Banki po macoszemu traktują firmowe konta oszczędnościowe. Ich oprocentowanie jest o prawie połowę niższe od stawek oferowanych klientom indywidualnym, do tego przez kilka miesięcy nie zmieniło się ani na jotę.
Oprocentowanie firmowych kont oszczędnościowych pozostawia wiele do życzenia. Z ostatniej ankiety Tax Care wynika, że najlepsze pod tym względem banki (Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Idea Bank, Pekao SA i Polbank EFG) oferują 4% w skali roku. Klienci Pekao SA mogą co prawda liczyć na wyższe oprocentowanie, nawet do 4,5% w skali roku, ale taka stawka jest oferowana tylko pod warunkiem zdeponowania kwoty nie mniejszej niż pół miliona złotych. Do tego oferta Pekao SA dotyczy tylko nowych klientów. Na wyższe stawki – do 5,5% w skali roku – mogą również liczyć przedsiębiorcy, którzy mają konto oszczędnościowe w Kredyt Banku, należy jednak mieć na uwadze, że jest to oprocentowanie promocyjne, obowiązujące do stycznia 2012 roku. Standardowe stawki w tym banku nie przekraczają 3,5% w skali roku, a im niższa kwota zdeponowanych środków, tym niższe oprocentowanie. Co więcej, gdy na koncie znajduje się mniej niż 2 tys. zł, środki w Kredyt Banku nie są w ogóle oprocentowane. Podobnie jest w Banku BGŻ, w którym stawka oprocentowana jest zerowa w przypadku kwot do tysiąca złotych.
Podatek zależy od formy opodatkowania
Trzeba także pamiętać, że stawki oprocentowania firmowych kont oszczędnościowych to stawki brutto – przedsiębiorcy muszą jeszcze odprowadzić od nich podatek dochodowy, bowiem zysk z firmowych kont oszczędnościowych traktowany jest przez banki jako przychód z działalności gospodarczej. Wielkość tego podatku uzależniona jest od formy rozliczeń z fiskusem i kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy.
Oprocentowanie od kilku miesięcy pozostaje bez zmian
Oprocentowanie firmowych kont oszczędnościowych jest generalnie niższe niż to, które banki oferują klientom detalicznym – najlepsze konta oszczędnościowe dla klientów indywidualnych dają zarobić 7% brutto w skali roku. Co więcej, firmowe konto oszczędnościowe to produkt, w którym niewiele się zmienia. Trzy miesiące temu praktycznie wszystkie przepytywane przez Tax Care banki proponowały przedsiębiorcom identyczne oprocentowane kont oszczędnościowych. Tymczasem tego typu produkt ma duży potencjał wśród klientów prowadzących działalność gospodarczą – nie zamraża firmowych pieniędzy, tak jak tradycyjna lokata, a jednocześnie nie pozwala, by leżały one bezczynnie, tak jak ma to miejsce w przypadku większości w ogóle nieoprocentowanych bieżących rachunków firmowych.
Agata Szymborska-Sutton