Słowo konkurencja pochodzi z języka łacińskiego od słowa concurrentia, które oznacza współzawodnictwo. Jest to proces polegający na tym, iż przedsiębiorstwa rynkowe dążą do realizacji własnych celów poprzez tworzenie jak najkorzystniejszej oferty. Oferta nie opiera się wyłącznie na niskiej cenie, ale także na jakości produktu, formie płatności oraz gwarancji.
Konkurencja nie dotyczy tylko i wyłącznie producentów, ale także kupujących. Kupujący rywalizują między sobą w celu nabycia ograniczonej ilości dóbr na najkorzystniejszych dla nich warunkach. Przykładami tego typu konkurencji są aukcje. Polega to na tym, iż należy złożyć jak najkorzystniejszą ofertę, aby nabyć dane dobro.
Konkurencję można podzielić na dwie części, czyli na konkurencje cenową i poza cenową. Jeśli chodzi o pierwszą kwestie to dotyczy ona kwoty za którą można nabyć daną ilość dóbr. Natomiast konkurencja poza cenowa nastawiona jest na jakość produktu, na gwarancję, markę, serwis, formę płatności, czy też na udzielenie kredytu. W celu zwiększenia konkurencyjności firmy posługują się reklamą oraz promocją swoich produktów, a także prowadzą wyprzedaże.