Od kilku dni Europa ponownie boryka się z problemem erupcji wulkanu na Islandii. Co prawda, eksperci nie zapowiadają paraliżu lotniczego na skalę tego z kwietnia 2010 r., jednak prezydent USA Barack Obama zmodyfikował plan europejskiej podróży, a kilka linii lotniczych odwołało już loty. Utrudnienia po raz kolejny kierują uwagę na małe samoloty śmigłowe, które coraz częściej – nie tylko z powodu wybuchu wulkanu -wykorzystywane są przez przedsiębiorców do prowadzenia biznesu
Od kilku dni Europa ponownie boryka się z problemem erupcji wulkanu na Islandii. Co prawda, eksperci nie zapowiadają paraliżu lotniczego na skalę tego z kwietnia 2010 r., jednak prezydent USA Barack Obama zmodyfikował plan europejskiej podróży, a kilka linii lotniczych odwołało już loty. Utrudnienia po raz kolejny kierują uwagę na małe samoloty śmigłowe, które coraz częściej – nie tylko z powodu wybuchu wulkanu -wykorzystywane są przez przedsiębiorców do prowadzenia biznesu i prywatnie.
Podczas gdy duże odrzutowce stoją uziemione – awionetki bez zarzutu sprawdzają się w warunkach, w których nie radzą sobie większe maszyny i mogą bezpiecznie latać nawet w sytuacji zanieczyszczenia nieba przez pył wulkaniczny. To jednak nie jedyna przyczyna, z powodu której coraz więcej biznesmenów lata śmigłowcami. Coraz więcej przedsiębiorców dostrzega ich zalety w prowadzeniu firm. W Polsce zarejestrowanych jest już ponad 1000 takich maszyn.
Samolot daje niezależność oraz pozwala na dużą elastyczność w planowaniu podróży. Przyjazd na lotnisko kwadrans przed odlotem, osobne terminale, kilkuminutowa odprawa – to niektóre zalety, które oferuje prywatna awiacja. Warto dodać do tego oszczędność czasu i niezastąpioną przyjemność pilotażu własnej maszyny (najczęściej właściciele posiadają też licencję pilota), a wybór takiej formy transportu przestaje dziwić. Paradoksalnie prywatny samolot jest również efektywny kosztowo. „Dla przedsiębiorcy czy menedżera, który odbywa podróże służbowe przynajmniej kilkanaście razy w roku bilans finansowy opowiada się po stronie inwestycji w prywatną awionetkę zamiast ciągłego zasilania budżetu regularnych linii lotniczych” – mówi Rafał Karski, właściciel GB Aircraft, wyłącznego przedstawiciela Cessna w Polsce.
Rozwój biznesu to oczywiście nie jedyna przyczyna, z powodu której wzrasta zainteresowanie awionetkami. Wpływa na to ogólnie rosnąca zamożność Polaków, którzy coraz częściej dysponują wystarczającymi środkami, by latać samolotem wyłącznie dla przyjemności. Trend ten dostrzegli również developerzy, którzy realizują inwestycje dedykowane zamożnym pasjonatom lotnictwa. Przykładem takiej realizacji jest Mazury Residence – kompleks rezydencji nad jeziorem Niegocin, w ramach którego oprócz przystani jachtowych, kortów tenisowych i stajni wybudowano też lotnisko dla samolotów turystycznych. “Lot nad Niegocin zajmuje z Warszawy około godziny – nic dziwnego więc, że wiele osób woli w ten sposób podróżować zamiast stać w wielogodzinnych korkach” – komentuje Karski.
Koszt samolotu śmigłowego firmy Cessna waha się od 300 tys. do 2,4 mln dolarów w zależności od modelu. Z kolei, leasing podniebnej maszyny zaczyna się już od 10 tys. zł miesięcznie dla modelu Skyhawk. Samoloty śmigłowe mają zasięg na poziomie 1 – 2 tys. kilometrów, mogą w związku z tym bez problemu latać po Europie. W zależności od modelu zabierają od 4 do 10 osób. W Polsce mogą lądować na 250 lotniskach i lądowiskach.