się segment kompaktowych samochodów sportowo-rekreacyjnych, co powoduje, że praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie auto tego typu. W związku z tym Mazda CX-3 musi stawić czoła dość dużej liczbie pojazdów; należą do nich takie auta jak: Citroen C4 Cactus, Fiat 500X, Ford EcoSport, Jeep Renegade, Nissan Juke, Opel Mokka czy też Renault Captur.

Wygląd zewnętrzny

Proporcjonalna i zwarta bryła zaprojektowana zgodnie i filozofią “KODO – dusza ruchu” cechuje się śmiałą stylistyką, dynamizmem oraz sportowym duchem. Model stwarza wrażenie dużo większego auta niż jest to w rzeczywistości, charakteryzuje się on kompaktowymi wymiarami: długością 4275mm, szerokością 1765 mm oraz wysokością 1535 mm. Duża ilość terenowych akcentów takich jak: dolna część zderzaków oraz elementy wykończeniowe wykonane z czarnego plastiku, które okalają dolną część nadwozia (listwy progowe, osłony nadkoli) podkreśla crossoverowy charakter nadwozia. Masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi, duża atrapa chłodnicy z dolną chromowaną listwą, której przedłużeniem są diodowe światła jazdy dziennej wkomponowane w reflektory przednie to cechy wyróżniające front auta. Wyraźne przetłoczenia na pokrywie silnika jak i mocno uwydatniona linia boczna z krzywiznami dolnej krawędzi zwężających się ku tyłowi szyb bocznych potęgują wrażenie dynamiczności. Sportowymi akcentami, które budują wizerunek prezentowanego SUV-a Mazdy są: chromowane końcówki układu wydechowego, spoiler dachowy, smukłe lampy tylne wykonane w technologii LED oraz wąska, przyciemniana szyba pokrywy komory bagażnika. Patrząc z boku na auto odnosi się wrażenie jakby było ono cały czas w ruchu. Zadziorny i nowoczesny design to bez wątpienia atut Mazdy CX-3, wyróżniający go z rzeszy pojazdów poruszających się po naszych drogach.

Wnętrze samochodu

Wnętrze modelu nie jest zbyt obszerne jak mógłby to sugerować wygląd nadwozia. Przednie fotele są bardzo wygodne, a sposób ich regulacji pozwala na optymalne ustawienie – miejsca jest tam pod dostatkiem. Trochę gorzej sytuacja wygląda na siedzeniach drugiego rzędu. Po zajęciu miejsc na fotelach przednich przez osoby stosunkowo wysokie, może okazać się, że zabraknie miejsca dla pasażerów na kanapie tylnej. Należy jednak pamiętać, że omawiany pojazd to auto zaliczane do segmentu B (samochody miejskie), więc ilość miejsca w środku nie powinna zaskakiwać. Stylistyka jest bardzo zbliżona do tej, z którą mamy do czynienia w najmniejszym pojeździe japońskiej marki Mazdzie 2. Wykończenie kabiny w odcieniach koloru szarego mogłoby być monotonne, jednak nie w tym przypadku. Wstawki takie jak wyłożenie listwy rozdzielającej część górną i dolną deski rozdzielczej szarym zamszem, wykończenie nawiewów czerwonymi obwódkami czy też jasna, prawie biała skórzana tapicerka foteli znacznie ożywiają wnętrze nadając mu jednocześnie niepowtarzalnego charakteru. Design oraz wysoka jakość detali powodują, że we wnętrzu jest przytulnie i przyjemnie. Tuż za wielofunkcyjną, obszytą skórą kierownicą znalazł się zestaw zegarów gdzie głównym jest duży okrągły obrotomierz, natomiast informacje dotyczące aktualnej prędkości wyświetlane są cyfrowo w jego wnętrzu. Między panelem a szybą czołową w testowanym pojeździe znalazł się przezierny wyświetlacz typu HUD (Headup Display) prezentujący podstawowe informacje takie jak prędkość czy też wskazówki z systemu nawigacji. W centralnej części deski rozdzielczej swoje miejsce znalazł 7 calowy ekran LCD obsługujący system audio, bluetooth, nawigację oraz kamerę cofania. Praktycznie wszystkimi systemami możemy sterować za pośrednictwem panelu z dużym poręcznym pokrętłem umiejscowionym na konsoli centralnej tak, aby kierowca miał go pod ręką, co w znaczny sposób poprawia ergonomię. Wnętrze Mazdy robi bardzo dobre wrażenie. Na pochwałę zasługują zarówno stylistyka jak i wykorzystane do wykończenia materiały oraz jakość spasowania poszczególnych elementów. Mazda CX-3 nie jest autem rodzinnym raczej miejskim, więc nie powinniśmy spodziewać się wielu użytecznych walorów. Jednak 350 litrów standardowej objętości bagażnika to nie jest zły wynik w klasie prezentowanego pojazdu. W znaczny sposób funkcjonalność auta poprawiają różnego rodzaju schowki oraz dwupoziomowa podłoga bagażnika. Przestrzeń ładunkową możemy dowolnie konfigurować poprzez złożenie asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy tylnej, aż do uzyskania maksymalnej objętości 1260 litrów.

Silnik i właściwości jezdne

Sercem testowanego modelu jest benzynowa jednostka napędowa z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 1998 ccm, która rozwija maksymalną moc 150 KM przy 6000 obr./min oraz moment 206 Nm przy 2800 obr./min. Mazda, w przeciwieństwie do innych producentów, nie podążyła w kierunku downsizingu, ale próbuje iść w innym kierunku modernizując układy zasilania. Dwulitrowa jednostka nie posiada turbodoładowania, ale za to charakteryzuje się bardzo wysokim stopniem sprężania porównywalnym z silnikami diesla, który wynosi 14:1 i jest największym spotykanym w silnikach z zapłonem iskrowym. Charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, niskim zapotrzebowaniem na paliwo oraz dobrymi osiągami, a to za sprawą zastosowanej technologii SKYACTIV oferującej zintegrowany system kontroli jego pracy. Auto w standardowych ustawieniach nie jest zbyt dynamiczne. Dopiero po włączeniu trybu Sport włącznikiem na konsoli centralnej uzyskuje właściwości, które pozwalają na bardzo dynamiczną jazdę, dającą kierowcy wiele radości. Napęd przenoszony jest na cztery koła za pośrednictwem 6 stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Zastosowany system rozdziału momentu na poszczególne osie za pośrednictwem wielu czujników bada warunki drogowe, dzięki czemu odpowiednio go dystrybuuje. Zawieszenie z przodu to kolumny MacPhersona, a z tyłu belka skrętna, zestrojone zostało tak żeby zachować możliwie najwyższą sztywność, a jednocześnie zapewnić użytkownikowi maksymalny komfort podróżowania. Bardzo dobrze tłumi ono wszelkie nierówności drogi, a podczas pokonywania zakrętów nie odczuwa się nadmiernych przechyłów nadwozia. Precyzyjny układ kierowniczy wraz z zawieszeniem dają kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Pojazd na drodze zachowuje się bardzo stabilnie.

Podsumowanie

Mazda CX-3 to crossover przeznaczony głównie do poruszania się po mieście, jednak ze względu na zwiększony prześwit oraz zastosowany napęd 4×4 nie straszne mu będą polne czy też leśne drogi. Dopracowany w najmniejszych szczegółach model charakteryzuje się ciekawym, przyciągającym wzrok designem zarówno nadwozia jak i wnętrza. Mimo kilku pomijalnych wad na drodze sprawował się bardzo poprawnie. Pojazd nie należy może do najtańszych w klasie, ale w zamian daje nabywcy jedyną w swoim rodzaju stylistykę, wydajne jednostki napędowe, sprawdzony napęd zarówno na jedną jak i na dwie osie. Obecna cena podstawowej wersji SkyGo 2.0 SKYACTIV-G 121 KM wynosi 68900 złotych. Testowany pojazd z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego to już jednak wydatek przekraczający kwotę 123000 złotych. Jeżeli ktoś szuka miejskiego crossovera powinien przyjrzeć się bliżej ofercie japońskiej marki, Mazda CX-3 być może stanie się jego głównym wyborem.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa ccm – 1998
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 206 przy 2800
• Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 195
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,7

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,1
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,7

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 44

Wymiary
• Długość (mm) – 4275
• Szerokość (mm) – 1765
• Wysokość (mm) – 1535
• Rozstaw osi (mm) – 2570
• Prześwit (mm) – 155
• Zwis przedni (mm) – 910
• Zwis tylny (mm) – 795

Napęd
• Na cztery koła AWD

Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 215/50 R18
• Standardowe obręcze kół („) – 18

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1335
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1808

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 350
• Maksymalna (litry) – 1260

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia SkyPASSION. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Czujnik zmierzchu
• Czujniki parkowania – tył
• Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skóra
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Fotel pasażera z regulacja wysokości
• Głośniki 6 szt.
• Immobilizer
• Kamera cofania
• Kierownica pokryta skóra
• Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna
• Kompresor do opon 12V
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy boczne okien chromowane
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie z funkcja AUTO
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
• Mocowanie fotelików dziecięcych na skrajnych siedzeniach II rzędu
• Oparcie siedzeń II rzędu składane asymetrycznie
• Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
• Podłoga bagażnika dwupoziomowa
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Półka bagażnika
• Przycisk uruchamiający silnik
• Radio cyfrowe DAB
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Reflektory w technologii LED
• Schowek podświetlany
• Spoiler dachowy
• Sterowanie radiem w kierownicy
• Sterowanie skrzynia biegów przy kierownicy
• System dostępu do pojazdu bez kluczyka zaawansowany
• System i-stop aut. wyłączanie silnika na postoju
• System kontroli trakcji TCS
• System monitorowania ciśnienia powietrza w oponach TPMS
• System monitorowania martwego pola BSM
• System multimedialny rozrywki i łączności MZD Connect
• System ostrzegający przed niezamierzona zmiana pasa ruchu LDW
• System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu RCTA
• System stabilizacji toru jazdy DSC
• System sterowania ergonomiczny HMI (pokrętło wielofunkcyjne)
• System wspomagający hamowanie (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości) A-SCBS
• System wspomagania ruszania pod górę HLA
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła p/mgielne LED
• Światła z funkcją Coming Home/Leaving Home
• Tapicerka skórzano-tekstylna Premium
• Tarcze kół aluminiowe 18″
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Tuner radiowy cyfrowy DAB
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz 7″ dotykowy
• Wyświetlacz Head-Up
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
• Zestaw naprawczy opon
• Złącze „AUX”
• Złącze USB 2 szt.

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji SkyPASSION posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Lakier metalizowany Premium trójwarstwowy
  • Pakiet Pure White
  • Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
  • Tapicerka ekskluzywna ze skóry Pure White i zamszu Lux Suede
  • Pakiet Safety
  • Kierownica podgrzewana
  • Audio System Bose
  • System Driver Alert wykrywający zmęczenie kierowcy
  • System inteligentnego wspomagania hamowania SBS
  • Tempomat adaptacyjny MRCC
  • System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania HBC
  • System rozpoznawania znaków drogowych TSR
  • System zapobiegający kolizjom przy małej prędkości przy jeździe do tyłu SCBS-R
  • System adaptacyjnego doświetlania zakrętów (AFLS)
  • System nawigacji satelitarnej Mazda

Test przeprowadzony w dniach 4-9 stycznia 2019r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj