Kampania CPC (Cost Per Click), bądź też PPC (Pay Per Click) oparta jest na wykupywaniu przez reklamodawcę powierzchni reklamowych w wyszukiwarkach internetowych, bądź też w portalach internetowych.
Z reguły przyjmują one postać tekstów reklamowych, czyli tzw. linków sponsorowanych, ale również mogą one występować pod postacią reklam graficznych. Dotyczy to kosztów za jedno, pojedyncze kliknięcie.W przypadku wyszukiwarek, linki te pojawiają się wraz z wynikami, jako linki nad wynikami, bądź też, jako tzw. boksy po prawej stronie. Wyniki otrzymamy po wpisaniu danego słowa kluczowego, które nas interesuje.
Dzięki temu linki sponsorowane są dopasowywane do naszych potrzeb, na przykład, jeśli wpiszemy słowo finanse, jako słowo kluczowe, to otrzymamy wyniki związane z tym słowem. Wśród tych wyników pojawią nam się także linki sponsorowane, które będą również o tej samej tematyce. Zwiększa to szanse na wybranie takiego linku, gdyż zgadza on się z naszym słowem kluczowym. Ważny jest również wybór odpowiedniego miejsca dla naszego linku sponsorowanego. Pamiętajmy o tym, że im wyżej ma on być umieszczony, tym większe koszta poniesiemy z tego tytułu. Cena jest ustalana na pojedyncze kliknięcia.
Jeśli chodzi o portale internetowe oraz o pozostałe strony WWW udostępniające swoje powierzchnie reklamowe, to reklamy te są widoczne w wyznaczonych do tego miejscach dedykowanych. Oczywiście, jeśli reklama ta spełnia tematykę danego portalu, czy też strony, można tutaj mówić o reklamach kontekstowych, które są rozliczane w systemie CPC.
Chcąc zapewnić większe powodzenie, należy zastanowić się nad celami naszej kampanii. Dzięki temu będziemy mogli lepiej koordynować ruchami naszej kampanii. Cele, jakie należałoby rozpatrzeć to np. wzrost sprzedaży, z kim podjąć współpracę, wzrost uznania i zainteresowania się marką, a także wzrost uświadomienia odnośnie nowych usług. Pamiętajmy także o tym, aby skierować naszą kampanię do danej grupy docelowej, dla której jest ona przeznaczona.
Każda kampania ma się przysłużyć rozwojowi finansowemu naszego przedsiębiorstwa. Stąd też służy ona pozyskaniu jak największej liczby klientów, użytkowników, dzięki czemu poprawi się nasza sytuacja finansowa oraz wzmocniona zostanie pozycja marki. Dlatego też ważną rzeczą jest, aby opracować odpowiednie założenia budżetowe.
Paweł Kaczmarek