Od momentu ponownego pojawienia się na rynku rumuńskiej marki Dacia, minęło już kilka lat. Teraz śmiało można powiedzieć, że te modele odnoszą coraz większy sukces na rynkach światowych. Systematycznie Dacia poszerza swoją ofertę, którą rozpoczęła od wprowadzenia pojemnego sedana o nazwie Logan. Później powstał siedmioosobowy mini van Logan MCV, a następnie pięciodrzwiowy hatchback o nazwie Sandero. W tym roku do salonów trafił pierwszy w historii tej marki SUV.

Od momentu ponownego pojawienia się na rynku rumuńskiej marki Dacia, minęło już kilka lat. Teraz śmiało można powiedzieć, że te modele odnoszą coraz większy sukces na rynkach światowych. Systematycznie Dacia poszerza swoją ofertę, którą rozpoczęła od wprowadzenia pojemnego sedana o nazwie Logan. Później powstał siedmioosobowy mini van Logan MCV, a następnie pięciodrzwiowy hatchback o nazwie Sandero. W tym roku do salonów trafił pierwszy w historii tej marki SUV. Mowa jest o modelu Duster, który całkiem niedawno gościł w naszej redakcji.

Urokliwy kwadrat

Stylistyka zewnętrzna najmłodszego modelu Dacii w niczym nie przypomina swojego starszego rodzeństwa. Powiedzmy szczerze, całość nadwozia bazuje na „kwadracie”, a to ma swój urok. Przód, charakteryzuje się sporych rozmiarów lampami tworzącymi jednolity pas z chromowaną atrapą silnika, na której usytuowane jest logo marki. Z boku auta, widzimy nie tylko obszerną przestrzeń pasażerską, ale liczne przetłoczenia nadające muskularności.

Szczególnie widoczne jest to na nadkolach, pod którymi osadzone są szesnastocalowe alufelgi o niespotykanym wcześniej wzorze występującym w Dacii. A co z tyłu najbardziej przykuwa nasz wzrok? Sporych rozmiarów klapa bagażnika z wielkim napisem „DUSTER” oraz niewielkie tylne lampy. Całość, mimo olbrzymiej prostoty, może przypaść do gustu.

Przestronnie i elegancko

Na pierwszy rzut oka, środek auta wydaje się być ponury. Jednak po chwili zmieniamy zdanie, gdyż brązowe i błyszczące dodatki rozweselają wnętrze. Są nimi obwódki nawiewów, konsola środkowa czy rączki na drzwiach. A jak jest z jakością? Materiały użyte do obszycia siedzeń są miłe w dotyku i łatwe w utrzymaniu czystości. Trochę gorzej jest z plastikami, które są twarde i mało sympatyczne w dotyku, ale bardzo dobrze spasowane więc nie usłyszymy ich podczas jazdy. Lekko zmodyfikowane zegary zapewniają czytelność i przejrzystość niezależnie od pory dnia. Podobnie jest z konsolą środkową, która jest niesamowicie uporządkowana, a co najważniejsze dziecinnie prosta w obsłudze.

Z przodu i z tyłu pasażerowie mają zapewnione komfortowe i wygodne podróżowanie. A na pokład swobodnie możemy zabrać piątkę dorosłych osób, której nie zabraknie nigdzie. Podobnie będzie z bagażami. Do dyspozycji mamy 408 litrową przestrzeń bagażową, którą bez problemu możemy powiększyć do 1570 litrów.

Szesnastozaworówka

Prezentowany dziś Duster wyposażony jest w benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM. Silnik ten nie posiada żadnych turbin i dodatkowych doładowań. Niestety, jest to odczuwalne w elastyczności tej jednostki, ale o tym później. Przyśpieszenie do pierwszej setki zajmuje prawie 13 sekund i maksymalnie możemy rozpędzić ważące 1250 kg, auto do około 160 km/h. Wyniki na pewno nie powalają na kolana, ale jak na samochód typu SUV osiągi są w zupełności wystarczające i nikogo nie powinny dziwić. Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów jest prawie bez zarzutu.

Jedyną kwestią są zbyt długie skoki lewarka, a to przy częstej zmianie przełożeń może trochę denerwować. Moment obrotowy do największych nie należy i wynosi 148Nm, a dostępny jest przy 3750 obr./min. Przez ten fakt elastyczność powiedzmy sobie szczerze – najlepsza nie jest! Aby sprawnie wyprzedzać inne pojazdy musimy dość często redukować na niższe biegi. Napęd standardowo przekazywany jest na przednie koła, ale jak przystało na SUV, mamy możliwość dołączenia tylnej osi. Wtedy moc rozdzielana jest automatycznie w miarę potrzeb, na obie osie. Dzięki „mini” reduktorowi służącemu do jazdy w trudniejszym terenie, auto potrafi pozytywnie zaskoczyć. Reduktor działa tylko do 50 km/h, a po przekroczeniu jest automatycznie wyłączany.

kład kierowniczy jest idealnie dopasowany do prezentowanego auta. Wykonuje wszystkie polecenia bez chwili zastanowienia. Elektroniczne wspomaganie kierownicy, potrafi dopasować się do potrzeb zaistniałych w danej chwili. Zawieszenie to kompromis pomiędzy komfortem podróżowania na utwardzonych, jak i polnych drogach. Nie zapomniano również o bezpieczeństwie podróżowania prezentowanym samochodem. Musimy pamiętać, że tego typu nadwozie posiada przy większych prędkościach tendencje do odczuwalnych przechyłów.

Dacia Duster dysponuje 50 litrowym bakiem, który powinien wystarczyć tylko na około 550 km. Spowodowane jest to stosunkowo sporym zużyciem paliwa, które w cyklu mieszanym oscyluje w granicy 9 l/100km. Niestety w mieście spalanie potrafi wzrosnąć nawet do 11,3 litrów na trasie, zaś spada do 8,5 l.

Za rozsądną cenę

Dacia Duster jest bardzo ciekawą propozycją dla osób ceniących sobie prostotę wykonania, a przede wszystkim uniwersalność samochodu. Za niezbyt wygórowaną cenę (65 000 zł), możemy stać się właścicielem w pełni wyposażonego auta z napędem na obie osie. I mimo tych kilku wad, rozważyłbym zakup tego auta, ale, ja wybrałbym jedną z wysokoprężnych jednostek napędowych.

Plusy

Stylistyka nadwozia
Cena
Napęd 4×4
Przestronne wnętrze
Bogate wyposażenie

Minusy

Zużycie paliwa
Elastyczność
Twarde plastiki

Dane techniczne

Pojemność silnika: 1598 ccm benzynowy
Moc: 105 KM przy 5750 obr./min
Moment obr.: 148 Nm przy 3750 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni/4×4
0-100km/h: 12,8 sek.
Vmaks: 160 km/h
Zużycie paliwa: 10,4/7,0/8,0 (11,3/8,5/9,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 555 kilometrów
Wymiary: 4315/1822/1625 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1250 kg
Ładowność: 550 kg
Pojemność bagażnika: 408/(1570) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 185 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co:
Opony: 215/65 R16

Wyposażenie: wersja Laureate

dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 1 600 zł), obręcze kół ze stopu metali lekkich 16-calowe (+ 1 000 zł), Pakiet Look (nakładki na progi lakierowane w kolorze matowego chromu; osłona przednia/tylna w kolorze matowego chromu; dodatkowo przyciemniane szyby w drzwiach tylnych i tylne boczne; relingi dachowe w kolorze matowego chromu) (+ 2 400 zł), radioodtwarzacz CD MP3 z możliwością sterowania pod kierownicą (+ 1 500 zł), Pakiet Skórzany (tapicerka łączona skóra/skóra ekologiczna; kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą) (+ 2 500 zł), szyby tylne elektryczne (+ 300 zł)

Cena: 55 700 zł (wersja Laureate) 65 000 zł (wersja testowana)


Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik

Artykuł pochodzi ze strony www.autotesty.com.pl

Zobacz także:

Lexus LS600h 5,0 V8 445KM Elite 2010

Toyota Rav4 2,2 D-CAT 150KM Automat „X” 2010

Volkswagen Passat 4d 1,6 TDI 105KM CR Comfortline BlueMotion

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj