A4 jest najpopularniejszym modelem Audi w Europie. Aktualna generacja B9 debiutowała na rynku dwa lata temu. W ubiegłym roku do limuzyny, avanta i sportowych wersji S4 dołączył uterenowiony wariant Allroad – luksusowe kombi, które dzięki napędowi quattro i zwiększonemu prześwitowi jest ciekawą alternatywą dla popularnych SUV’ów i crossover’ów.
Wygląd zewnętrzny
Nowe modele z grupy Volkswagena bardzo często projektowane są w myśl zasady ewolucja bez rewolucji. Tak jest również w przypadku nowego Allroada, którego design jest rozwinięciem projektu B8.
W B9 zmodyfikowano m.in. osłonę chłodnicy singleframe, zderzaki, reflektory przednie i tylne, lusterka boczne, spoiler tylny oraz kilka innych detali. Wersja allroad różni się od „zwykłej” A4 m.in. większym o 34 mm prześwitem, dodatkowymi plastikowymi osłonami biegnącymi wokół całego nadwozia, srebrnymi nakładkami zderzaków, innym kształtem zderzaka przedniego oraz zarezerwowaną tylko dla tej wersji osłoną chłodnicy z pionowymi chromowanymi listwami. Wygląd zewnętrzny możemy dodatkowo uatrakcyjnić opcjonalnym pakietem optycznym w tonacji aluminium (listwy ozdobne wokół szyb oraz relingi w kolorze srebrnym), lakierem specjalnym lub 19-calowymi aluminiowymi felgami. Uterenowione nadwozie wygląda proporcjonalnie, elegancko i nowocześnie.
Wnętrze pojazdu
Przestrzeń pasażerska modelu z Ingolstadt to połączenie minimalizmu i maksymalnej ergonomii. Pomimo tego, że Audi posiada bardzo bogate wyposażenie z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i systemów multimedialnych ich obsługa jest intuicyjna. Na szczycie konsoli centralnej umieszczono wyświetlacz MMI. Na ekranie o przekątnej 8.3 cala prezentowane są informacje m.in. z nawigacji, sparowanego telefonu, komputera pokładowego czy systemu audio. Sterowanie systemem MMI odbywa się za pomocą wygodnego pokrętła oraz przycisków funkcyjnych. Pokrętło umieszczono na konsoli centralnej tuż przed spłaszczoną dźwignią automatycznej skrzyni biegów, której kształt idealnie nadaje się jako podpórka pod nadgarstek podczas korzystania z funkcjonalności multimedialnego kombajnu. Obok po prawej stronie znalazło się tradycyjne pokrętło do sterowania podstawowymi funkcjami zestawu audio – proste, banalne, ale jakże użyteczne i wygodne rozwiązanie. Przenoszenie sterowania wszystkimi funkcjami pojazdu na ekrany dotykowe nie zawsze zdaje egzamin i w przypadku radioodtwarzacza oraz klimatyzacji zwykłe pokrętła nadal sprawdzają się najlepiej.
Przed trójramienną, pokrytą skórą kierownicą w miejscu tradycyjnych zegarów znajdziemy 12.3-calowy ekran – Virtual Cockpit. W zależności od konfiguracji na poziomym wyświetlaczu możemy zobaczyć klasyczny zestaw zegarów: duży prędkościomierz, obrotomierz oraz centralnie wyświetlane informacje z komputera pokładowego lub systemu audio. Możemy również zmienić proporcje, zredukować wielkość zegarów i na całym ekranie wyświetlić np. mapę nawigacji.
Przestrzeń pasażerska Audi teoretycznie przeznaczona jest dla pięciu osób. W praktyce w A4 komfortowo będą podróżowały cztery dorosłe osoby. Z przodu wygodne fotele o szerokim zakresie regulacji niezależnie od postury kierowcy i pasażera zapewniają optymalny komfort, z tyłu wyżsi pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca na kolana, a wysoki centralny tunel nie zachęca do podróżowania na środkowym miejscu.
Za dzielonym asymetrycznie (20/40/20) oparciem tylnej kanapy wygospodarowano przestrzeń o kubaturze 505 litrów. Po złożeniu oparcia pojemność bagażnika wzrasta do 1510 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Zwieńczeniem ciekawego designu zewnętrznego i wzorowo wykończonej przestrzeni pasażerskiej jest doskonale zgrany kwartet składający się z dynamicznego silnika, dobrze zestrojonego zawieszenia, szybkiej automatycznej skrzyni biegów i napędu quattro. Dwulitrowy diesel generuje moc 190 KM i moment obrotowy 400 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważące 1715 kg kombi do 100km/h w 7.8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 220 km/h. Silnik współpracujący z płynnie i błyskawicznie reagującą, dwusprzęgłową skrzynią S-tronic zapewnia optymalne osiągi w każdych warunkach. Zestrojenie zawieszenia pomimo 18-calowych felg jest kompromisem pomiędzy dobrym tłumieniem niedoskonałości nawierzchni, a precyzją i pewnością prowadzenia. Napęd quattro w połączeniu ze zwiększonym prześwitem zapewnia doskonałą trakcję w warunkach zmniejszonej przyczepności oraz pozwala bezpiecznie zjechać z utwardzonych szlaków i dotrzeć tam gdzie kończą się możliwości typowych rodzinnych kombi. Dodatkowym atutem allroada jest system Audi drive select z pięcioma trybami pracy: comfort, auto, dynamic, efficiency, individual oraz offroad. Wybór każdego z nich determinuje pracę silnika, skrzyni biegów, wspomagania kierownicy, rozdział napędu czy działanie systemów kontroli trakcji.
Podsumowanie
Nabywca uterenowionej wersji Audi A4 musi liczyć się z wydatkiem minimum 198 900 zł. Allroad dostępny jest z dieslem o mocy 190 KM oraz silnikiem benzynowym generującym moc 252 KM. W obu wariantach w standardzie otrzymamy skrzynię S-Tronic oraz napęd quattro. Jak ta oferta wygląda na tle konkurencji? Atrakcyjnie choćby z tego powodu, że oprócz Audi A4 Allroad i Volvo V60CC, najbliższa konkurencja sygnowana szachownicą bądź gwiazdą w tym segmencie nie ma nic do zaoferowania swoim klientom.
Dane techniczne:
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1968 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 140 (190) od 1750 do 3000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 1750 – 3000
Pojemność zbiornika paliwa: 61 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4721
– Wysokość (mm) – 1495
– Szerokość bez lusterek (mm) –1841
– Rozstaw osi (mm) – 2805
Napęd
– quattro
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 255/55
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1715
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2245
Pojemność bagażnika: 505 l
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)