Nareszcie! Możemy zaryzykować stwierdzenie, że wszyscy uczniowie (i nie tylko) czekali na ten dzień. Wakacje – czas start! Niezależnie od tego, gdzie się wybieracie, nie zapominajcie o bezpieczeństwie. Pomogą w tym nasze e-usługi. Sprawdźcie!

Pasażerowie, kierowcy, całe rodziny – wśród naszych e-usług każdy znajdzie coś dla siebie. Nie trzeba tracić wakacyjnego czasu na formalności – wszystko załatwicie przez internet.

W fotelu

Jeśli dotychczas wydawało Wam się, że jako pasażerowie nie macie wpływu na bezpieczeństwo na drodze – wyprowadzamy Was z błędu. To możliwe – dzięki e-usłudze Bezpieczny autobus.

Autobusy, busy, autokary – to środki transportu, z których wielu z nas korzysta na co dzień. W drodze do pracy czy szkoły, ale także na dłuższych trasach – w tym podczas wakacyjnych podróży.

W ferworze wyjazdowych emocji, tuż przed zajęciem miejsca, myślimy często o tym, czy wszystko spakowaliśmy. Tymczasem – dużo ważniejsze jest to, czy dotrzemy do celu bezpiecznie. Jak to sprawdzić?

Wystarczy wpisać numer rejestracyjny pojazdu na stronie bezpiecznyautobus.gov.pl. Dzięki temu w kilka chwil dowiedziecie się, czy autobus, bus lub autokar, którym podróżujecie, nie budzi zastrzeżeń.

Po kliknięciu „Sprawdź pojazd”, dowiecie się m.in.:

  • czy pojazd ma ważne obowiązkowe badanie techniczne,
  • czy ma ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC,
  • czy nie jest wyrejestrowany lub kradziony.

Zobaczycie również informacje o tym, w ile miejsc jest wyposażony oraz – jaki stan licznika odnotowano podczas badań technicznych (te dane gromadzone są od 2014 roku).

Warto znać ten adres: bezpiecznyautobus.gov.pl!

Za kierownicą

Jesteś kierowcą i zdarzyło Ci się zebrać kilka punktów karnych? Zanim wyruszysz na wakacje, upewnij się, ile aktualnie masz „na liczniku”. Kiedyś można to było zrobić tylko na komisariacie. Teraz – z każdego miejsca – w internecie.

Stan swoich punktów karnych możecie sprawdzić online na dwa sposoby:

  • korzystając z e-usługi Sprawdź swoje punkty karne (znajdziecie ją na portalu GOV.pl)
  • w aplikacji mObywatel.

W każdym przypadku niezbędny będzie profil zaufany (PZ). To dzięki niemu potwierdzicie swoją tożsamość, co umożliwi skorzystanie z e-usługi lub zalogowanie się do aplikacji (tylko wtedy, jeśli jeszcze z niej nie korzystacie). Powodów, dla których warto mieć PZ, jest znacznie więcej…

Wracając do aplikacji mObywatel – koniecznie „spakujcie ją” do smartfona przed wakacyjnym wyjazdem.

mObywatel to cyfrowy portfel, w którym znajdziecie swoje najważniejsze dokumenty, m.in. dane z dowodu osobistego, mPrawa Jazdy, mPojazd (dane z dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu). A od niedawna także – bilety kolejowe i Unijny Certyfikat COVID, który ułatwia podróżowanie po krajach Unii Europejskiej.

Z naszej aplikacji (która jest bezpłatna, bezpieczna, przygotowuje ją zespół NASK) korzysta już ponad 3,4 miliona Polaków. Ty też pobierz ją na swój telefon, warto!

Jeśli używasz urządzenia z systemem Android – pobierz tutaj.
Jeśli używasz urządzenia z systemem iOS – pobierz tutaj.

Unijny Certyfikat COVID już w aplikacji mObywatel 📲 Sprawdź, jak go pobrać! – obejrzyj.

Nowym autem

Pozostając w temacie wakacyjnych wyjazdów, przypominamy o jeszcze jednej e-usłudze, którą warto znać. To Historia pojazdu – bezpłatna, ale bezcenna, jeśli akurat stoicie przed decyzją o zakupie samochodu lub motocykla.

Dzięki niej, w kilka chwil sprawdzicie m.in., czy Wasz wymarzony pojazd nie był kradziony, złomowany albo – czy nie ma przekręconego licznika. W tym celu potrzebujecie wyłącznie takich danych, jak:

  • numer rejestracyjny,
  • numer VIN,
  • data pierwszej rejestracji.

Można je znaleźć w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu. Uczciwy sprzedawca na pewno nie będzie miał problemu z udostępnieniem tych informacji.

W bazie posiadamy pojazdy zarejestrowane w Polsce, ale również za granicą. W przypadku tych drugich – do skorzystania z e-usługi niezbędne jest zalogowanie się profilem zaufanym. Sprawdźcie, jak go założyć.

Korzystajcie, zapnijcie pasy i jedźcie bezpiecznie!

***************

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments