Większy rozstaw kół i osi pozwolił zdobyć dodatkową przestrzeń w kabinie oraz poprawić właściwości jezdne i prowadzenie. Na tę ostatnią wartość istotny wpływ ma również przesunięcie środka ciężkości pojazdu. W tym celu obniżono zespół napędowy oraz zmniejszono wagę silnika, co poprawiło rozkład masy na obie osie. Przedni zwis jest teraz o 20 mm krótszy niż w Lancerze Evolution IX, a akumulator umieszczono w bagażniku. Dalsze obniżenie masy oraz środka ciężkości

Mitsubishi kontynuuje „ofensywę” na rynku aut sportowych. W ubiegłym roku polski oddział Mitsubishi Motors zanotował rekordową sprzedaż Lancerów Evolution (89 sztuk, wzrost o niemal 90%).

Obecnie gama tych najsłynniejszych modeli spod znaku Trzech Diamentów zostaje rozszerzona o dwie nowe, jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze wersje: MR GT330 i limitowaną serię GSR GT360 „ATTACK”. Dzięki tak bogatej ofercie aut z gamy Lancer Evolution, do której należy teraz aż 5 modeli, Mitsubishi zamierza dotrzeć do grupy najbardziej wymagających klientów.

Lancer Evolution MR GT330 o mocy 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 430 Nm jest wyposażony w sportową, 6-biegową, półautomatyczną przekładnię Twin Clutch SST (TC-SST), która łączy precyzję skrzyni manualnej z komfortem automatycznej przekładni. To nie lada gratka dla amatorów mocnych wrażeń – podczas jazdy w trybie Super Sport biegi zmieniane są w sposób, jaki robiłby to profesjonalny kierowca na torze wyścigowym. Mitsubishi Lancer Evolution MR GT330 osiąga prędkość 100 km/h w 4,9 sekundy.

Druga debiutująca właśnie wersja – prawdziwy japoński „smok” – potężnie doładowany Lancer Evolution GSR GT360 „ATTACK” dysponuje mocą 360 KM a maksymalny moment obrotowy to 460 Nm. Bazą do budowy tej odmiany Lancera Evolution była wersja GSR z 5-biegową manualną przekładnią. Lancer Evolution GSR GT360 „ATTACK” przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy.



Co nowego w specjalnych wersjach

Obydwa nowe pojazdy dzięki modyfikacjom charakteryzują się lepszymi osiągami, dynamiką i mocą silnika.

W nowych odmianach Lancera Evolution zastosowano układ wydechowy i dolotowy firmy HKS (tylny tłumik oraz regulacja centralnej jednostki sterującej ECU przy pomocy oprogramowania firmy ECUTEC).

W wersji Lancer Evolution GSR GT360 „ATTACK” dla bezpieczeństwa zamontowano zestaw zegarów kontrolnych firmy DEFI, które dają obraz prawidłowej pracy silnika pokazując temperaturę oleju, ciśnienie doładowania oraz temperaturę spalin.

Model Lancer Evolution GT360 „ATTACK” to ekskluzywna seria limitowana – powstanie jedynie 10 egzemplarzy tego auta.

Warunki gwarancji na nowe wersje Lancera Evolution pozostają niezmienione.

Flagowy model

Każdy producent samochodów może poszczycić się posiadaniem w swojej ofercie modelu flagowego. Niewielu jednak tworzy pojazdy, które zyskują status motoryzacyjnych ikon, na trwałe wpisujących się do annałów historii rozwoju motoryzacji. Jedną z nich jest bez wątpienia model Mitsubishi Lancer Evolution.

Ostatnia generacja Lancera Evolution jest bardziej dojrzała, wysmakowana stylistycznie niż poprzednie wcielenia tego modelu, ale wciąż tak samo niezawodna. Po raz pierwszy Lancer Evolution rzucił wyzwanie renomowanym europejskim markom (BMW M3, Audi S4), jednocześnie zrywając z wizerunkiem „wyścigówki dla dużych chłopców”, który przylgnął do jego poprzedników.

Stylistycznie to od początku do końca starannie dopracowana i w pełni zintegrowana konstrukcja. Ostro i wyraziście poprowadzona linia nadwozia zbliża go stylistycznie do pozostałych wersji modelu Lancer oraz idealnie odpowiada sportowemu zacięciu auta.

Nadwozie

Dzięki zastosowaniu nowej płyty podłogowej, nadwozie Lancera Evolution cechuje większa sztywność. W porównaniu do poprzedniej, IX generacji modelu Evolution, sztywność skrętna została zwiększona o 40%, a sztywność zginania o 60%. Nowy Lancer lepiej się prowadzi i pewniej trzyma drogi. Jest również bezpieczniejszy w przypadku kolizji. Aby nowy model spełniał wszelkie wymogi jakości i komfortu stosowne dla sportowego sedana nowej generacji, zredukowano także poziom wibracji i hałasu wewnątrz przedziału pasażerskiego.

Większy rozstaw kół i osi pozwolił wygospodarować dodatkową przestrzeń w kabinie oraz poprawić właściwości jezdne i prowadzenie. Na tę ostatnią wartość istotny wpływ ma również przesunięcie środka ciężkości pojazdu. W tym celu obniżono zespół napędowy oraz zmniejszono wagę silnika, co poprawiło rozkład masy na obie osie. Przedni zwis jest teraz o 20 mm krótszy niż w Lancerze Evolution IX, a akumulator umieszczono w bagażniku. Dalsze obniżenie masy oraz środka ciężkości pojazdu uzyskano przez wykonanie panelu dachowego, maski silnika, przednich błotników oraz konstrukcji ramy tylnego spojlera z aluminium.

Nowy silnik

Silnik 4B11, należący do rodziny silników światowych (World Engine) wytwarza większy moment obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym poprzednikiem (4G63). Jest także bardziej oszczędny i – dzięki niskiemu poziomowi emisji szkodliwych substancji – przyjazny dla środowiska naturalnego.

Wykorzystanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych.
Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy niż wersja 4G63, dzięki zastosowaniu odlanego z aluminium bloku silnika (4G63 miał blok żeliwny), pokrywy głowicy oraz obudowy łańcucha.

Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z aluminiowym wirnikiem sprężarki i turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego, poprawia czas reakcji i podnosi moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący na niskiej i średniej prędkości obrotowej.

Zastosowanie skierowanego do tyłu kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania spalin, pozwoliło na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie środka ciężkości. Kolejne udoskonalenia zmniejszyły straty układu dolotowego i wylotowego, oraz tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do polepszenia osiągów silnika.



Manualna 5-biegowa przekładnia

Dla kierowców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad pojazdem, najnowszy Lancer Evolution jest dostępny z nową, 5-biegową manualną skrzynią biegów. Korzystając z praktycznej wiedzy zdobytej przez Mitsubishi Motors na arenie sportowej, nowa przekładnia manualna – przy zachowaniu dotychczasowych gabarytów – znakomicie radzi sobie z wyższym momentem obrotowym dostarczanym przez nowy, turbodoładowany silnik. Biegi od pierwszego do czwartego mają wąskie zakresy. 1-szy bieg ma przełożenie niższe niż poprzednio, co pozwala na szybszy start, natomiast 5-ty bieg wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodnej, jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowa skrzynia biegów wyposażona jest w wielostożkowe pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów, co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, lepsze „czucie” skrzyni przez kierowcę, oraz zapewnia większą trwałość.

Dwusprzęgłowa, sportowa skrzynia biegów Twin Clutch SST

Lancer Evolution MR TC-SST jest dostępny z nową 6-biegową, półautomatyczną przekładnią Twin Clutch SST, która nie wymaga pedału sprzęgła oraz zapewnia płynną zmianę biegów.

W przekładni Twin Clutch SST nieparzyste (1-szy, 3-ci i 5-ty) i parzyste (2-gi, 4-ty i 6-ty) przełożenia przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami gwarantują płynną i szybką zmianę biegów oraz przyśpieszenie podczas wyprzedzania (patrz porównanie osiągów dla 5-biegowej manualnej skrzyni biegów i SST).

Przekładnia Twin Clutch SST zapewnia doskonałą sprawność przenoszenia napędu z niewielką utratą mocy i dużą oszczędnością paliwa, ponieważ zamiast przekładni hydrokinetycznej, używa sprzęgieł.

Twin Clutch SST pozwala na wybór pomiędzy trybem całkowicie automatycznym a ręcznym (Manual Shift), w którym kierowca może zmieniać biegi manualnie. Przełącznik umieszczony w podstawie selektora umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybem normalnym, sportowym i „super sportowym”. Pozwala to wybrać tryb optymalny dla danej sytuacji drogowej – począwszy od jazdy miejskiej, aż po jazdę na wąskiej i krętej drodze. Modele z przekładnią Twin Clutch SST standardowo wyposażone są również w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej. Pozwalają one na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy. Skrzynia Twin Clutch SST jest dostępna w Polsce w wersji MR i nowej odmianie MR GT330.

Najnowocześniejszy system napędu na 4 koła S-AWC

Mitsubishi to prawdziwy ekspert w dziedzinie napędu wszystkich kół. Nowy Lancer Evolution wyposażony jest standardowo w system aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control). Najnowsza wersja systemu aktywnej kontroli napędu na cztery koła (S-AWC) debiutuje w Lancerze Evolution. Oprócz znanych z dotychczasowego modelu systemów Sport ABS (sportowy ABS), ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy) i AYC (aktywna kontrola znoszenia) zastosowano dodatkowo układ ASC (aktywna stabilizacja toru jazdy).

S-AWC koordynuje pracę powyższych systemów, regulując tym samym moc silnika i siłę hamowania każdego koła z osobna. Zapewnia to większą przyczepność w trakcie wykonywania manewrów oraz lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych.

System S-AWC może pracować w trzech trybach: TARMAC (suche, utwardzone nawierzchnie), GRAVEL (mokre i nieutwardzone drogi) oraz SNOW (drogi pokryte śniegiem). System pozwala kierowcy wybrać najbardziej odpowiedni dla danych warunków drogowych tryb i zapewnia większą stabilność toru jazdy.

W skład systemu S-AWC wchodzą:

o Aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD (Active Center Differential): Aktywny centralny mechanizm różnicowy wykorzystuje elektronicznie sterowane, hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe do rozdziału momentu napędowego na przednią/tylną oś, uzyskując optymalną równowagę pomiędzy reakcją układu kierowniczego a charakterystyką przyczepności.

O System kontroli znoszenia AYC (Active Yaw Control): W zależności od warunków drogowych system AYC wykorzystuje układ przeniesienia momentu w tylnym mechanizmie różnicowym do regulacji różnicy napędu między tylnym kołami i ogranicza moment uślizgu poprawiając zdolność do pokonywania zakrętów. Obecnie system AYC działa w układzie zamkniętym i wykorzystuje czujnik stopnia uślizgu poprzecznego do dokładnego określania dynamiki pokonywania zakrętów w czasie rzeczywistym. Ponadto, regulacja siły hamowania pozwala systemowi na zapewnienie takiego zachowania pojazdu, które dokładnie odzwierciedla zamiary kierowcy.

o Sportowy system ABS (Sport ABS): System ABS pozwala kierowcy zachować kontrolę nad kierunkiem jazdy i utrzymuje jej stabilny tor, zapobiegając uślizgowi kół przy gwałtownym hamowaniu lub podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Wyposażenie sportowego systemu ABS w czujniki stopnia uślizgu, toru jazdy oraz siły nacisku na pedał hamulca poprawiło skuteczność hamowania na zakrętach.

o Aktywna stabilizacja toru jazdy ASC (Active Stability Control): Dzięki regulacji mocy silnika i kontroli siły hamowania każdego koła, system ASC stabilizuje tor jazdy i jednocześnie utrzymuje optymalne właściwości trakcyjne. System ASC zwiększa stabilność pojazdu poprzez ograniczenie uślizgu w czasie nagłych manewrów lub przy gwałtownych ruchach kierownicą. System ASC zwiększa również przyczepność, co pozwala zapobiec buksowaniu kół podczas przyśpieszania na śliskiej nawierzchni. System można wyłączyć.

Zawieszenie i opony

Sportowy samochód o wysokich osiągach, w których doskonałe właściwości jezdne odgrywają pierwszoplanową rolę musi posiadać znakomity system zawieszenia, zapewniający maksymalny kontakt opon z nawierzchnią. To samo dotyczy systemu S-AWC, który działa najbardziej efektywnie tylko wtedy, gdy opony samochodu utrzymują optymalny kontakt z nawierzchnią.

Układ zawieszenia nowego Lancera Evolution został zatem całkowicie przeprojektowany, co zaowocowało niezwykle wysoką przyczepnością kół. Całość zestrojono z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych w zakrętach, mając na uwadze komfort jazdy, jakiego oczekują nabywcy sportowych sedanów nowej generacji.

Zastosowanie odwróconych amortyzatorów i wielu innych zaawansowanych elementów zupełnie nowej konstrukcji w przednim zawieszeniu z układem kolumn MacPhersona pozwoliło podnieść poprzeczkę w zakresie osiągów jeszcze wyżej.

Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia modelu Lancer Evolution IX MR został gruntownie zmodyfikowany. Podstawowa konfiguracja wahaczy jest podobna do układu wielowahaczowego poprzedniego modelu, jednak zmieniono punkty mocowania oraz sam rozkład wahaczy, co zwiększyło sztywność i poprawiło kontakt kół z podłożem.

Zwiększono rozstaw kół przednich i tylnych oraz dołożono 18-calowe koła. Zoptymalizowana geometria i większa sztywność zapewniają lepszy kontakt opony z podłożem oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości systemu S-AWC, co przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych, stabilności pojazdu oraz bezpieczeństwa na drodze.

Wersja GSR standardowo wyposażona jest w opony o rozmiarze 245/40 R18 oraz 18-calowe felgi aluminiowe Enkei, a także wentylowane tarcze hamulcowe Brembo (350 mm z przodu i 330 mm z tyłu). Dzięki zastosowaniu większych niż w Lancerze Evolution IX tarcz hamulcowych, zwiększono siłę oraz skuteczność hamowania, a także „czucie” pedału hamulca.

Amortyzatory i sprężyny

Z przodu, Lancer Evolution posiada odwrócone amortyzatory, zapewniające doskonałe właściwości i cechujące się dużą sztywnością poprzeczną. Zamontowanie tylnych amortyzatorów i sprężyn na przegubach zwiększyło efektywność skoku zawieszenia. Zapewnia to również lepszy kontakt kół z nawierzchnią, większy komfort podróżowania i lepsze właściwości jezdne. Zastosowanie progresywnych sprężyn oraz wydłużenie ich skoku zwiększyło kontakt wewnętrznej części koła z nawierzchnią podczas pokonywania zakrętów i zaowocowało bardziej elastycznymi właściwościami skoku.

Bezpieczeństwo

Podobnie jak wszystkie inne nowe modele Mitsubishi, konstrukcję nadwozia nowego Lancera Evolution oparto na należącej do MMC technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution – Wzmocniona Ewolucja Bezpieczeństwa Przeciwuderzeniowego), która rozprasza energię podczas bocznych i tylnych uderzeń oraz kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu.

Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zapewnia także niezwykle sztywna struktura nadwozia. Nadwozie Lancera Evolution jest dużo sztywniejsze dzięki wzmocnieniu wielu elementów, maksymalnemu wykorzystaniu komputerowej technologii CAE (Computer Aided Engineering) oraz wyczerpującym testom.

Pełny pakiet bezpieczeństwa oferuje 9 poduszek powietrznych, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów (napinacze i ograniczniki siły dla kierowcy i pasażera z przodu), mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX w 2 rzędzie siedzeń oraz tylną lampę przeciwmgielną z funkcją automatycznego wyłączania.

Kabinę wykonano w całości z materiałów ognioodpornych.

Wyposażenie

Lancer Evolution ustanawia nowe standardy w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i wyposażenia oferując w wersji GSR (także GSR GT 350 i GSR GT360 „ATTACK”):

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj