W literaturze pedagogiki i psychologii istnieje wiele definicji określających termin wsparcia społecznego. Termin
wsparcia był za początku traktowany jako pojęcie posiłkowe do definicji „opieki” i „pomocy”. Jednak na stałe wprowadził pojęcie wsparcia do języka pedagogiki społecznej S. Kawula, który podjął próbę określenia zakresu znaczeniowego i ramy jego zastosowania.
W literaturze pedagogiki i psychologii istnieje wiele definicji określających termin wsparcia społecznego. Termin wsparcia był z początku traktowany jako pojęcie posiłkowe do definicji „opieki” i „pomocy”. Jednak na stałe wprowadził pojęcie wsparcia do języka pedagogiki społecznej S. Kawula, który podjął próbę określenia zakresu znaczeniowego i ramy jego zastosowania.
Zdaniem S. Kawuli wsparcie społeczne posiada dwojakie znaczenie. W pierwszym ujęciu wsparcie traktuje jako „pomoc dostępną jednostce lub grupie w sytuacjach trudnych, stresowych, przełomowych, a których bez wsparcia innych nie są w stanie przezwyciężyć”. W drugim zaś „jako rodzaj interakcji społecznej podjętej przez jedną lub dwie strony w sytuacji problemowej, w której dochodzi do wymiany informacji. Wymiana ta może być jednostronna lub dwustronna, może być stała lub zmieniać się.
Podobnie definiuje wsparcie społeczne W. Badura – Madej pisząc, że jest to „otrzymywanie pomocy ze strony znaczących a bliskich osób lub instytucji, w formie emocjonalnego oparcia, praktycznej pomocy, rady i informacji”.
Dominik Strażyński