koszt-inwestycji

Reklamy Google AdWords są popularne pośród przedsiębiorców poszukujących sposobu aby rozwinąć firmę w internecie. Wiele osób zdaje sobie sprawę z ich możliwości. Można usłyszeć za równo złe jak i dobre opinie na temat tej formy reklamy w internecie. W Google AdWords o sukcesie lub porażce decydują za równo szczegóły jak też ogólna strategia kampanii. W tym artykule zajmiemy się tym drugim. Postaram się przekazać najważniejsze kwestie dotyczące tego jak używać Google AdWords, które decydują o sukcesie.


Cel kampanii

Na samym początku, trzeba określić cel kampanii. Czego oczekujesz po kampanii AdWords? Masz do wyboru przede wszystkim:

  • zwiększenie sprzedaży produktów w sklepie internetowym
  • generowanie leadów
  • zwiększenie popularności marki
  • ściągnięcie aplikacji na telefon
  • skorzystanie z okresu próbnego usługi (przy usługach SaaS)Jeśli masz sklep internetowy to cel końcowy jest oczywisty. Chcesz zwiększyć sprzedawać produktów. W przypadku innych stron najczęściej kampania ma generować kontakty (leady) od potencjalnych klientów z zapytaniami o ofertę, usługę czy cenę. Oczywiście cel zależy w 100% od Ciebie. Musisz jednak zdefiniować już na początku kampanii co będzie sukcesem.

Budżet

Poza celem kampanii warto znać swój przybliżony budżet na reklamę. Za równo powierzając reklamy specjaliście AdWords jak też tworząc je samodzielnie musisz wiedzieć ile możesz wydać. W zależności od Ciebie – może to być kilkaset złotych lub nawet kilkadziesiąt tysięcy.

Odbiorcy

Kolejnym krokiem będzie zdefiniowanie tego, do kogo chcesz trafić. Musisz określić przede wszystkim lokalizację odbiorców. Czy będzie to konkretny obszar czy może cała Polska lub świat? Dobrze jest też określić w przybliżeniu grupę wiekową i płeć odbiorców oraz zastanowić się nad tym na jakich urządzeniach użytkownicy będą skłonni do skorzystania z Twojej oferty.

Sposób dotarcia do użytkowników

W zależności od celu Twojej kampanii powinieneś wybrać jeden lub kilka sposobów dotarcia do potencjalnych klientów. Ważne jest zrozumienie różnic pomiędzy siecią wyszukiwania i siecią reklamową.

Sieć wyszukiwania (wyszukiwarka) vs. sieć reklamowa (banery reklamowe)

Sieć wyszukiwania odpowiada za wyszukiwarkę Google i inne partnerskie wyszukiwarki korzystające z wyników Google (np. wyszukiwarka na onet.pl). Z koleji sieć reklamowa obejmuje zwykłe strony internetowe wyświetlające reklamy banerowe. Takie reklamy spotkamy w całym internecie w tym na dużych stronach takich jak Onet, WP czy Interia. Jeśli już rozumiemy różnicę pomiędzy siecią wyszukiwania, a siecią reklamową to pozostaje pytanie: gdzie się reklamować?

Przede wszystkim sieć wyszukiwania

Najczęściej powinniśmy rozpocząć reklamę w internecie od reklamy w sieci wyszukiwania. W przypadku stron będą to zwykłe reklamy, a w przypadku sklepów reklamy produktowe (Google Zakupy). Dzięki takim reklamom dotrzemy od razu do osób zainteresowanych produktami czy usługami które sprzedajemy. Takie reklamy najszybciej przekładają się na sprzedaż i dają najszybszy zwrot z inwestycji.

Wspomóż swoją markę w sieci reklamowej

Pomimo iż reklamy w wyszukiwarce są skuteczne jeśli chodzi o sprzedaż to sieć reklamowa również na sporo do zaoferowania. Możemy używać Google AdWords aby kreować swoją markę w internecie. Dzięki reklamie banerowej możemy docierać do określonych grup odbiorców zainteresowanych określonym tematem (czytających strony o konkretnej tematyce). To dobry sposób aby spopularyzować markę wśród jej grupy docelowej.

Nie daj o sobie zapomnieć dzięki remarketingowi

Jeśli użytkownik był u nas na stronie i nie dokonał zakupów to warto spróbować mu o sobie przypomnieć. W najlepszym wypadku uda nam się go zachęcić do powrotu, a w najgorszym przypomnimy mu o swoim istnieniu dzięki czemu mamy większe szanse, że nas zapamięta i kiedyś do nas wróci. Do tego wykorzystujemy remarketing w sieci reklamowej.

Optymalizacja kampanii

Gdy już wiemy jak kierować reklamy możemy ustawić kampanię. Na tym jednak nie kończy się nasza rola. Kampanie trzeba optymalizować. Już po kilku dniach warto sprawdzić jak działa kampania, a później regularnie co 1-4 tygodnie warto optymalizować różne jej elementy. Praca optymalizacyjna nigdy się nie kończy i praktycznie zawsze jest coś co można poprawić. Nie robimy jednak tego „na czuja” a na podstawie danych z Google AdWords i Google Analytics. Analiza tych danych może dostarczyć nam wiele pomysłów na optymalizację kampanii pod każdym względem.

Czas oczekiwania na efekty

Pomimo iż reklamy zaczną się wyświetlać już kilka minut po konfiguracji kampanii to najczęściej na pierwsze efekty trzeba nieco dłużej poczekać. Myślę, że po pierwszym miesiącu możemy spodziewać się sprzedaży która pokryje nasze wydatki na kampanię, a nawet pozwoli nam trochę zarobić. Dalej wraz z optymalizacją kampanii powinno być tylko lepiej i po 2-3 miesiącu kampanii powinniśmy notować zyski. Jeśli tak nie jest to najczęściej oznacza, że coś robimy nie tak i powinien to być dla nas mocny sygnał alarmowy. W innym wypadku cieszymy się sukcesem i zarabiamy dzięki Google AdWords.

Gdy już wiemy jak używać Google AdWords możemy przejść do tworzenia kampanii reklamowej lub będziemy w stanie porozmawiać ze specjalistą AdWords, który stworzy dla nas skuteczną kampanię. Powodzenia!

Grzegorz Czajkowski

Specjalista AdWords, zajmuje się reklamą w Google od 2012 r. Prowadzi kampanie Google AdWords w firmie smart-seo.pl