Światowa premiera najnowszej, piątej generacji Hondy CR-V odbyła się pod koniec 2016 roku w Los Angeles. Miejsce debiutu nie może dziwić, bowiem Stany Zjednoczone od początku produkcji modelu są jego największym rynkiem zbytu. Europejską wersję zaprezentowano ponad rok później, bo w marcu 2018 roku w Genewie. Model jest pierwszym na europejskim rynku przedstawicielem marki w segmencie SUV oferującym napęd hybrydowy. Alternatywnym źródłem napędu jest silnik benzynowy, gdyż wraz z nową generacją zrezygnowano z silnika diesla. Obok kompaktowego Civic-a, CR-V stanowi dominujący wolumen sprzedaży samochodów japońskiego producenta, a ponadto od lat należy również do ścisłej światowej czołówki bestsellerów w segmencie. Nowa odsłona rodzinnego, kompaktowego pojazdu rekreacyjnego (CR-V – Compact Recreational Vehicle) to oprócz rozwoju jednostek napędowych wynikających m.in. z proekologicznych regulacji, również progres w obszarze komfortu i bezpieczeństwa. Zwiększenie przyjemności podróżowania to efekt zmian, które krótko można podsumować „+30”. Rozstaw osi, prześwit, szerokość oraz długość zostały zwiększone właśnie o około 30 mm. Maksymalna ocena w testach bezpieczeństwa to zasługa nowatorskiej konstrukcji nowej CR-V, uzupełnionej kompleksowym systemem Honda Sensing™ obejmującym rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa czynnego i wspomagania kierowcy.
Wygląd zewnętrzny
Propozycje stylistyczne Hondy od dekad należą do odważnych, wpływających na kierunki rozwoju koncepcji brył nadwozi. Tak jest również w przypadku testowanego modelu. W stosunku do poprzednika największe zmiany widoczne są w tylnej części. Duże tylne lampy, biegnące od dachu oraz okalające niemalże całą dolną krawędź szyby pokrywy bagażnika, nie stanowią przypadkowego elementu uzupełniającego karoserię, lecz przesądzają o agresywnym i drapieżnym jej charakterze. Muskularne przetłoczenia bocznej linii, szczególnie wyeksponowano w nadkolach. Zwieńczeniem całości jest przód nawiązujący do współczesnej linii Hondy, z przewodnim motywem „Solid Wing Face” oraz chromowany panel nad wlotem powietrza, którego uzupełnienie stanowią projekcyjne reflektory. Czarne, wykonane z tworzywa, elementy dolnej części przypominają o rekreacyjnym przeznaczeniu, będąc jednocześnie ochroną dla elementów podwozia najbardziej narażonych na uszkodzenia mechaniczne. Do standardowego wyposażenia należą aluminiowe, 18-calowe obręcze kół, w udostępnionym egzemplarzu oparte o strukturę nawiązującą do shuriken – uzbrojenia japońskich wojowników. W ofercie producenta dostępne są opcje indywidualizacji wyglądu zewnętrznego, obejmujące pakiety: Areo, Style oraz szereg designerskich dodatków. Podstawowym kolorem modelu jest Rallye Red, specyfikacja modelu przewiduje ponadto cztery kolory metaliczne oraz trzy perłowe. Stylistyczna konsekwencja wraz z zakodowanymi genetycznie nowatorstwem zaowocowały propozycją łączącą indywidualne, odświeżone zalety poprzednika, oferującą jednocześnie atrakcyjne, wspólne dla marki cechy.
Wnętrze pojazdu
Zwiększenie podstawowych wymiarów zewnętrznych w oczywisty sposób pozytywnie wpływa na przestrzeń w pojeździe. W stosunku do również obszernego wnętrza poprzednika najbardziej odczuwalne zmiany dotyczą tylnej kanapy. Trudno doszukać się mankamentów dotyczących komfortu podróżowania kompletu pasażerów, niezależnie od ich wzrostu. Poprawnie wyprofilowane podgrzewane fotele przednie, przestrzeń na nogi oraz nad głowami podróżujących to atuty wnętrza nowej Hondy. Niewątpliwie zaskoczeniem dla kierowcy może być brak klasycznej dźwigni zmiany biegów. Sterowanie automatyczną przekładną e-CVT, charakterystyką układu napędowego oraz elektrycznego hamulca awaryjnego odbywa się przyciskami umieszczonymi w środkowej części konsoli. Powyżej umieszczono intuicyjny panel dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji oraz regulacji nawiewu powietrza. W centralnej części panelu przedniego dominuje 7-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego Honda CONNECT z nawigacją Garmin, współpracujący również z kamerą cofania. Przestrzeń między fotelami kierowcy i pasażera została w perfekcyjny sposób wykorzystana na szeroki podłokietnik oraz przestronne, konfigurowalne schowki mogące pomieścić dużo więcej niż tylko drobiazgi potrzebne w podróży. Rozwiązanie godne naśladowania szczególnie w segmencie samochodów rodzinnych z rekreacyjnym zacięciem. Kolorowy wyświetlacz kierowcy wraz z wielofunkcyjnym standardowym Head-up, informują o niezbędnych parametrach, zgodnie z ustawieniami. Pad obsługujący interfejs komunikacyjny kierowcy umieszczono na wielofunkcyjnej kierownicy zapewniając bezpieczeństwo i łatwość obsługi dostępnych funkcjonalności. Stonowaną szarość wnętrza przełamano aluminiową oraz imitującą drewno kolorystyką detali. Całość uzupełniono fortepianową czernią wybranych elementów i materiałowej tapicerki, efekt – spokojny ale wyrazisty środek samochodu. Standardowa pojemność bagażnika testowanej hybrydowej wersji to prawie 500 litrów, po złożeniu oparć tylnej kanapy nowa CR-V oferuje imponujące, niemal 1700 litrów przestrzeni bagażowej. Niski próg oraz płaska podłoga to kolejne jej atuty. Komfort i ergonomia to niewątpliwie wartości, które niezmiennie łączy w sobie kolejna odsłona rodzinnego SUV-a Hondy.
Silnik i właściwości jezdne
Testowaną wersję napędza hybryda: dwulitrowego silnika benzynowego oraz silników elektrycznych. Zmodyfikowana jednostka 2.0 i-VTEC, pracująca w cyklu Atkinsona, współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi (napędowym oraz generatorem). W zależności od zapotrzebowania na energię układ płynnie przełącza się pomiędzy napęd elektryczny, napęd hybrydowy i napęd spalinowy. Całość monitoruje technologia i-MMD (inteligent Multi Mode Drive). Takie rozwiązanie zapewnia dynamikę oraz optymalizuje zużycie paliwa. Kierowca może wpłynąć na charakterystykę pracy układu napędowego wybierając jeden z dostępnych trybów (SPORT, ECON lub EV). Układ hybrydowy generuje maksymalną moc 184 KM oraz 315 Nm momentu obrotowego. W mieszanym cyklu jazdy, z kompletem pasażerów, samochód napędzany na wszystkie koła zadowala się zbliżonym do deklarowanego przez producenta zużyciem paliwa, na akceptowalnym poziomie 7,5 litra. Jazda miejska nadzwyczaj pozytywnie weryfikuje proekologiczne zalety jednostki, w trybie ECON osiągnięcie wyniku 5,5 litra na 100km nie wymaga nadzwyczajnych wyrzeczeń. Poprawne wyciszenie wnętrza minimalizuje, nie przez wszystkich użytkowników pozytywnie odbierane, charakterystyczne odgłosy pracy układu hybrydowego. Zastosowany układ napędu Real Time AWD wraz z nowym zawieszeniem i układem kierowniczym zapewniają stabilność toru jazdy w całym zakresie prędkości zarówno podczas dynamicznego pokonywania łuków oraz niezależnie od chwilowo występujących zmian jakości nawierzchni wpływających na przyczepność poszczególnych kół. Precyzje działanie układu kierowniczego osiągnięto poprzez, dedykowane na rynek europejski, rozwiązanie z podwójnym zębnikiem, zmiennym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem. Nowym rozwiązaniem są również niezależny układ, typu Multi-Link, tylnego wielowahacza oraz hydrauliczne tuleje zawieszenia. Kierunek zmian technicznych jednoznacznie wskakuje, iż priorytetem konstrukcji jest bezpieczeństwo i komfort. W oczywisty sposób wpisuje się to w globalną tendencję zanikania pierwotnych cech terenowych w segmencie samochodów SUV.
Podsumowanie
Ceny najtańszej wersji modelu – Comfort, dostępnej tylko z napędem na przednią oś, zaczynają się od 135 500 zł. W tej cenie klient otrzymuje niemal pełną dostępną dla modelu listę systemów bezpieczeństwa. W droższych wersjach (Elegance, LifeStyle oraz Executive) oprócz napędu AWD producent oferuje przede wszystkim dodatki z zakresu komfortu oraz opcje uzupełnienia stylistyki. Legendarna niezawodność marki połączona z ponadprzeciętną dynamiką to niewątpliwie atuty również nowej odsłony Hondy CR-V. Stabilny, rosnący udział w rynku, zarówno globalnym jaki i lokalnym segmentu SUV, wraz z obowiązującymi w Polsce od 1 stycznia bieżącego roku, zmniejszonymi stawkami akcyzy dla samochodów hybrydowych, tworzą optymalne warunki dla dalszego wzrostu popularności modelu.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Układ hybrydowy
Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1 993
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 107 (145) przy 6 200
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 175 przy 4 000
Silnik elektryczny
• Maksymalna moc kW (KM) – 137 (184)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 315
Układ hybrydowy
• Maksymalna moc kW (KM) – 137 (184)
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 180
• Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 8,8
Zużycie paliwa według WLTP
• Prędkość niska (l/100 km) – 7,9
• Prędkość umiarkowana (l/100 km) – 5,4
• Prędkość wysoka (l/100 km) – 5,7
• Prędkość bardzo wysoka (l/100 km) – 8,3
• Emisja CO2 (g/km) – 156
Pojemność zbiornika paliwa – 57 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4 600
• Wysokość (mm) – 1 689
• Szerokość z lusterkami (mm) – 2 118
• Rozstaw osi (mm) – 2 662
• Prześwit (mm) – 194
Masy
• Dopuszczalna masa całkowita (kg) – 2 275
• Masa własna (kg) – 1726
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 497
• Maksymalna (litry) – 1694
Wyposażenie
Testowany samochód to wersja Elegance, która na wyposażeniu posiada między innymi:
• Przednia poduszka powietrzna kierowcy SRS
• Przednia poduszka powietrzna pasażera SRS z wyłącznikiem
• Boczne poduszki powietrzne (przód)
• Kurtyny powietrzne (przód i tył)
• ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
• EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania
• BA – System wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych
• VSA – System kontroli stabilności jazdy
• Przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z napinaczami
• Mocowania fotelika dziecięcego ISOFix
• HSA – System wspomagania ruszania pod górę
• ESS – System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu
• DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
• AHA – Układ wspomagania prowadzenia
• System aktywnego hamowania w ruchu miejskim
• System ostrzegania przed kolizją
• System utrzymywania na pasie ruchu
• System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu
• System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu
• Inteligentny ogranicznik prędkości
• Inteligentny tempomat adaptacyjny
• System rozpoznawania znaków drogowych
• Podążanie przy niskiej prędkości
• Automatyczny system alarmowy E-Call
• System monitorowania uwagi kierowcy
• Immobilizer
• System dostępu bezkluczykowego
• Roleta bagażnika
• Inteligentny wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID
• Elektryczne wspomaganie kierownicy
• Elektryczny hamulec ręczny
• Układ automatycznego utrzymania hamulca
• Układ aktywnej redukcji hałasu ANC
• Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
• Nawiew klimatyzacji na tylne siedzenia
• Przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Automatyczne światła z czujnikiem zmroku
• Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne
• Czujniki parkowania tylne/przednie
• Kamera cofania
• Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne
• Funkcja automatycznego opuszczania i podnoszenia szyb przednich i tylnych
• Zdalne domykanie szyb
• Zdalne składanie lusterek zewnętrznych
• Lusterka zewnętrzne asferyczne
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
• Automatycznie opuszczane lusterko podczas cofania (zewnętrzne prawe)
• Manualna regulacja wysokości fotela kierowcy
• Elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego fotela kierowcy
• Podgrzewane przednie fotele
• Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
• Lusterko w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy i pasażera
• Podświetlenie lusterek w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy i pasażera
• Gniazdo zasilania (panel przedni, konsola centralna i bagażnik)
• System multimedialny Honda CONNECT z nawigacją Garmin (7” ekran dotykowy, AM/FM/DAB+, radio internetowe, aplikacja Aha TM, przeglądanie stron internetowych)
• Odbiornik radia cyfrowego DAB+
• Bezprzewodowy system obsługi telefonu BluetoothTM (HFT)
• Sterowanie radiem z kierownicy
• Antena dachowa w kształcie płetwy rekina
• Przednie reflektory LED
• System automatycznych świateł drogowych
• Przednie światła przeciwmgielne (LED)
• Światła do jazdy dziennej LED
• Czasowy wyłącznik świateł (Funkcja Coming Home/ Leaving Home)
• 18-calowe felgi aluminiowe
Tekst i zdjęcia: Cezary Spychała – Info-Ekspert.