kierownica

Prezentowany pojazd jest następcą produkowanego od 1996 roku modelu Y10 włoskiej marki Lancia. Sprzedawany obecnie pojazd noszący nazwę Ypsilon jest trzecią generacją modelu. Miał on swoją premierę na salonie samochodowym w Genewie w 2011 roku, natomiast obecny model jest zmodernizowaną odmianą zaprezentowaną po raz pierwszy na targach we Frankfurcie w roku ubiegłym.

Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej „Fiat Mini platform” koncernu FCA, którą dzieli z Fiatem 500 i Fordem Ka. Auto reprezentujące segment B, czyli klasę miejskich samochodów osobowych, od 2011 roku produkowane jest w fabryce Fiat Auto Poland w Tychach, jedynie jako 5-cio drzwiowy hatchback. Cechami wyróżniającymi model jest połączenie eleganckiej formy i funkcjonalności. Auto stworzone zostało głównie do poruszania się w ruchu miejskim, charakteryzuję się nietuzinkowym, nowoczesnym designem oraz bardzo bogatym wyposażaniem jak na klasę pojazdów, z jakiej się wywodzi. Gama silników spełniających normę emisji spalin Euro 6 obejmuje dwie jednostki benzynowe: 0.9 TAIR 85KM oraz 1.2 69KM i jedną wysokoprężną: 1.3 JTD 95 KM. Cechują je bardzo dobre osiągi jak i niskie zapotrzebowanie na paliwo. Ofertę rynkową różnicują wersje wyposażeniowe: Silver, Gold oraz Platinum. Klient ma możliwość dodatkowo spersonalizować auto do swoich potrzeb, dokupując elementy z dość dużej listy wyposażenia dodatkowego, jakie przygotował i oferuje w cenniku producent.
Przed nową Lancią stoi bardzo trudne zadanie: na rynku musi konkurować z bardzo dużą grupą pojazdów występujących w jej segmencie. Do tych aut możemy zaliczyć miedzy innymi takie samochody jak: Citroen C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Yaris czy też Volkswagen Polo.


Wygląd zewnętrzny
Design Lancii Ypsilon jest nowoczesny i nieszablonowy. Nadwozie, które mierzy 384 cm długości, 168 cm szerokości i 152 cm wysokości, poprzez uwypuklone poziome linie, które tworzą harmonijny wygląd, jest dość atrakcyjne. Kompaktowe wymiary, rozstaw osi, który wynosi 239 cm i praktyczne właściwości powodują że model jest idealnym środkiem transportu w mieście. Wyrazista sylwetka oraz wierność trendom stylistycznym włoskiej marki powodują, że auto trudno pomylić z jakimkolwiek innym użytkownikiem drogi. Przeprowadzona rok temu modernizacja miała za zadanie podkreślić charakter auta. W przedniej części bryły zauważyć możemy nowy zderzak oraz nową kratę wlotu powietrza w kształcie plastra miodu, wykończoną u góry listwą w kolorze nadwozia, natomiast w dolnej części chromowanym profilem. Zmiana ta, wraz z szeroko rozstawionymi reflektorami i subtelnie umieszczonymi światłami przeciwmgielnymi w dolnej części zderzaka, wywołała optyczne wrażenie, że auto jest szersze od swojego poprzednika. Łagodne linie, lampy tylne o ciekawym kształcie zachodzące na poszycia boczne, spoiler dachowy ze zintegrowanym światłem Stop oraz zderzak w całości wykończony w kolorze nadwozia to elementy, które cechują elegancki tył pojazdu. Chromowane detale, duże aluminiowe tarcze kół i mocno przyciemniane szyby tylne dodają odrobinę sportowego charakteru oraz podkreślają ekskluzywny design modelu. Producent wraz z modernizacją poszerzył gamę powłok lakierowych. Znajdziemy w niej lakiery pastelowe, metalizowane jak i połączenie dwóch kolorów gdzie dach ma inną barwę niż całe nadwozie. Ogólne wrażenie optyczne jest bardzo dobre. Ypsilon to niewielkich rozmiarów auto, praktyczne, eleganckie, którego stylistyka wskazuje że jest ono dedykowane głównie kobietom.
Wnętrze samochodu
Dbałość o szczegóły, dobra jakość materiałów wykończeniowych oraz dobór kolorystyki to cechy starannie odświeżonej Lancii Ypsilon. Zmiany są niewielkie ale zauważalne. Jedną z nich jest zastosowanie nowych rodzajów tapicerek. W prezentowanym pojeździe siedzenia pokryte były tkaniną, która przypomina swoją strukturą alcantarę w połączeniu ze skórą o kontrastującej barwie. Zabieg ten spowodował że kabina nabrała ekskluzywnego wyglądu. Profil przednich foteli zapewnia dobre trzymanie na zakrętach oraz komfort na przyzwoitym poziomie. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Kanapa tylna jednak nie dysponuje taką przestrzenią, a osoby tam zasiadające mogą z tego względu odczuwać pewien dyskomfort. Kierowca ma do dyspozycji wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą i wykończoną tworzywem imitującym aluminium. Za nią nie znajdziemy zestawu wskaźników. Producent umiejscowił go w centralnej części deski rozdzielczej. Panel obejmuje dwa duże zegary obrotomierza i prędkościomierza pomiędzy którymi umiejscowiony został wyświetlacz komputera pokładowego. Poniżej znajduje się 5-calowy dotykowy ekran nowego systemu UconnectTM, który obsługuje system audio, bluetooth oraz nawigację. Wyposażony został w funkcję audio streaming oraz złącza USB i Aux-in. Wykończony jest tak jak cała konsola środkowa – czarnym, błyszczącym plastikiem. Na konsoli umiejscowiony jest też panel klimatyzacji automatycznej oraz wysoko osadzona dźwignia zmiany biegów. Chromowane wstawki jak i te wykonane z tworzywa sztucznego w kolorze aluminium lub czarnym w połączeniu z dobrze dobraną stylistycznie tapicerką nadają wnętrzu elegancji spotykanej w samochodach klasy premium. Model należy do grona małych aut miejskich o czym świadczą jego wymiary zewnętrzne, a co za tym idzie kabina też nie jest bardzo obszerna. Testowana Lancia wyposażona została w otwierane szklane okno dachowe przez co wnętrze jest bardzo dobrze doświetlone a osoba w nim przebywająca ma wrażenie że jest ono znacznie obszerniejsze niż jest to w rzeczywistości. Cechą auta miejskiego jest praktyczność a o niej bardzo często decyduje możliwość przewiezienia pewnej ilości bagażu. 245 litrów to pojemność bagażnika jaką dysponuje nowy Ypsilon. Objętość ta może nie jest imponująca ale typowa dla aut tej wielkości i w zupełności wystarczająca. Można ją dodatkowo powiększyć składając asymetrycznie dzielone oparcie kanapy tylnej. Wnętrze Lancii Ypsilon charakteryzują elegancja, estetyka oraz funkcjonalność.
Silnik i właściwości jezdne

Prezentowany model napędzany jest ekologicznym silnikiem wysokoprężnym Multijet o pojemności skokowej 1248 ccm, który generuje maksymalną moc 95 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Na uwagę zasługuje niska emisja CO2 na poziomie 99 g/km. Ta ekologiczna jednostka poszczycić się może niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Jak podaje producent średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 3,8 litra na 100 kilometrów. Zastosowanie w tak małym miejskim pojeździe wysokoprężnej jednostki napędowej budzi mieszane uczucia. Przemawiają jednak za nią jej elastyczność oraz osiągi. Auto jest dynamiczne, sprawnie przyśpiesza praktycznie w każdych warunkach. Napęd na przednią oś przekazywany jest za pośrednictwem 5-cio biegowej przekładni. W aucie zaskakuje zawieszenie, które zostało bardzo dobrze zestrojone. Nawet przy tak niewielkich rozmiarach pojazdu zapewnia podróżującym komfort na dobrym poziomie a przy szybkim pokonywaniu zakrętów nadwozie nie wykazuje tendencji do przechyłów. Charakterystyka tłumienia została tak dobrana, że we wnętrzu nie odczuwa się praktycznie żadnych nierówności drogi. Wymiary Lancii Ypsilon wraz z jej wspomaganym elektrycznie układem kierowniczym powodują, że łatwo się nią parkuje. Auto jest zwrotne i zwinne, co jest dużą zaletą w ruchu miejskim.
Podsumowanie
Wyśmienite połączenie elegancji i możliwości samochodu pozwoliło stworzyć inżynierom Lancii auto o niepowtarzalnym charakterze. Cechy, którymi wyróżnia się Ypsilon pozwalają sądzić że może stać się on ulubionym autem kobiet. Wyróżnia go dbałość o szczegóły, jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych, gustowny design, funkcjonalność oraz bogate wyposażenie. Jedyny obecnie oferowany na rynku europejskim model Ypsilon jest ciekawą ofertą, zapewne znajdzie swoich nabywców wśród indywidualistów, którzy cenią nieszablonowość i możliwość wyróżnienia wśród najliczniej reprezentowanej gamy aut czyli segmentu B. 46 990 złotych to kwota jaką należy przeznaczyć na zakup najtańszej wersji Silver, która napędzana jest silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 69 KM. Prezentowane auto to już jednak znacznie większy wydatek uwzględniając szklany panoramiczny dach oraz system audio HiFi – BOSE przekracza on 83 tyś. złotych. Przemawia za nim jednak bardzo bogata kompletacja wyposażenia oraz bardzo oszczędna i jednocześnie dynamiczna jednostka napędowa 1.3 JTD.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) – 1248
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 70 (95) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 200 przy 1500
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 183
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,4
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 4,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,2
• Cykl mieszany (l/100 km) – 3,8
• Emisja CO2 (g/Km) – 99
Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 40
Wymiary
• Długość (mm) – 3841
• Szerokość (mm) – 1675
• Wysokość (mm) – 1517
• Rozstaw osi (mm) – 2388
Napęd
• Przedni
Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 9,3
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 185/55 R15
• Standardowe obręcze kół („) – 15
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1050
• Dopuszczalna ładowność pojazdu (kg) – 535 (wersja 5-osobowa), 480 (wersja 4-osobowa)

Pojemność bagażnika

• Standardowa (litry) – 245
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Platinum. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Blokada otwarcia drzwi z zewnątrz
• Czujnik ciśnienia w oponach
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Kanapa tylna dzielona 60/40
• Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
• Klimatyzacja automatyczna
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne ogrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Mocowanie Isofix
• Poduszki powietrzne przednie
• Radioodtwarzacz
• Regulacja kierownicy na głębokość i wysokość
• Spoiler tylny
• Sterowanie radiem i systemu Blue&Me w kierownicy
• System ABS
• System Bluetooth
• System Stop&Start
• Szyba tylna ogrzewana
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła przeciwmgielne
• Tapicerka skórzano-tekstylna
• Tarcze kół aluminiowe 15”
• Vehicle Dynamic Control (ESC + Hill Holder)
• Wyświetlacz dotykowy 5”
• Zamek centralny sterowany zdalnie
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawy opon FIX&GO
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Platinum posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Czujnik deszczu
• Czujniki parkowania
• Dach szklany otwierany elektrycznie
• Końcówka układu wydechowego chromowana
• Lakier metalizowany
• System audio HiFi – BOSE
• System nawigacji
• Szyby tylne przyciemniane
• Tarcze kół aluminiowe 16”
• Tempomat
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj