Kontrola koncentracji przedsiębiorców przez Prezes UOKiK ma na celu przeciwdziałanie konsolidacji, w wyniku której może dojść do zakłócenia, a w skrajnych przypadkach nawet do całkowitego wyeliminowania konkurencji. Transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.Prezes Urzędu może wydać zgodę lub zakazać połączenia.

Kompania Węglowa może przejąć Hutę Łabędy oraz Nadwiślańską Spółkę Energetyczną. W przypadku pierwszej transakcji Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydała zgodę warunkową.

Kontrola koncentracji przedsiębiorców przez Prezes UOKiK ma na celu przeciwdziałanie konsolidacji, w wyniku której może dojść do zakłócenia, a w skrajnych przypadkach nawet do całkowitego wyeliminowania konkurencji. Transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.Prezes Urzędu może wydać zgodę lub zakazać połączenia.

W sprawach budzących wątpliwości co do wpływu na konkurencję, prawo przewiduje możliwość wydania zgody warunkowej na dokonanie transakcji, przy jednoczesnym nałożeniu na jej uczestników określonych obowiązków – może to być np. sprzedaż majątku lub jego części czy wyzbycie się kontroli nad określonym przedsiębiorcą. Decyzje warunkowe wydawane są niezwykle rzadko – w tym roku zaledwie dwa razy, na ponad 100 zgód.

Wniosek Kompanii Węglowej o przejęcie Huty Łabędy wpłynął do UOKiK w maju 2010 roku. Kompania Węglowa to spółka należąca do Skarbu Państwa, działająca głównie na rynku wydobycia i sprzedaży węgla kamiennego. Tworzy grupę kapitałową, w skład której wchodzi 28 spółek. Huta Łabędy produkuje przede wszystkim obudowy chodnikowe używane do zabezpieczenia chodników kopalni oraz akcesoria górnicze. Właścicielem spółki również jest Skarb Państwa.

Transakcja jest wynikiem decyzji Ministra Skarbu i ma polegać na objęciu przez Kompanię Węglową 93,33 proc. akcji Huty Łabędy. Będzie to stanowić częściową realizację rządowej „Strategii działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007 – 2015”, zakładającej dofinansowanie KW. Celem koncentracji jest sprzedaż w przyszłości akcji Huty Łabędy przez Kompanię Węglową, co poprawi sytuację finansową spółki. Jest więc to forma pomocy publicznej dla polskiego sektora górnictwa węglowego.

Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego Prezes UOKiK uznała, że koncentracja może doprowadzić do istotnego ograniczenia konkurencji na krajowych rynkach produkcji i zakupu obudów górniczych chodnikowych oraz akcesoriów do nich. Huta Łabędy jest bowiem głównym sprzedawcą tych produktów w Polsce, natomiast Kompania Węglowa jest ich największym odbiorcą. Ponieważ po transakcji KW nie będzie musiała korzystać z oferty innych dostawców obudów i akcesoriów, istnieje ryzyko zamknięcia rynku.

Odczują to zarówno konkurenci Huty Łabędy – którzy mogą mieć problemy ze zbytem swoich produktów, jak i kopalnie – może bowiem dojść do podwyższenia cen, a nawet braku możliwości zakupu niektórych rodzajów obudów chodnikowych lub akcesoriów do nich. Groźba ograniczenia konkurencji jest szczególnie istotna wobec braku perspektyw wejścia na rynek nowych podmiotów – co wynika z nieopłacalnego importu oraz wysokich kosztów rozpoczęcia produkcji.

Prezes UOKiK uznała jednak, że możliwe jest spełnienie przez przejmującego przedsiębiorcę określonych warunków pozwalających na udzielenie zgody, które zniwelują antykonkurencyjne skutki transakcji. Zgodnie z wydaną decyzją Kompania Węglowa będzie musiała w ciągu dwóch lat sprzedać akcje Huty Łabędy, w ilości powodującej utratę kontroli nad spółką. Sprzedaż może nastąpić wyłącznie na rzecz niezależnego inwestora, który nie należy do grupy kapitałowej Kompanii Węglowej i nie jest współkontrolowany przez podmiot tej grupy.

Ponadto KW nie będzie mogła ograniczyć zdolności produkcyjnych Huty Łabędy w zakresie obudów chodnikowych i akcesoriów górniczych do poziomu niższego niż 80 proc. obecnego stanu. Kompania Węglowa będzie musiała dostarczyć do UOKiK informację o sposobie wykonania nałożonego warunku w ciągu 30 dni od jego realizacji. W przypadku niewywiązania się przez spółkę z powyższych obowiązków, Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

W drugiej decyzji Prezes Urzędu uznała, że przejęcie przez Kompanię Węglową kontroli nad Nadwiślańską Spółką Energetyczną nie doprowadzi do naruszenia konkurencji na terenie Polski. Transakcja również jest elementem realizacji „Strategii działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007 – 2015”. Nadwiślańska Spółka Energetyczna należy w całości do Skarbu Państwa. Prowadzi działalność w zakresie wytwarzania i dystrybucji ciepła oraz dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie kilku śląskich miejscowości. Koncentracja jest wynikiem realizacji uchwały Rady Ministrów z sierpnia 2010 roku. Polegać będzie na objęciu przez Kompanię Węglową 100 proc. akcji Nadwiślańskiej Spółki Energetycznej.


UOKiK

 

,21,5563,1287490433

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj