Auta klasy premium D od zawsze odgrywały ważną rolę w świecie motoryzacji. Prawie każda licząca się na świecie marka, posiada w swojej ofercie samochód tej klasy. BMW ma serie 3, Mercedes klasę C, Lexus IS-a, a Audi A4. Właśnie ten ostatni jest bohaterem naszego testu. Audi A4 jest typowym przedstawicielem niemieckiej marki z Inglostadt. Przód charakteryzuje się dużych rozmiarów atrapą silnika z logiem marki, którą rozdziela ją pięknie zaprojektowane lampy wyposażone w fikuśne
Auta klasy premium D od zawsze odgrywały ważną rolę w świecie motoryzacji. Prawie każda licząca się na świecie marka, posiada w swojej ofercie samochód tej klasy. BMW ma serie 3, Mercedes klasę C, Lexus IS-a, a Audi A4. Właśnie ten ostatni jest bohaterem naszego testu.
Zniewalające diody LED
Audi A4 jest typowym przedstawicielem niemieckiej marki z Inglostadt. Przód charakteryzuje się dużych rozmiarów atrapą silnika z logiem marki, którą rozdziela ją pięknie zaprojektowane lampy wyposażone w fikuśne światła LED do jazdy dziennej. Tył, to proporcjonalna wielkość bagażnika z mocno rozciągniętymi lampami zbudowanymi również, w technologii LED. Wszystko, to tworzy z zewnątrz dostojną i piękną limuzynę.
Komfortowo dla dwójki pasażerów
Nadwozie typowego sedana, a wnętrze przeznaczone jest dla dwójki dorosłych osób i dzieci, to ostatnio panujący nowy trend w tej klasie. Najwygodniej więc jest z przodu, gdzie do dyspozycji mamy bardzo dobrze wyprofilowane i zapewniające niezłe trzymanie boczne fotele, z dużą możliwością regulacji. Miejsca na nogi oraz nad głowami nikomu nie zbraknie. Trochę gorzej jest z tyłu, gdzie kanapa oferuje miejsce przede wszystkim dla dzieci. Przestrzeni nad głowami będzie wystarczająco dużo, ale na nogi może jej zabraknąć gdy na przednich miejscach usiądą wysokie osoby. Bez problemów powinniśmy zapakować nasze walizki do 460 litrowego bagażnika o niskim progu załadunkowym, ale ograniczonym niewielkim otworem klapy bagażnika. Jednak jest przypadłość wszystkich sedanów w tej klasie.
Przyjrzyjmy się teraz całej desce rozdzielczej. Tutaj przyzwyczailiśmy się, że w Audi wszystko ma swoje miejsce, a przy tym jest uporządkowane i intuicyjne. Ale gdzie jest panel obsługi radia? Otóż, wszystko zostało przeniesione wokół lewarka manualnej skrzyni biegów. Naprawdę świetny pomysł. Wymaga chwilowego przyzwyczajenia, ale później wszystko jest już dziecinne proste.
Zegary są przejrzyste i czytelne niezależnie od pory dnia, a dodatkowym ich atutem jest miłe i niemęczące oczu, białe podświetlenie.
Materiały oraz plastiki, które zostały wykorzystane w prezentowanym aucie pochodzą z najwyższej półki. Wszystko jest dopracowane i idealnie dopasowane w każdym calu, a przy tym są przyjemne w dotyku. Po prostu niemiecka perfekcja.
Dobrze znana wysokoprężna jednostka
Pod maską prezentowanego dziś Audi A4 kryje się dwulitrowa, wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 170 KM. Silnik ten zbudowany jest w technologii Common Rail. Jednostka ta oferuje ważącemu 1520 kg nadwoziu, niezłe osiągi. Przyśpieszenie do pierwszej setki zajmuje 8,6 sekund i maksymalnie możemy rozpędzić auto do około 220 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Szkoda, że nie jest wyposażony w napęd na obie osie quatrro. Przełożenia skrzyni biegów są stosunkowo krótkie, ale idealnie dopasowane do możliwości silnika.
Bardzo dobra elastyczność zapewniona jest dzięki potężnemu momentowi obrotowemu, który wynosi aż 350 Nm i dostępny jest w szerokim zakresie obrotów od 1750 do 2500 obr./min. Dzięki temu, auto bardzo ochoczo przyśpiesza niezależnie od prędkości i sytuacji, którą napotkamy na drodze.
Układ kierowniczy jest rewelacyjnie dopracowany. Auto wykonuje natychmiastowo wszystkie polecenia wydane przez kierowcę.
A jak jest z zawieszeniem? Mamy tutaj do dyspozycji inteligentny system doboru zawieszenia. Są trzy tryby: Auto, Dynamic i Comfort. Pierwszy, automatycznie zbiera dane z licznych czujników i same dobiera nastawy zawieszenia. Gdy wybierzemy „Dynamic” układ kierowniczy i zawieszenie usztywnia się dając poczucie podróżowania typowo sportowym autem, czyli twardo. Najbardziej komfortowo możemy podróżować podczas ustawienia trybu „Comfort”, wtedy wszystkie nierówności są tłumione płynnie i niezauważalnie dla podróżujących A4.
Testowane auto wyposażone jest w nowoczesny i inteligentny tempomat, który dodatkowo wykrywa linię pasów między, którymi podróżujemy. Wystarczy, że delikatnie najedziemy na pas a wtedy zostaniemy o tym poinformowani wibracją kierownicy. Oprócz tego, tempomat wyposażony jest w kamerę zamontowaną w przednim zderzaku, pozwalającą na utrzymywanie stałej odległości od poprzedzającego nas auta, oraz automatycznie wyhamować samochód w niebezpiecznych sytuacjach.
Na koniec przyszła pora odwiedzenia stacji paliwowej, na której będziemy rzadkimi bywalcami. Audi A4 w mieście zużywa zaledwie 8 litrów oleju napędowego. Zawdzięczamy to systemowi Start-Stop, który podczas dłuższego postoju gasi silnik na kilka minut powodując zerowe spalanie, a co najważniejsze zerową emisję spalin do środowiska. Na trasie spalanie oscyluje w granicach 6,1 litra, zaś podczas całego testu auto średnio zużywało 7,3 litra na każde 100 kilometrów. Dzięki temu na pełnym 70-cio litrowym baku, możemy przejechać nawet do 1000 kilometrów.
Od 136 400 złotych
Prezentowane Audi A4 jest bardzo ciekawą propozycją dla młodych i dynamicznych osób potrzebujących nie tylko niewielkiej limuzyny, ale również wygodnego i komfortowego auta z dynamicznym i oszczędnym silnikiem, którym możemy podjechać po ukochaną osobę lub pojechać na wakacje, a w czasie pracy udać się na spotkanie biznesowe.
Plusy:
Stylistyka zewnętrzna
Jakość materiałów
Dynamiczny i oszczędny silnik
Zawieszenie
System Start-Stop
Minusy:
Niewielki otwór bagażnika
Cena
Brak napędu na obie osie
Mało miejsca z tyłu
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1968 turbodiesel (Common Rail)
Moc: 170 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,6 sek
Vmaks: 222 km/h
Zużycie paliwa: 7,4/4,9/5,8 (8,0/6,1/7,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: około 950 kilometrów
Wymiary: 4586/1772/1427 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1520 kg
Ładowność: 570 kg
Pojemność bagażnika: 460/(833) l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Cena: od 136 400 zł (wersja podstawowa) około 155 000 zł (wersja testowana)
Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik
Artykuł pochodzi ze strony www.autotesty.com.pl
Zobacz także:
– Citroen C3 1,6 VTI 120KM Exclusive 2010
– Citroen C3 Picasso & Kia Venga