Konkurować można na każdej płaszczyźnie i na wiele sposobów. Obecnie w dobie kapitalizmu każde przedsiębiorstwo obecne na rynku konkuruje w sposób bezpośredni ze swoim rywalem. Pomijając formy nieuczciwej konkurencji firmy rywalizują względem siebie czynnikami cenowymi, aby zdobyć i przyciągnąć klienta do siebie.

Na konkurencję cenową, jak sama nazwa wskazuje skupia się cena sprzedawanego dobra. Jeśli tylko sytuacja na to pozwala firmy decydują się na obniżenie ceny sprzedawanych produktów, bądź oferowanych usług, aby przejąć jak największą cześć klientów konkurencyjnej firmy, zdobyć większy udziały w rynku oraz aby osłabić rywala. Bardzo często duże, mocne firmy z chwilą kiedy dostrzegają zbliżające się niebezpieczeństwo związane z wejściem na rynek nowego konkurenta silnie obniżają cenę swoich produktów, aby nie dopuścić do utraty części klientów, a tym samym, aby wykończyć konkurenta.

Duże firmy mogą sobie pozwolić nawet na odnotowanie w określonym czasie straty, lecz wyłącznie na wzgląd niedopuszczenia, aby nowy konkurent rozwinął skrzydła. Z kolei kiedy firma osiągnie swój cel związany z wyeliminowaniem konkurenta z rynku ponownie podnosi cenę swoich dóbr.

Bywa także i tak, iż z chwilą kiedy na rynku pojawia się nowa firma, to oferuje konkurencyjne produkty o znacznie niższej cenie niż dobra konkurenta. Dzieje się tak dlatego, ponieważ wchodząca firma zdaje sobie sprawę, iż konkurent spróbuje obniżyć cenę, a dodatkowo chce tym sposobem przejąć w jak najkrótszym czasie klientów od konkurencji.

Idealnym przykładem będzie działanie brukowca Fakt, który wchodząc na rynek zaoferował sprzedasz własnej gazety za 1 zł, gdzie u konkurenta w tym przypadku gazeta Super Expres była droższa ponad dwukrotnie. Efektem był gwałtowny spadek sprzedaży gazety Super Expres na rzecz brukowca Fakt, gdzie po dzień dzisiejszy gazeta Fakt nadal utrzymuje pozycję lidera w swojej branży.

Także hipermarkety, kiedy otwierają swój nowy punkt sprzedaży bardzo często decydują się na obniżenie ceny sprzedawanych produktów, aby tym samym zjednać, przyciągnąć do siebie klientów. Ale i nie tylko, hipermarkety decydują się na takie działanie, aby wyeliminować z okolicy mniejsze sklepy oraz markety. Następnie gdy ich plan został osiągnięty podnoszą ceny i zaczynają generować zyski, ponieważ w pierwszym etapie działalności generowały straty, aby osiągnąć powyższe cele.


Dominik Michnikowski
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj