Test Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 TD AT AWD

0
182

Szesnaście lat temu modele łączące atuty samochodów osobowych i terenowych stanowiły 1.6% rynku. Pięć lat później ich udział wzrósł do 6.3%. Dzisiaj stanowią już ok. 28% rynku i popularnością ustępują tylko przedstawicielom segmentu C. Już w przyszłym roku mogą stać się najpopularniejszym segmentem w Polsce. Błyskawiczny wzrost popularności SUV’ów sprawił, że obecnie praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie uterenowione modele, a dla wielu z nich jest to dzisiaj podstawa sprzedaży. Alfa Romeo zwlekała bardzo długo, bo dopiero w 2016 roku zaprezentowała swojego pierwszego SUV’a – Stelvio. Decyzja zdecydowanie spóźniona, ale bardzo trafna ponieważ obecnie Stelvio jest najpopularniejszym modelem Alfy Romeo w Polsce.

1 1 - Test Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 TD AT AWD

Wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny to zdecydowany atut Stelvio. Po pierwsze wyróżnia się na tle konkurencji, po drugie nadal wygląda jak Alfa. Front zdobi potężne scudetto, charakterystyczny dla wszystkich modeli Alfy trójkątny wlot powietrza oraz duże smukłe reflektory przednie. W profilu dostrzeżemy długą maskę, mocno pochyloną szybę czołową, opadającą linię dachu, oraz duże, podkreślone przez plastikowe osłony nadkola. Tył zwieńczony został niewielkim spoilerem, smukłymi poziomymi światłami oraz efektownymi końcówkami układu wydechowego. W segmencie SUV’ów to jeden z najoryginalniejszych i najładniejszych modeli.

4 1 - Test Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 TD AT AWD

Wnętrze pojazdu

W kabinie postawiono na minimalizm. Na konsoli centralnej znajdziemy intuicyjny panel sterowania klimatyzacją, gniazdo usb i 12V oraz 8,8-calowy ekran. Na wyświetlaczu prezentowane są informacje z systemu audio, opcjonalnej nawigacji, sparowanego telefonu lub kamery cofania. Dużym mankamentem jest wielkość obrazu z kamery cofania. Nie wiedzieć dlaczego, otoczenie za samochodem możemy obserwować tylko na niewielkiej części ekranu, a nie na całej jego powierzchni. Wyświetlacz nie jest dotykowy, sterowanie systemem multimedialnym obydwa się za pomocą wygodnego pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej. Obok po prawej stronie znalazło się tradycyjne pokrętło do sterowania podstawowymi funkcjami zestawu audio – proste, banalne, ale jakże użyteczne i wygodne rozwiązanie. Przenoszenie sterowania wszystkimi funkcjami pojazdu na ekrany dotykowe nie zawsze zdaje egzamin i w przypadku radioodtwarzacza oraz klimatyzacji zwykłe pokrętła nadal sprawdzają się najlepiej.

Na desce rozdzielczej znajdziemy tradycyjne analogowe zegary prędkościomierza i obrotomierza osadzone w głębokich tubach. Pomiędzy nimi umieszczono duży czytelny ekran komputera pokładowego. Trójramienna wielofunkcyjna kierownica świetnie leży w dłoniach. Ciekawostką jest umieszczenie na niej przycisku start / stop. Rozwiązanie nietypowe, wymagające przyzwyczajenia. Uwagę zwracają również potężne aluminiowe łopatki zmiany biegów. Wyglądają efektownie jednak w codziennej eksploatacji skutecznie utrudniają korzystanie z dźwigni kierunkowskazów oraz wycieraczek. Słowa uznania należą się Alfie za jakość wykończenia. Materiały użyte w przestrzeni pasażerskiej są dobrej jakości, drewno jest drewnem, a wszystkie elementy wnętrza są spasowane bardzo dobrze.

Przestrzeń pasażerska Stelvio zapewnia komfortowe warunki podróżowania dla 4 dorosłych osób. Podróżowanie na środkowym miejscu tylnej kanapy utrudnia jej wyprofilowanie oraz tunel centralny ograniczający miejsce na nogi. Do dyspozycji podróżujących oddano przestrzeń bagażową o pojemności 525 litrów. Po złożeniu siedzeń jej kubatura wzrasta do 1600 litrów.

2 1 - Test Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 TD AT AWD

Silnik i właściwości jezdne

W kontekście właściwości jezdnych Stelvio plasuje się w zdecydowanej czołówce najlepiej prowadzących się SUV’ów. Świetnie zestrojone zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy, optymalnie rozłożona masa i napęd na obie osie sprawiają, że Alfa dostarcza mnóstwo przyjemności z jazdy. Stelvio prowadzi się raczej jak zwinny kompakt niż typowy SUV. Nadwozie nie przechyla się nadmiernie na zakrętach, zawieszenie doskonale tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i precyzje prowadzenia podczas dynamicznej jazdy, 8-stopniowy automat ZF, działa szybko bez zbędnej zwłoki, a dwulitrowy diesel dysponujący mocą 210 KM i momentem 470 Nm zapewnia optymalne osiągi w każdych warunkach. Sprint do 100km/h trwa zaledwie 6.6 sekundy. Dodatkowym atutem Stelvio jest system DNA oferujący trzy tryby jazdy: Dynamic, Normal oraz Advanced Efficiency.

Podczas codziennej eksploatacji z 58-litrowego zbiornika paliwa po pokonaniu 100 km w mieście ubywa ok. 8 litrów oleju napędowego, w trasie ok. 2 litrów mniej. To dobry wynik w tym segmencie.

3 1 - Test Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 TD AT AWD

Podsumowanie

Ceny Alfa Romeo Stelvio zaczynają się już od 149 900 zł. Za tę kwotę możemy kupić wersję Business dostępną dla klientów regonowych lub lojalnościowych „Alfisti”. Regularna oferta zaczyna się od 179 400 zł, do wyboru mamy trzy silniki benzynowe: 200, 280 i 510 KM, trzy diesle: 160, 190 i 210 KM oraz pięć wersji wyposażenia: Stelvio, Super, B-Tech Edition, Executiwe i Quadrifoglio.
Na rynku dostępnych jest obecnie ponad 100 różnorodnych modeli z szeroko pojętego segmentu SUV / Crossover. Jeśli jednak oprócz walorów czysto użytkowych jak funkcjonalność, przestronna kabina, duży bagażnik czy ekonomiczny silnik szukamy auta o nietuzinkowym designie zewnętrznym i wzorowych właściwościach jezdnych zdecydowanie warto rozważyć zakup Stelvio.

Dane techniczne:

Silnik – diesel

  • Pojemność skokowa – 2143 cm3
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 154 (210) przy 3750
  • Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 470 przy 1750

Pojemność zbiornika paliwa: 58 litrów

Wymiary

  • Długość (mm) – 4687
  • Wysokość (mm) – 1671
  • Szerokość bez lusterek (mm) –1903
  • Rozstaw osi (mm) – 2818

Napęd

  • 4×4

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 235/55
  • Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)

Masa(kg)

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1659

Pojemność bagażnika: 525 l.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here