Reklama prasowa

Jeśli chodzi o kwoty przeznaczane na reklamę, to najwięcej wydaje się na reklamę telewizyjną, a wydatki na reklamę prasową są coraz to mniejsze, z uwagi na konkurencyjne medium jakim jest Internet.

Wyróżnia się dwa rodzaje prasy: czasopisma i prasa codzienna. Jeśli spojrzymy na sprawę z reklamowego punktu widzenia dostrzeżemy pomiędzy nimi znaczące różnice w jakości jej przedstawienia, różnice w zasięgu oraz długości oddziaływania na czytelnika.

Czasopismo

Czasopisma obejmują wydawnictwa ukazujące się raz w tygodniu bądź rzadziej (tygodniki, miesięczniki itd.). Mają one różny zasięg oraz tematykę w związku z czym są czytane przez różne grupy społeczne.

Zalety

Zaletą reklamy zamieszczonej w czasopiśmie jest atrakcyjność ze względu na wysokiej jakości druk i kolorystykę. Za jej pośrednictwem można dotrzeć do konkretnej grupy społecznej. Istnieje możliwość czytania jednego egzemplarza przez kilka osób, a także długość oddziaływania wynikająca z jego przechowywania przez czytelnika. Jedną z najważniejszych zalet jest to, iż taka reklama jest bardziej wiarygodna, aniżeli reklama w telewizji, czy w radiu.

Wady

Wadami są natomiast wysokie koszty umieszczania reklam w czasopiśmie, wysoka cena samego czasopisma, która niekiedy może zniechęcić czytelników do zakupu. Konieczne jest także składanie materiałów do druku z dużym wyprzedzeniem. Nie jest możliwe jej częste powtarzanie, a to ze względu na to, iż czasopismo jest wydawane co jakiś czas. Także możliwe jest nie sprzedanie wszystkich egzemplarzy, w związku z czym są one zwracane.

Prasa codzienna

Dzieli się ona na dwa rodzaje, a mianowicie na prasę ogólnokrajową (np. Gazeta wyborcza, Rzeczpospolita, Gazeta Prawna, Dziennik Sportowy) oraz na prasę regionalną (np. Głos Wielkopolski, Gazeta Lubuska, Dziennik Bałtycki, Dziennik Zachodni). Ostatnio zaobserwowano wzrost znaczenia gazety bezpłatnej (np. Metropol, Dzień dobry) docierające do dużej liczby osób.

Zalety

Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość wprowadzenia większej ilości informacji. Tworzenie takich reklam nie wymaga dużego nakładu finansowego oraz możliwe jest ich kilkakrotne powtarzanie, aż od 5 do 6 razy w tygodniu. Możliwy jest także wybór regionu dla którego dana reklama jest przeznaczona (prasa regionalna). W prasie codziennej można także zamieścić ulotki reklamowe oraz inne tego typu artykuły. Ustalanie dowolnego formatu reklamy, chodzi tutaj o to, czy reklama ma być na całej stronie, czy też na jej części. Jest także możliwość wprowadzenia modułów, czyli przestrzeni w kształcie prostokąta umieszczane na stronach ogłoszeniowych, bądź też na kosztowniejszych od nich stronach redakcyjnych. Duże znaczenie odgrywa tutaj aktualność tekstów, gdyż można je dodawać i aktualizować z dnia na dzień.

Wady

Wadą tego rozwiązania jest niska jakość druku oraz brak rozbudowanej kolorystyki. Papier także nie należy do najlepszych jakościowo. Występuje tutaj przesilenie ogłoszeń, które może wpłynąć negatywnie na zauważalność dodanej przez nas reklamy. W tym rozwiązaniu występuje krótszy czas oddziaływania reklamy na czytelnika.

Paweł Kaczmarek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj