W całym procesie zmian rozwojowych, zwłaszcza w kształtowaniu się osobowości dziecka, dojrzewanie płciowe stanowi jedynie czynności dotyczące przebiegu przeobrażeń w tym okresie rozwojowym. W okresie między 12 a 18 r. ż, dzieci zmierza ku dojrzałości życiowej. Zdaniem T. Tomaszewskiego „dojrzałość” możemy odnieść do natury biologicznej a pojęcie „dorosłości” do kategorii społecznej.
W całym procesie zmian rozwojowych, zwłaszcza w kształtowaniu się osobowości dziecka, dojrzewanie płciowe stanowi jedynie czynności dotyczące przebiegu przeobrażeń w tym okresie rozwojowym. W okresie między 12 a 18 r. ż, dzieci zmierza ku dojrzałości życiowej.
Zdaniem T. Tomaszewskiego „dojrzałość” możemy odnieść do natury biologicznej a pojęcie „dorosłości” do kategorii społecznej. Autor wskazuje na to, że „człowiek dojrzewa jako organizm w ciągu kilkunastu lat swojego życia, ale nie znaczy to jeszcze, że w tym samym czasie staje się dorosły”.
Proces dorastania trwa zwykle dłużej i w bardzo wysokim stopniu zależy od społecznych i kulturowych warunków życia oraz systemu wychowawczego. Jeżeli wszyscy dojrzewają mniej więcej w tym samym okresie życia, to okres dorastania może u różnych jednostek trwać różnie długo i przebiegać rozmaicie.
Dominik Strażyński