Audi skysphere concept
Static photo, Colour: Stage Light

– Audi przekształca pojazd w platformę porywających doświadczeń
– W pełni elektryczny luksusowy roadster
– Określenie na nowo czym jest progresywny luksus

Ingolstadt/Monterey/Malibu, 11 sierpnia 2021 r. Audi, na specjalnym pokazie w środowy wieczór zaprezentowało pierwszego członka nowej rodziny pojazdów koncepcyjnych: spektakularnego roadstera Audi skysphere concept. To napędzany w pełni elektrycznie, dwudrzwiowy kabriolet, którego linie prowadzą wprost do przyszłościowego designu Audi. Samochód ten to wizualizacja progresywnych, luksusowych pojazdów spod znaku czterech pierścieni, w których wnętrze staje się interaktywną przestrzenią, a pojazd platformą dla porywających doświadczeń. To wszystko będzie możliwe dzięki autonomicznej jeździe, rewolucyjnemu przeprojektowaniu wnętrza i płynnemu, cyfrowemu ekosystemowi.

Koncepcyjne Audi skysphere concept pokazuje, jak marka na nowo definiuje luksus. Nie chodzi już tylko o jazdę – samochód koncepcyjny został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu podróżującym porywających przeżyć na najwyższym poziomie.

By zapewnić pasażerom maksymalną swobodę, Audi skysphere concept zostało zaprojektowane tak, by dawało dwa różne rodzaje doświadczeń z jazdy: czysto relaksacyjne, turystyczne – grand touring oraz w pełni sportowe. Wykorzystano do tego jedyny w swoim rodzaju szczegół techniczny: zmienny rozstaw osi. Silniki elektryczne i zaawansowany technicznie mechanizm z wsuwanymi w siebie elementami nadwozia i ramy, umożliwiają zmianę rozstawu osi i długości zewnętrznej samochodu o 250 milimetrów. Równocześnie prześwit pojazdu jest regulowany o 10 milimetrów, co zwiększa komfort i dynamikę jazdy.

Za naciśnięciem przycisku kierowca może wybierać własne wrażenia z jazdy: może sam poprowadzić swojego 4,94-metrowego e-roadstera w trybie „Sport” ze zredukowanym rozstawem osi. Pojazd pomimo swoich wymiarów pozostanie niezwykle zwrotny, co jest zasługą skrętnych kół tylnej osi. Może też wybrać relaksacyjną, turystyczną jazdę w 5,19-metrowym GT w autonomicznym trybie jazdy „Grand Touring”, podziwiając niebo i krajobrazy, mając maksymalną przestrzeń na nogi oraz korzystając z usług oferowanych przez płynnie zintegrowany cyfrowy ekosystem.

W tym trybie kierownica i pedały przesuwają się w niewidoczną przestrzeń; poczucie przestrzeni w tym koncepcyjnym samochodzie otwiera zupełnie nowe możliwości jak na sportowy kabriolet. W tym samym czasie Audi skysphere za pomocą systemu czujników automatycznie obserwuje drogę i ruch uliczny, bezpiecznie wioząc pasażerów do celu.

Podobnie jak design wnętrza oferuje nową, współczesną interpretację luksusu, tak cyfryzacja i cyfrowy ekosystem otwierają przed pasażerami pojazdu niespotykany dotąd poziom wolności i świata doznań. Dzięki usługom własnym Audi i integracji usług cyfrowych, możliwości są niemal nieograniczone. Ponadto pasażerowie mogą dzielić się swoimi doświadczeniami z drogi z przyjaciółmi za pośrednictwem mediów społecznościowych, zamieszczając w nich zdjęcia wnętrza i otoczenia. Pojazd dba również o codzienne zadania, które wykraczają poza samą jazdę. Przykład: autonomiczne, koncepcyjne Audi skysphere concept samo odbiera swoich pasażerów mając już informację o aktualnym celu podróży oraz samodzielnie zajmuje się parkowaniem i ładowaniem.

Audi skysphere concept z Kalifornii

Audi skysphere concept zadebiutuje na pierwszym publicznym pokazie 13 sierpnia 2021 roku, w ramach Monterey Car Week – na legendarnym polu golfowym Pebble Beach. Skąd pomysł debiutu samochodu właśnie w Kalifornii? Stąd, że pojazd ten został wymyślony i zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu, tuż przy Pacific Coast Highway, legendarnej nadmorskiej drodze łączącej przedmieścia Los Angeles z północną Kalifornią. Kreatywne umysły stojące za tym projektem to szef studia Gael Buzyn i jego zespół. Inspiracją do stworzenia nowego, przełomowego auta był legendarny, klasyczny roadster Horch 853. Ten imponujący kabriolet, który mierzy około 5,20 metra długości, był nie tylko definicją nowoczesnego luksusu w latach trzydziestych ubiegłego wieku, ale wygrał też konkurs „Concours d’Elegance” w Pebble Beach w 2009 roku.

Jednak wizualna inspiracja poprzednikiem ogranicza się jedynie do wymiarów samochodu koncepcyjnego i typowych proporcji z raczej kompaktową kabiną i długim przodem. Spojrzenie pod maskę Horcha ujawnia imponujący silnik o pojemności skokowej 5 litrów. W Audi skysphere natomiast, pomiędzy przednią osią a przednią szybą znajdują się głównie elementy napędu elektrycznego, takie jak przetwornik prądu stałego, a także siłowniki oraz elektroniczne i mechaniczne elementy adaptacyjnego rozstawu osi. Samochód posiada również przestronny bagażnik, w którym zmieszczą się dwie torby golfowe zaprojektowane specjalnie z myślą o tym koncepcyjnym aucie.

System napędowy: 465 kW mocy

„Nowe technologie, takie jak elektryfikacja, cyfryzacja i autonomiczna jazda, dały nam możliwość stworzenia doświadczenia, które wykracza daleko poza to, co oferują dziś typowe roadstery” – powiedział szef biura projektowego Gael Buzyn.

Za dostarczenie mocy do kół Audi skysphere odpowiada silnik elektryczny umieszczony na osi tylnej będącej jednocześnie osią napędową. Łącznie 465 kilowatów mocy i 750 niutonometrów momentu obrotowego z łatwością radzi sobie z ważącym zaledwie około 1800 kilogramów roadsterem. Rozkład masy na napędzaną oś tylną, wynoszący około 60 procent, zapewnia dobrą trakcję i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie czterech sekund.

Moduły akumulatorowe Audi skysphere umieszczone są przede wszystkim za kabiną – to idealna konfiguracja dla osiągnięcia optymalnego środka ciężkości i zwinności pojazdu. Kolejne moduły znajdują się między fotelami w tunelu środkowym wnętrza skysphere – to kolejne położenie sprzyjające dynamice pojazdu. Pojemność akumulatora ma wynosić ponad 80 kWh, co według normy WLTP zapewni samochodowi zasięg ponad 500 kilometrów, przynajmniej w oszczędnym trybie GT.

Podwozie: skrętne koła tylne i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne

W pojeździe zastosowano osie z podwójnymi wahaczami z przodu i z tyłu. Górne i dolne wahacze są kute lub odlewane z aluminium. Nie ma tu klasycznego układu kierowniczego, a jedynie system steer-by-wire, który kontroluje zarówno przednie, jak i tylne koła. Ponieważ system ten nie jest mechanicznie połączony z przednią osią, kierowca może wybrać różne przełożenia i ustawienia układu – wszystko za naciśnięciem przycisku. Pozwala to na regulację od ekstremalnie bezpośredniego odczuwania pracy układu kierowniczego, aż do odczuwania bardzo komfortowego, a także od dużej do minimalnej siły wspomagania, na przykład podczas parkowania. Skrętne koła tylne i adaptacyjny rozstaw osi przyczyniają się również do małego promienia skrętu samochodu.

Sprawdzona technika budowy podwozi Audi zapewnia zawieszeniu niezbędną wszechstronność. Zastosowano najnowszą wersję rozwojową adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego Audi, w którym trzy niezależne komory powietrzne zapewniają komfortowe zawieszenie bazowe. By uzyskać bardziej sportową jazdę przy szybkim przyspieszaniu, poszczególne komory można dezaktywować. W rezultacie charakterystyka sprężyn staje się bardziej progresywna, redukując do minimum przechyły. Obniżenie nadwozia o 10 mm zmniejsza opór aerodynamiczny, co jest szczególnie istotne podczas jazdy na długich dystansach.

Aktywne zawieszenie Audi skysphere odgrywa kluczową rolę we wszechstronności właściwości jezdnych samochodu. W trakcie jazdy poszczególne koła są selektywnie podnoszone lub opuszczane, aby zniwelować nierówności i pofałdowania nawierzchni – jest to wynik symbiozy cyfrowej prognozy systemu nawigacji z zaawansowanymi systemami prowadzenia i aktywnego zawieszenia. Opony w rozmiarze 285/30 zamontowane na aerodynamicznie ukształtowanych 23-calowych obręczach aluminiowych, dzięki minimalnym oporom toczenia zapewniają idealną równowagę między przydatnością do długodystansowych podróży a sportowym, aktywnym stylem jazdy z dużym przyspieszeniem wzdłużnym i poprzecznym.

Wygląd zewnętrzny: szacunek do przeszłości, jednak bez bezpośrednich odniesień

Jeśli chodzi o wymiary: 5,23 metra długości w porównaniu z 5,19; szerokość 1,85 metra w porównaniu z 2,00 metrami. Łatwo zauważyć podobieństwo między legendarnym kabrioletem Horch 853 a Audi skysphere. Z drugiej jednak strony uderzająca różnica tkwi w ich wysokości. Legendarny Horch w zależności od wersji nadwozia osiągał wysokość 1,77 metra, podczas gdy jego autonomiczny potomek, Audi skysphere, w trybie Sport płasko przylega do drogi i ma tylko 1,23 metra wysokości. Samochód koncepcyjny oddaje szacunek klasycznemu modelowi, nie będąc jednak jego imitacją.

Oprócz wymiarów, prawdziwą różnicę stanowi też linia pojazdu. Dzięki typowym dla czterech pierścieni łukom szerokich nadkoli, Skysphere podkreśla szeroki rozstaw kół – widoczny znak jego dynamiki. Patrząc z boku, proporcje są imponujące, z długą maską silnika i – szczególnie z przodu – krótkimi zwisami. Powierzchnie nadkoli i maski są zaokrąglone. Tył, opracowany w tunelu aerodynamicznym, łączy w sobie elementy speedstera i shooting brake’a z dużymi przeszklonymi powierzchniami w tradycyjnym, opływowym kształcie. Pod szybą umieszczono dwie, zaprojektowane specjalnie dla Audi skysphere torby podróżne, zabezpieczone przed przesuwaniem poprzecznymi pasami.

Przód – choć nie znajdziemy już na nim grilla osłony chłodnicy – wyraźnie wyróżnia się charakterystyczną dla marki ramą Singleframe oraz trójwymiarowym, podświetlanym emblematem z czterema pierścieniami. Cała rama Singleframe, a także przylegające do niej powierzchnie boczne, zostały wyposażone w białe elementy LED pełniące rolę sceny dla efektów wizualnych; zarówno funkcjonalnych, jak i ruchomych sekwencji powitalnych podczas otwierania i zamykania pojazdu.

Delikatnie przyciemniane i ustrukturyzowane, rytmicznie pulsujące światło, daje elegancki efekt. Z kolei światła do jazdy w dzień umieszczone w bocznych sekcjach przodu, nadają jednostkom oświetleniowym zdecydowane i skupione „spojrzenie”. W przypadku zmiany rozstawu osi, diody LED z przodu i z tyłu wyświetlają specjalnie skomponowaną, dynamiczną sekwencję.

Tył zdominowany jest przez cyfrowo sterowaną powierzchnię diod LED, która rozciąga się na całą szerokość pojazdu. Czerwone diody są rozproszone niczym rubiny na pionowej powierzchni tylnej. Gdy jednostki oświetleniowe są włączane i wyłączane, odbicia tworzą dynamiczne efekty światła i cienia.

Po zmianie rozstawu osi, a tym samym trybu pracy z GT na Sport, zmienia się również sygnatura świetlna, która w szczególności w okolicach Singleframe wyraźnie wskazuje na zmieniony charakter Audi skysphere concept.

Gdy patrzy się na samochód z boku, w oczy rzucają się szerokie panele wydające się wystawać w kierunku tylnego nadkola. Są one koniecznością przy zmianie długości auta. Panele są przymocowane do przedniej części samochodu, a podczas zmiany długości przesuwają się do tyłu pod nieruchomymi drzwiami. W ten sposób rozstaw osi zmniejsza się ze standardowego (takiego jakie znajdziemy w A8 L) do znacznie bardziej kompaktowego, takiego jak w Audi RS 5. To aż 25 centymetrów różnicy. I to nie tylko pod względem technicznym, ale także wizualnym, a przede wszystkim pod względem wrażeń z jazdy.

Nie ulega wątpliwości, że Audi skysphere concept ma dwie osobowości: GT i luksusowego samochodu sportowego. Kluczowe różnice można jednak dostrzec dopiero we wnętrzu, ponieważ tutaj, za otwieranymi szeroko do tyłu drzwiami, Audi skysphere oferuje bardzo kontrastujące ze sobą doznania.

Wnętrze: jedność, a jednak dwie sfery doświadczeń

W przypadku wszystkich trzech koncepcyjnych modeli: Audi skysphere oraz mających pojawić się już niebawem Audi grandsphere i Audi urbansphere, marka stawia w centrum swoich projektów przestrzeń, która otacza pasażerów („sfera”) i która staje się dla nich doświadczeniem. Wszystkie trzy pojazdy są bowiem przystosowane do jazdy autonomicznej na poziomie 4, co oznacza, że w pewnych określonych sytuacjach drogowych i komunikacyjnych, kierowca może przekazać całkowitą odpowiedzialność samochodowi i nie musi już interweniować w jego prowadzenie.

W wyniku tego elementy sterujące, takie jak kierownica i pedały, mogą zostać całkowicie schowane we wnętrzu pojazdu, a pasażerowie, także ci na przednim lewym fotelu, mogą cieszyć się nową formą wolności – swobodą relaksu na świeżym powietrzu, podziwiania krajobrazów, poczucia wiatru we włosach lub – dzięki połączeniu z cyfrowym ekosystemem – interakcji z innymi osobami w internecie.

Pozbawione elementów sterujących wnętrze sprawia wrażenie lekkiego, przestronnego otoczenia inspirowanego w wielu miejscach stylem Art Deco. Komfortowe fotele charakteryzują się wizualną elegancją designerskich mebli, a jednocześnie, bez żadnych kompromisów, są bezpiecznymi fotelami samochodowymi – podparcie boczne i funkcje bezpieczeństwa są częścią pakietu. Obite są ekologiczną tkaniną z mikrofibry, a dzięki zmiennej pozycji we wnętrzu oferują swobodę ruchów i przestrzeń na nogi, jakiej można doświadczyć jedynie w pierwszej klasie samolotu. Ekologicznie certyfikowane drewno eukaliptusowe i imitacja skóry, to kolejne materiały wyprodukowane w sposób zrównoważony, które przyczyniają się do stworzenia niezrównanych wrażeń we wnętrzu pojazdu.

Jeżeli Audi skysphere concept będzie wykorzystywane w trybie obsługiwanym przez kierowcę, wnętrze przekształci się w ergonomicznie doskonały kokpit maszyny do jazdy. Wraz z podwoziem i karoserią, do tyłu przesuwa się także tablica przyrządów i panel monitora na konsoli środkowej. Kierowca znajdzie wszystkie elementy sterujące, w tym kierownicę i pedały, w pozycji, która najbardziej mu odpowiada.

Duże powierzchnie monitorów dotykowych – o szerokości 1415 mm i wysokości 180 mm – na desce rozdzielczej i w górnej części konsoli środkowej, służą do obsługi pojazdu i systemów infotainment. W trybie Grand Touring mogą być one wykorzystywane do wyświetlania treści z Internetu, wideokonferencji lub filmów przesyłanych w streamingu. Małe panele dotykowe w drzwiach służą do obsługi klimatyzacji.

Wysokiej jakości system nagłośnienia – jak przystało na luksusowego kabrioleta – zapewnia dźwięk o jakości sali koncertowej nawet wtedy, gdy pojazd jest w ruchu. Głośniki są ukryte za panelami w drzwiach, a kilka kolejnych w tylnej ścianie wnętrza zapewnia dźwięk przestrzenny. Kształt zagłówków zapobiega powstawaniu turbulencji, a tym samym uciążliwego szumu wiatru.

Luksus bez ograniczeń

Audi skysphere, Audi grandsphere i zapowiedziane na rok 2022 Audi urbansphere, to trzy samochody koncepcyjne, za pomocą których marka z czterema pierścieniami w logo prezentuje swoją wizję progresywnego luksusu. W ten sposób Audi tworzy doświadczenie motoryzacyjne, które wykracza daleko poza cel dostania się z punktu A do punktu B, a nawet daleko poza samo doświadczenie jazdy.

Koncepcyjne pojazdy charakteryzują się nową stylistyką, w której wnętrze, kabina pasażerska, staje się centrum doświadczeń i nie podporządkowuje się już wymogom dostępnych rozwiązań technicznych. Odzwierciedla się to w zmiennym układzie wnętrza, zniknięciu elementów sterujących i ogromnej przestrzeni kabiny. W trybie Grand Touring pozwala to nie tylko na płynną i przyjemną podróż, ale także łączy ją z nowymi ofertami usług. Za ich pomocą można uzyskać dostęp do różnych opcji usług związanych z podróżą – np. zaprojektowanie spektakularnej trasy widokowej, a także rezerwacji restauracji czy hotelu.

Dostępne są także indywidualne opcje infotainment, jak np. połączenie pokładowego serwisu streamingowego z dostawcami muzyki i filmów, z których usług korzystamy w domu. W przyszłości, Audi zamierza również oferować użytkownikom swoich luksusowych samochodów spersonalizowane i ekskluzywne opcje – takie jak koncerty, wydarzenia kulturalne, a nawet imprezy sportowe, dostępne tylko na specjalne zaproszenie. W ten sposób pojazd taki jak Audi skysphere concept już za kilka lat stanie się platformą dla doświadczeń, które wykraczają poza zwykłą jazdę.

 

Źródło/Zdjęcie: Audi

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments