Bez wątpienia z pośród wszystkich dostępnych metod przeprowadzenia badań marketingowych jest właśnie forma wywiadu telefonicznego. Zastanówmy się jakie korzyści płyną z stosowania tej metody, jak również jakie są jej minusy.
Takim niewątpliwie wielkim plusem to fakt, iż w większości respondenci podają informacje zgodne z prawdą z tego względu, że jeśli są jakieś tematy wstydliwe Np. o posiadanie dostępu do Internetu, to tak naprawdę respondent powie prawdę, gdyż nawet jeśli nie posiada dostępu do Internetu nie będzie się wstydził tego powiedzieć, a to dlatego, gdyż osoba, która zadaje to pytanie, nie widzi respondenta.
Szybkość przeprowadzania ankiet
Szybkość przeprowadzenia ankiety, to kolejny jakże istotny plus, który przemawia za stosowaniem ankiety telefonicznej. Bardzo często zdarza się, że klienci bardzo szybko chcą uzyskać wyniki z badań, Np. idealnym takim przykładem jest sondaż polityczny, który stwierdza jak kształtuje się poparcie dla danych ugrupowań. Doskonale wszyscy wiemy, jak w takim badaniu liczy się czas jego przeprowadzenia.
Na dobrą sprawę w obecnym czasie niemalże prawie każdy ma dostęp do aparatu telefonicznego, nie tylko do telefonu komórkowego, lecz również do telefonu stacjonarnego. W ten sposób istnieje możliwość w łatwy sposób dotarcia do grona osób z danej branży, z którymi chcielibyśmy przeprowadzić ankietę. Bo jak wiadomo, jeśli badanie będzie dotyczyło firm zajmujących się handlem, to tak na dobrą sprawę w bardzo szybki sposób dotrzemy do grona tych osób.
Powyżej zostały opisane pozytywne argumenty mówiące za stosowaniem ankiet telefonicznych, jednakże warto również poruszyć kwestie wad ich stosowania.
Uwagi odnośnie ankiet
Warto wiedzieć, iż jeśli badanie zostanie przeprowadzone za pomocą wywiadu telefonicznego musimy przed samym przeprowadzeniem ankiety zakupić numery telefonów różnych abonentów. Niestety ten czynnik przejawia się tym, iż na dobrą sprawę koszty związane z przeprowadzeniem ankiety są znacznie wyższe.
Jeśli mowa o kosztach, to nie w sposób nie wspomnieć o kosztach wynikających z samych rozmów telefonicznych. Oprócz opłacenia ankieterów, zakupu numerów, trzeba tak na dobrą sprawę pokryć koszty związane właśnie z rozmowami telefonicznymi, które tak naprawę opiewają na niemałe kwoty.
Jak również warto wiedzieć, im trudniejsza ankieta, bardzie nie zrozumiała dla respondenta, tym współczynnik osób biorących udział w ankiecie jest coraz niższy.
mBrokers.pl