C3 Aircross to nie dużych wymiarów miejski crossover, którego pierwsza generacja produkowana była przez koncern PSA od 2010 roku w Brazylii i przeznaczona była jedynie na ten rynek. Druga generacja już jednak została przeznaczona na wszystkie rynki. Oficjalnie została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych we wrześniu 2017, we Frankfurcie.
Opracowany wspólnie z marką Opel, nowy Citroen konstrukcyjnie oparty został na nowej płycie podłogowej PSA-PF1, tej samej, co najnowsza generacja C3. Jest on jednak nieco większy i obszerniejszy. Produkowany w Hiszpanii model otrzymał cechy małego minivana oraz auta uterenowionego. Jest on bezpośrednim następcą C3 Picasso, którego zakończenie produkcji zbiegło się z premierą prezentowanego modelu. Gama jednostek napędowych obejmuje trzy silniki benzynowe o mocach odpowiednio: 82, 110 i 130 KM oraz dwa silniki wysokoprężne 1.6 BlueHDI o mocy 100 i 120KM. Sprzedawany jest w trzech zakresach standardowej kompletacji wyposażenia: Live, Feel i Shine. Producent oferuje również bardzo szeroki wachlarz personalizacji zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej. Każdy potencjalny klient ma możliwość dostosowania stylistycznie wielu elementów tak, aby nadać autu indywidualny charakter odpowiadający jego gustowi. Do najsilniejszych konkurentów na rynku należy zaliczyć takie samochody jak: Fiat 500X, Peugeot 2008, Renault Captur czy też Suzuki Vitara.
Wygląd zewnętrzny
Już na pierwszy rzut oka widać, że auto jest większe od podstawowej odmiany C3 i dodatkowo wyróżnia się nowatorską oraz oryginalną stylistyką. Nadwozie mierzy 4154 mm długości, 1637 mm wysokości przy szerokości 1756 mm. Producent określa auto mianem pojazdu, który łączy w sobie cechy SUV-a oraz minivana. Dwubryłowa sylwetka swoim designem daje poczucie bezpieczeństwa konstrukcji oraz solidności. Profil charakteryzują regularne, łagodne linie oraz zaokrąglenia poszycia. Masywne zderzaki z wyraźnie zaznaczonymi dolnymi osłonami podwozia, duże relingi dachowe, czarne osłony progów i nadkoli, oraz zwiększony prześwit to cechy nawiązujące do imagu aut terenowych. W prezentowanym aucie zastosowano wiele chromowanych elementów wykończeniowych, co w połączeniu z dużymi aluminiowymi tarczami kół o ciekawym kształcie nadało mu nieco elegancji. Na pierwszy rzut oka widać, że pojazd został pozbawiony tzw. airbusów – plastikowych osłon drzwi charakterystycznych dla większego modelu marki C4 Cactus, jednak nie pozbawiło go to charakteru miejskiego crossovera. Przód nadwozia to masywny zderzak z dużą krata wlotu powietrza, po której bokach umieszczono reflektory główne. Elementem łączącym zderzak z pokrywą silnika są chromowane poprzeczne listwy, które w centralnej części swoim kształtem imitują logo Citroena (tzw. szewrony). Na ich zakończeniu bezpośrednio nad lampami znajdują się wąskie światłą jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Tył to typowa dla nadwozi typu hatchback przeszklona pionowa pokrywa komory bagażnika zwieńczona u góry spoilerem dachowym z wkomponowanym światłem stop. Stylowy wygląd bryły można spersonalizować w blisko 90 kombinacjach kolorystycznych. W ofercie znajdziemy 8 kolorów powłoki lakierowej nadwozia, 4 barwy dachu oraz 4 pakiety „Kolor”, które obejmują malowanie obudów lusterek zewnętrznych, obramowań reflektorów, relingów oraz wzorów na tylnej, bocznej szybie. Nadwozie jest pełne ekspresji a jego jednocześnie nowatorki design nawiązuje do pozostałych modeli francuskiej marki.
Wnętrze samochodu
Wnętrze nowego Citroena C3 Aircross wyróżnia się wygodą i jedną z największych przestrzeni w klasie. Auto pozwala na jazdę w komfortowych warunkach pięciu osobom. Poczucie przestronności w testowanym pojeździe zwiększa dach przeszklony, otwierany, panoramiczny z elektrycznie sterowaną roletą (dostępny za dopłatą 4500 zł), który dodatkowo zapewnia wyjątkowe doświetlenie kabiny. Wysoki natomiast prześwit oraz profil foteli ułatwia zajmowanie miejsc we wnętrzu. Model wyróżnia się odważnym i nowoczesnym designem. Wystrój możemy dostosować do swoich potrzeb i upodobań. Producent daje możliwość wyboru rodzaju wykończenia wnętrza oferując aż pięć jego odmian: standardowe, Metropolitan Grey, Hype Mistral, Urban Red oraz Hype Colorado. Każde z nich charakteryzuje się odmienną stylistyką. Prezentowany pojazd otrzymał wykończenie Hype Colorado inspirowane segmentem aut premium. Obejmuje ono miękkie w dotyku materiały wykończeniowe, dwukolorową półskórzaną tapicerkę, wielofunkcyjną, skórzaną kierownicę i deskę rozdzielczą w dwóch odcieniach czarnym i pomarańczowym. Aluminiowe i wykonane z czarnego błyszczącego plastiku wstawki podnoszą walory estetyczne kabiny. Tuż za kierownicą umiejscowiony został panel zegarów prędkościomierza, obrotomierza i wyświetlacza rozbudowanego komputera pokładowego. Nowością jest wyświetlacz przezierny HUD wysuwany automatycznie z kokpitu. Poprzez zastosowanie dominującego w centralnej części deski rozdzielczej 7 calowego tabletu w znaczny sposób ograniczyła się liczba przycisków i pokręteł. Pozwala on na sterowanie większością funkcji pojazdu, co powoduje, że obsługa jest łatwa i intuicyjna. Ergonomia jest na bardzo wysokim poziomie wszystkie elementy sterowania kierowca ma praktycznie pod ręką. Ciekawostką jest wyposażenie pojazdu w ładowarkę indukcyjną do telefonów. Umieszczona jest ona na konsoli centralnej tuż za dźwignią zmiany biegów. Funkcjonalność to jedna z głównych zalet modelu, znajdziemy w nim wiele praktycznych schowków czy też kieszeni. Przestronność dotyczy nie tylko kabiny. Bagażnik jest też obszerny i dysponuje jedną z największych przestrzeni w klasie, która standardowo wynosi 410 litrów. Poprzez ciekawe rozwiązanie, jakim jest regulowana wzdłużnie kanapa tylna oraz regulowany kąt oparcia siedzeń możemy ją powiększyć do 520 litrów. Natomiast po całkowitym złożeniu asymetrycznie składanych tylnych foteli otrzymamy aż 1289 litrów. Bardzo praktyczna jest funkcja składania oparcia przedniego fotela pasażera, która umożliwia przewożenie przedmiotów do 2,4 metra długości. Niski próg i duży otwór załadunkowy oraz dwupoziomowa podłoga, dzięki której uzyskujemy prawie płaską podłogę to zalety bagażnika nowego C3 Aircross.
Silnik i właściwości jezdne
Prezentowany crossover francuskiej marki napędzany jest najmocniejszą jednostka oferowaną w modelu – trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym Pure Tech o pojemności skokowej 1199 ccm. Jednostka maksymalną moc 96 kW (131 KM) generuje przy 5500 obr./min. oraz charakteryzuje się maksymalnym momentem 230 Nm, który uzyskuje przy 1750 obr./min. Silnik jest żwawy, bardzo szybko reaguje na zmianę położenia pedału przyspieszenia i potrafi rozpędzić auto do prędkości 100 km w czasie 9,3 sekundy. Właściwości skutkują nie tylko tym, że auto jest dynamiczne, ale również ekonomiczne. Jak podaje producent uśredniona wartość zużycia (w tzw. cyklu mieszanym) powinna plasować się na poziomie 5,3 litra na 100 km. układ kierowniczy działa poprawnie a dobrze wybierające nierówności drogi zawieszenie zestrojone zostało tak, aby dać użytkownikowi możliwie najwyższy komfort podróżowania z jednoczesnym zachowaniem sztywności w celu poprawy stabilności. Pomimo charakteru crossovera producent nie zdecydował się na możliwość wyposażenia go w napęd 4×4. Zamiast tego oferuje za dopłatą system Grip Control połączony z funkcją Hill Assist Descent (dla wersji Shine koszt wynosi 2660zł). Pozwala on na poruszanie się w trudnych warunkach np.: po piachu lub ośnieżonej nawierzchni. Natomiast funkcja Hill Assist Descent ogranicza prędkość podczas zjazdów ze wzniesienia o dużym nachyleniu. Kierowca za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej ma możliwość dostosowania właściwości auta do warunków panujących na drodze. Do wyboru jest pięć trybów: standardowy (automatyczny), Sand, All-Road, Snow lub ESP OFF. Auto prowadzi się stabilnie dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie zwiększony prześwit i sporych rozmiarów koła pozwalają na zjechanie z utwardzonej drogi.
Podsumowanie
Nowy Citroen C3 Aircross wyróżniający się śmiałym designem, ciekawą sylwetką to auto uniwersalne przeznaczone głównie do jazdy w mieście. Wysoka bryła, duży prześwit oraz możliwość wyposażenia go w system Grip Control sprawdza się podczas jazdy po bezdrożach. Model należy do grona najbezpieczniejszych aut w klasie. W testach określających poziom bezpieczeństwa wykonywanych przez Euro NCAP uzyskał najwyższą z możliwych ocenę pięciu gwiazdek. Wyposażony jest w wiele systemów poprawiających bezpieczeństwo oraz wspomagających kierowcę, należą do nich między innymi: monitorowanie martwego pola, alarm ryzyka kolizji i nieuwagi kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych czy też automatycznego hamowania. Ceny modelu rozpoczynają się od kwoty 52 900 zł, jest to koszt zakupu wersji Live napędzanej silnikiem 1.2 PureTech o mocy 82 KM. Bezwzględnymi atutami auta są możliwość personalizacji zarówno nadwozia jak i obszernego wnętrza, komfort, funkcjonalność oraz poziom kompletacji wyposażenia.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1199
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96(131) przy 5500
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 230 przy 1750
• Rodzaj zasilania – wtrysk elektroniczny wielopunktowy
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 200
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,3
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,3
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,7
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,3
Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 45
Wymiary
• Długość (mm) – 4154
• Szerokość (mm) – 1756
• Wysokość (mm) – 1637
• Rozstaw osi (mm) – 2604
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1513
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1491
• Zwis przedni (mm) – 842
• Zwis tylny (mm) – 708
Napęd
• Przedni
Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 10,8
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 205/60 R16
• Standardowe obręcze kół („) – 16
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1188
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1795