Test Ford Edge 2.0 TDCi Vignale

Ford Edge to dużych rozmiarów SUV początkowo oferowany na rynek amerykański. Jednak rosnący popyt na pojazdy tego typu w Europie spowodował rozpoczęcie w 2016 roku jego sprzedaży na tym rynku. Pierwsza generacja modelu produkowana była w latach 2006-2014. Model drugiej generacji zadebiutował podczas salonu samochodowego w Los Angeles w 2013 roku, a w Europie rok później na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Paryżu.

Auto produkowane w Kanadzie, w mieście Oakville (Ontario), konstrukcyjnie oparte zostało na płycie podłogowej Forda Mondeo IV generacji. W Polsce dostępny jest pojazd napędzany jedynie dwulitrową jednostką wysokoprężną o maksymalnej mocy 180KM lub 210KM. Moment obrotowy może być przenoszony na wszystkie koła jezdne za pomocą 6 biegowej, manualnej przekładni lub automatycznej, dwusprzęgłowej PowerShift również o 6 przełożeniach. Oferta obejmuje trzy podstawowe wersje kompletacji wyposażenia: Trend, Titanium, ST-line oraz jedną specjalną, luksusową Vignale wprowadzoną do sprzedaży pod koniec ubiegłego roku. Wyjątkowe wzornictwo, najwyższa jakość wykonania, dbałość o szczegóły oraz współczesne wzornictwo to cechy, które wyróżniają prezentowanego Edge’a Vignale. Główni konkurenci modelu na rynku to Nissan X-Trail, Volvo XC60, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee czy też Kia Sorento.

Wygląd zewnętrzny

Zwarta konstrukcja nadwozia skutecznie maskuje rzeczywistą wielkość auta, które jest znacznie większe od dłużej oferowanego na rynku europejskim modelu Kuga. Wymiary: długość – 4848 mm, szerokość – 1981 oraz wysokość 1692 mm wskazują, że jest to auto naprawdę duże. Edge oferuje prześwit mniejszy niż Kuga wynoszący 193 mm, który wraz z ostrymi liniami bryły, wyraźnymi przetłoczeniami oraz dużą powierzchnią szyb bocznych dodają autu sportowego sznytu. Masywna sylwetka budzi poczucie bezpieczeństwa. Duże 20 calowe aluminiowe tarcze kół, chromowe listwy boczne oraz okalające szyby boczne nadają profilowi auta eleganckiego wyglądu. Unikalny kolor Ametista Scura dostępny jedynie w prezentowanej odmianie Vignale podkreśla jej ekskluzywny wygląd. Przód to wielka krata wlotu powietrza o stylistyce plastra miodu, którą okala szeroka chromowana obwódka, wąskie reflektory przednie wykonane w technologii Ford Dynamic LED oraz subtelnie wkomponowane w dolnej części masywnego zderzaka światła przeciwmgielne LED. Trapezowe wykończenie końcówek układu wydechowego, masywny zderzak tylny oraz duży spoiler dachowy z wkomponowanym światłem stop nadają autu dynamicznego charakteru. Ciekawie zostały zaprojektowane lampy tylne z diodową, świecącą na czerwono listwą, która biegnie przez całą szerokość pokrywy bagażnika. Takie elementy jak masywne zderzaki, osłona podwozia w kolorze aluminium, czarne, szerokie osłony progów oraz duże obręcze kół sugerują, że Edge znakomicie poradzi sobie, kiedy zboczymy na drogę o nieutwardzonej nawierzchni. Odbiegająca nieco od innych modeli marki, a jednocześnie nowatorska stylistyka Edge’a sprawia, że wyróżnia się on spośród innych aut tego typu.

auto

Wnętrze samochodu

Sporych rozmiarów nadwozie Forda Edge kryje w sobie bardzo obszerne wnętrze. Miejsca i przestrzeni nie zabraknie zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzeń. Inaczej niż to jest w innych pojazdach z napędem na cztery koła nie będzie przeszkadzał tunel osłaniający wał napędowy, wystający w środkowej części podłogi, który jest wręcz symboliczny. Wrażenie przestronności w prezentowanym modelu potęguje otwierany elektrycznie szklany dach panoramiczny. Dzięki niemu wnętrze jest dodatkowo bardzo dobrze doświetlone. Stylistyka przedziału pasażerskiego jest bardzo zbliżona do pozostałych modeli Forda, jednak odmiana Vignale to już nieco inny design, bardziej wyrafinowany i ekskluzywny. Charakteryzuje się wyjątkowym wzornictwem, precyzyjnym dopracowaniem detali oraz najwyższą jakością wykonania. W testowanym pojeździe poszycie siedzeń wykonane zostało z pikowanej, perforowanej skóry w tonacji jasnego beżu. Skórzane wykończenie obejmuje również deskę rozdzielczą, podłokietnik i konsolę centralną w kolorze czarnym. Boczki drzwi pokryte zostały skórą w dwóch kolorach odpowiadającym barwie siedzeń i deski rozdzielczej, co spowodowało subtelne połączenie tapicerki siedzeń z resztą pojazdu. Detale takie jak: szeroka pozioma karbonowa listwa na kokpicie, wstawki w kolorze aluminium, wykończenie konsoli centralnej czarnym błyszczącym plastikiem oraz aluminiowe nakładki pedałów nadały wnętrzu nie tylko elegancji, ale też nieco sportowego charakteru. Materiały wykorzystane do wykończenia kabiny są nie tylko miłe w dotyku, miękkie, ale również z najwyższej półki, a poszczególne elementy zostały idealnie spasowane. Fotele przednie są bardzo wygodne i komfortowe, zostały nie tylko wyposażone w system podgrzewania, ale są również wentylowane. Elektryczna regulacja kolumny kierowniczej i fotela kierowcy w 10 kierunkach pozwala na optymalne jego ustawienie do jazdy. Profil oparć zapewnia doskonałe trzymanie na boki podczas jazdy w ciasnych zakrętach. Komfortowo jest również na kanapie tylnej. Z miejsca kierowcy widzimy wielofunkcyjną, obszytą skorą kierownicę wyposażoną w łopatki zmiany biegów. Tuż za nią znajduje się otoczony aluminiową obwódką panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza. Ich środkowa część oraz przestrzeń pomiędzy nimi została wykorzystana na rozbudowany, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej 8 cali. Obsługuje on nawigację satelitarną, system multimedialny SYNC 2, Bluetooth oraz kamery zewnętrzne. Poniżej umiejscowiony został panel klimatyzacji automatycznej oraz ogrzewania i przewietrzania wnętrza. Dzięki zastosowaniu wyświetlacza dotykowego, znacznie została zminimalizowana ilość przełączników na konsoli, co spowodowało, że sterowanie poszczególnymi urządzeniami stało się łatwe i intuicyjne a deska rozdzielcza bardziej przejrzysta i czytelna. Ogromny schowek ukryty w podłokietniku centralnym, kolejny w górnej części deski rozdzielczej i następny za konsolą centralną to niuanse podnoszące w znaczny sposób funkcjonalność Edge’a. O praktyczności świadczy również duży bagażnik o standardowej objętości 602 litrów, który w razie potrzeby możemy powiększyć do aż 1847 litrów. Dzięki asymetrycznie składanym oparciom siedzeń tylnych jego przestrzeń możemy dowolnie konfigurować w zależności od potrzeb. Atutami bagażnika jest niski próg, duży otwór załadunkowy oraz możliwość uzyskania prawie płaskiej podłogi po złożeniu siedzeń drugiego rzędu, zaspokoi on praktycznie każdego użytkownika. Mimo tak dużych gabarytów w bagażniku nie zabrakło miejsca na koło zapasowe. Przedział pasażerski Edge’a charakteryzuje się elegancją, nowoczesnym designem oraz funkcjonalnością.

auto

Silnik i właściwości jezdne

Do napędu prezentowanego pojazdu posłużył drugi wariant silnika 2.0 TDCI Twin-Turbo o maksymalnej mocy 210 KM i momencie obrotowym 450 Nm, który przekazywany jest na wszystkie koła jezdne za pośrednictwem 6 stopniowej automatycznej skrzyni biegów PowerShift. Pracuje ona poprawnie, sporadycznie jednak po gwałtownym przyciśnięciu pedału przyśpieszenia można odczuć niewielkie opóźnienie. Parametry układu napędowego pozwalają rozpędzić auto ważące blisko 2 tony od 0 do prędkości 100 km/h w czasie 9,4 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 211 km/h. Warto zwrócić uwagę na zastosowany system przeniesienia napędu – Intelligent AllWheel Drive. Reaguje on bardzo szybko na zmieniające się warunki drogowe rozdzielając w odpowiedni sposób moment na koła osi przedniej i tylnej tak, aby uzyskać jak najlepszą przyczepność. Komfort ponad wszystko, prawdopodobnie ta idea przyświecała konstruktorom przy opracowywaniu układu zawieszenia. Zostało ono zestrojone stosunkowo miękko, co jest charakterystyczne dla pojazdów z rynku północno-amerykańskiego. Nie przeszkodziło to jednak na skonstruowanie auta, które bardzo dobrze trzyma się drogi, jest stabilne i daje poczucie pewności prowadzenia. Na pochwałę zasługuje sposób wyciszenia: do przedziału pasażerskiego nie dostają się prawie żadne odgłosy z otoczenia, co zapewnia wysoki komfort akustyczny. Układ hamulcowy jak i kierowniczy działają bardzo skutecznie i precyzyjnie. Podczas testu Edge wykazał się stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Podczas poruszania się w teście, w cyklu mieszanym potrzebował niewiele ponad 8 litrów oleju napędowego na 100 km. Wynik ten jest naprawdę niezły biorąc pod uwagę zarówno gabaryty jak i masę pojazdu.

auto

Podsumowanie

Ford Edge to samochód, który nieźle się prezentuje i porusza po drodze. Jego potencjalnymi nabywcami ze względu, na jakość wykończenia, wymiary oraz funkcjonalność mogą być zarówno biznesmeni jak i rodziny. Jest to auto przeznaczone raczej do poruszania się po drogach utwardzonych jednak poradzi sobie również w chwili, gdy z niej zboczymy. Trudno w nim znaleźć jakieś wady. Testowany model można śmiało określić mianem auta bezpiecznego, które oferuje dużo przestrzeni, jeździ dynamicznie, jest komfortowe i bardzo bogato wyposażone. Obecnie za najtańszą odmianę modelu trzeba wydać 168 450 złotych i jest to wersja Trend z silnikiem o mocy 180KM. Prezentowany Ford Edge Vignale to już jednak zdecydowanie większy wydatek przekraczający kwotę 240 000 złotych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) – 1997
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 154 (210) przy 3750
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 450
• Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 210
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,4

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,4
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 68

Wymiary
• Długość (mm) – 4808
• Szerokość (mm) – 1981
• Wysokość (mm) – 1692
• Rozstaw osi (mm) – 2848
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1655
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1664
• Prześwit (mm) – 193

Napęd
• AED (4×4)

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 12

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 255/45 R20
• Standardowe obręcze kół („) – 20

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1874
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2555

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 602
• Maksymalna (litry) – 1847

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Vignale. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
• Czujniki parkowania – przód
• Czujniki parkowania – tył
• Deska rozdzielcza pokryta skóra
• Drzwi tyłu nadwozia sterowane elektrycznie, bezdotykowo
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Dywaniki welurowe przód/tył podwyższona jakość
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Filtr cząsteczek stałych
• Fotele przednie podgrzewane
• Fotele przednie regulowane elektrycznie w 10 kierunkach
• Fotele przednie sportowe Sport Plus
• Gniazdo 230V w środkowej konsoli
• Hamulec postojowy elektryczny
• Kamera cofania
• Kierownica podgrzewana
• Kierownica pokryta skóra Premium
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Klucz elektroniczny Ford Key Free
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
• Koło zapasowe dojazdowe
• Końcówki układu wydechowego z polerowanej stali nierdzewnej
• Krata wlotu powietrza dolna w kolorze tworzywa, nielakierowana z chromowanym obramowaniem
• Krata wlotu powietrza górna w stylizacji Vignale, lakierowana, z chromowanym obramowaniem
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy progowe w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
• Lusterka zewnętrzne z oświetleniem podłoża
• Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Lusterko zewnętrzne kierowcy ściemniane automatycznie
• Nagrzewnica elektryczna PTC
• Nakładki na progi drzwi przednich z tworzywa, ze wstawka w kolorze aluminium, z napisem VIGNALE podświetlanym
• Obramowania bocznych szyb w kolorze chromu
• Obudowy przednich lamp przeciwmgielnych w kolorze tworzywa, nielakierowane z chromowanym pierścieniem
• Oświetlenie do czytania LED (2 rząd foteli)
• Oświetlenie wnętrza LED z możliwością zmiany koloru
• Pakiet dla palących
• Pakiet Lane Keeping Alert
• Podłokietnik centralny przedni pokryty skórą
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Przycisk rozrusznika Ford Power
• Reflektory w technologii „Ford Dynamic LED”
• Relingi dachowe aluminiowe
• Roleta do bagażnika
• Schowek na okulary
• Siedzenia tylne dzielone i składane 60/40
• Spoiler tylny w kolorze nadwozia
• Sterowanie skrzynia biegów przy kierownicy
• System aktywnej redukcji hałasu
• System Auto Start/Stop
• System automatycznego sterowania światłami drogowymi i funkcja zapobiegająca oślepianiu
• System bezpieczeństwa inteligentny IPS
• System Collision Assist
• System kontroli trakcji TA
• System nawigacji satelitarnej Sony CD/SD z DAB+ i z Ford SYNC 3 (ICFCA)
• System rozpoznawania znaków drogowych
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wspomagania nagłego hamowania EBA
• System zapobiegający przewracaniu się samochodu RSC
• Szyba przednia ogrzewana
• Szyby boczne przednie z izolacją akustyczną
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła p/mgielne LED
• Światła tylne LED
• Tapicerka ze skóry Lux
• Tarcze kół aluminiowe 20″ 10-ramienne polerowane
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne EPAS
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz 10,1″ tablicy zegarów kolorowy
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz elektryczne
• Zagłówki foteli przednich regulowane
• Zderzak przedni w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami(dolny pas)
• Zderzak tylny w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami (dolny pas)

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Vignale posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Dach panoramiczny regulowany elektrycznie z roletą przeciwsłoneczną
• Fotele przednie wentylowane, siedzenia tylne podgrzewane
• Kamera przednia
• Kolumna kierownicy regulowana elektrycznie z pamięcią położenia
• Lakier metalizowany specjalny „Ametista Scura”
• Mata podłogowa z logo Vignale
• Nakładki na pedały aluminiowe
• System Active Park Assist
• System BLIS z Cross Traffic Alert

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj