Nieuczciwa konkurencja

Niestety z uwagi na dużą konkurencję na rynku i to dosłownie we wszystkich branżach dochodzi bardzo często do nieuczciwych praktyk rynkowych, które są niezgodne z etyką, a które także są w wielu przypadkach niezgodne z prawem.

Jedną z podstawowych form nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie, nie umożliwianie, bądź eliminowanie konkurencji z rynku. Możliwości takiego działania jest wiele, lecz jedną, najczęściej spotykaną formą jest obniżanie ceny własnych produktów względem produktów konkurencyjnego przedsiębiorstwa. Firma, która decyduje się na taki krok bardzo często sprzedaje swoje produkty poniżej kosztów, osiągając tym samym straty.

Tego typu praktyki stosują w szczególności duże przedsiębiorstwa, które mogą sobie pozwolić na odnotowanie straty w określonym okresie czasu. Nazwa takiego działania, to dumping, który jest zabroniony, lecz wiele przedsiębiorstw, przede wszystkim duże hipermarkety niestety stosują takie praktyki, ponieważ stać je także na zapłacenie kary, która może zostać nałożona.

Koleiną formą nieuczciwej konkurencji jest rozdmuchiwanie negatywnych informacji o konkurencji, które nie zawsze są prawdziwe. Menadżerowie przedsiębiorstw, którzy posiadają dobre znajomości w różnych krajowych mediach, wykorzystują swoje wpływy na zainicjowanie w różnych programach, negatywnych informacji, o poczynaniach swojej konkurencji, kreując w ten sposób czarny Pijar.

Swego czasu taka sytuacja miała miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie czołowy producent samochodów Toyota miała problemy, usterki techniczne we własnych pojazdach, w których po naciśnięciu pedału hamulca samochód gwałtownie przyspieszał.

Automatycznie te informacje przechwyciła konkurencja i na wzgląd posiadania znaczących wpływów w mediach General Motors spowodował, że w Ameryce zabrzmiało na ten temat. Naturalnie spowodowało to spadek zaufania względem tej marki, co miało bezpośrednie przełożenia na gwałtowny spadek sprzedaży nowych aut tej marki.


Dominik Michnikowski

 

 

50

Copyright 2017  ©  mBrokers.pl