Dzisiaj przestawiam Państwu dwa bardzo ciekawe auta z klasy minivanów, Citroen C3 Picasso i tegoroczną nowość Kia Venga. Oba auta oferują dużo przestrzeni, są komfortowe i mogą pełnić rolę aut rodzinnych. Zacznijmy od Vengi, a jej przód to mocno uniesione do góry światła z kloszami lamp zachodzącymi na błotniki. Podobny zabieg zastosował Citroen w C3 Picasso, czyli mocno pociągnięty do góry przód o charakterystycznych lampach w kształcie

Dzisiaj przestawiam Państwu dwa bardzo ciekawe auta z klasy minivanów, Citroen C3 Picasso i tegoroczną nowość Kia Venga. Oba auta oferują dużo przestrzeni, są komfortowe i mogą pełnić rolę aut rodzinnych.

Nowoczesne minivany

Zacznijmy od Vengi, a jej przód to mocno uniesione do góry światła z kloszami lamp zachodzącymi na błotniki. Podobny zabieg zastosował Citroen w C3 Picasso, czyli mocno pociągnięty do góry przód o charakterystycznych lampach w kształcie prostokątów. Dzięki tak zaprojektowanym przodom, mamy wrażenie, że są to samochody dużo wyższe, niż w rzeczywistości. Linie boczne to typowe minivany z „napompowanymi” przestrzeniami pasażerskimi. Tylne części nadwozi, charakteryzują się sporej wielkości klapą i ciekawie, zaprojektowanymi lampami. Kia umiejscowiła swoje lampy w standardowym miejscu, zaś Citroen usytuował je wysoko na słupkach. Oba auta są bardzo sympatyczne i ciekawie stylistycznie, więc często zwracają na siebie uwagę.




Niespotykane wnętrza

Popatrzmy na wnętrza prezentowanych dzisiaj aut. Zacznijmy od „cytryny” i jej konsoli środkowej, która mimo, uporządkowania i prostego zaprojektowania jest rzadko spotykana. Na samej górze znajdują się cztery oddzielne wyświetlacze. Najciekawszych z nich to prędkościomierz, który zbudowano w przezroczystej technologii. Niżej, znajduje się centrum dowodzenia dwustrefową klimatyzacją i wygodnie usytuowany lewarek skrzyni biegów.

„Kijanka” podeszła do tego bardzo tradycyjnie. I tak, kierowca widzi przed sobą potrójne zegary, w oddzielnych tubach o analogowej technologii. Są podświetlone na miły, biały kolor, który zawsze ukoi nasze zmęczone oczy. Konsola środkowa mimo, że jest zaprojektowana tradycyjnie to, jednak ma to coś w sobie. Głównie składa się z dwóch pokręteł. Pierwsze służy do obsługi radia, którego wyświetlacz połączony z komputerem pokładowym znajduje się na samej górze i nie jest wielkich rozmiarów. Drugie z pokręteł, otoczone jest licznymi przyciskami, które obsługujemy intuicyjnie, a służą do jednostrefowej klimatyzacji.


Citroen C3 Picasso posiada wygodne i komfortowe przednie fotele. Z tyłu, także komfortowo może podróżować nawet trójka dorosłych osób, miejsca na nogi, jak i nad głowami nikomu nie zabraknie, a podróż umilać będzie ogromnych rozmiarów panoramiczny, szklany dach. Nie powinno być problemu z zapakowaniem naszych bagaży. Zawdzięczamy to 385 litrowemu bagażnikowi, który na szczęście posiada niski próg załadunkowy. Istnieje także możliwość powiększenia tej przestrzeni aż do 1506 litrów.

Kia Venga również dysponuje miejscem dla czwórki, a nawet piątki pasażerów. Są praktyczne i wygodne, także przestrzeni na nogi i nad głowami jest wystarczająco dużo. Standardowo bagażnik Vengi jest większy od konkurenta i dysponuje 422 litrową przestrzenią, choć po rozłożeniu siedzeń sytuacja się odwraca i powierzchnia jest mniejsza o 20 litrów.

Do spokojnej jazdy

Jako że do mojej dyspozycji oddano auta o różnych silnikach, długo miałem dylemat w jaki sposób opisać ich silniki. Kia Venga, pod maską dysponuje podstawową jednostką benzynową o pojemności 1,4 i mocy 90 KM a C3 Picasso wysokoprężny silnik 1,6 HDI i 110KM.


Jednak, aby test był wiarygodny postanowiłem wykorzystać sytuację, że rok wcześniej miałem możliwość jeździć benzynową odmianą C3 Picasso i tą jednostkę tutaj porównam. Zacznijmy od Vengi. Podstawowa jednostka benzynowa koreańskiego auta, rozwija moc 90 KM i dysponuje 137 Nm momentu obrotowego, który osiągany jest przy 4000 obr./min. Moc ta, gwarantuje jej na osiągnięcie pierwszej setki, po niespełna 13 sekundach i maksymalnie rozpędzić auto do 168 km/h. Ważący ponad 1200 kilogramów Citroen, dysponuje 95 KM i 135 Nm.

Dzięki tym parametrom pierwsze 100 kilometrów osiąga po 12,2 sekundach, zaś prędkość maksymalna wynosi około 180 km/h. W obu autach napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem pięciobiegowych, manualnych skrzyń biegów, które są dobrze dobrane do możliwości jednostek napędowych.

Elastyczność zarówno w Kia, jak i w Citroenie do najlepszych nie należy, ale spowodowane jest to niezbyt dużymi momentami obrotowymi. Na trasie, przy pełnym komplecie pasażerów i pełnym bagażniku, dosyć często jesteśmy zmuszeni do redukcji przełożenia, nawet do trójki.


Zawieszenia są dobrane do charakteru aut. Zapewniają komfortową i wygodną podróż, niezależnie od jej długości. Niestety, tak zestrojone zawieszenia nie pozwalają na szybszą jazdę po krętych drogach z powodu, zbyt wysokich nadwozi i zauważalnych ich przechyłów. Jednak nie zapomniano o bezpieczeństwie i mimo miękkiego zawieszenia kierowca zawsze wie, że panuje nad autem. Układy kierownicze idealnie wspomagają kierowcę, niezależnie od sytuacji.

C3 Picasso podczas tygodniowego testu zużywało średnio około 7,7 litra benzyny bezołowiowej na każde 100 kilometrów. W mieście zużycie wzrasta do 10 litrów na trasie zaś, potrafi spaść do 6,2 litra. Venga spala podobnie i w terenie zabudowanym potrzebuje 9 litrów, a na trasie 6,1. Podobnie wygląda sprawa ze średnim zużyciem, które nie przekroczyło 7,6 litrów na każde 100 kilometrów.

Dla młodych rodzin

Zaprezentowane dziś auta, są ciekawymi propozycjami dla młodych, rodzin z jednym lub dwojgiem dzieci, potrzebujących niewielkich aut ale o przestronnym i ciekawie zaprojektowanym wnętrzu. Dodatkowym atutem testowanych samochodów są sporej wielkości bagażniki, a co najważniejsze o łatwym do nich dostępie. Co wybrać? Trudna decyzja i dlatego pozostawię ją Państwu.




Dane techniczne:

Citroen C3 Picasso // Kia Venga
Pojemność silnika: Pojemność silnika: 1397 // 1396 ccm benzynowy
Moc: 95 // 90 KM przy 6000 // 6000 obr./min
Moment obr.: 135 // 137 Nm przy 4000 // 4000 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna // 5 biegowa manualna
Napęd: przedni // przedni
0-100km/h: 12,2 // 12,8 sek.
Vmaks: 178 // 168 km/h
Zużycie paliwa: 9,2/5,6/6,9 // 7,5/5,5/6,2 (10,0/6,2/7,7 // 9,0/6,1/7,5 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 // 48 litrów
Teoretyczny zasięg: 650 // 1066 kilometrów
Wymiary: 4078/1730/1621 // 4068/1765/1600 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach) Waga: 1259 // 1170 kg
Ładowność: 483 // 540 kg
Pojemność bagażnika: 385/(1506) // 422/(1486) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 // 5/5

Wyposażenie: wersja C3 Picasso Exclusive

wyposażenie dodatkowe: lakier metalik, Black Pack (obręcze kół ze stopów lbekkich 17 calowe CLOVER diamentowane, z elementami lakierowanymi na czarno; listwy zderzaków lakierowane na czarno), ESP + ASR, przeszklony dach CIELO, relingi dachowe, USB box (gniazdo USB i wejście RCA na konsoli)




Wyposażenie: wersja Kia Venga XL

dodatkowe wyposażenie: aluminiowe obręcze kół z oponami 205/50 R17, Pakiet funkcjonalny (Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu, kabel typu iPod, funkcja podgrzewania foteli pierwszego rzędu, urządzenie antyoblodzeniowe wycieraczek, tempomat oraz ogranicznik prędkości, panoramiczny dach sekwencyjny, sterowany elektrycznie z funkcją bezpieczeństwa

Cena: około 61 500 zł (wersja testowana Citroen C3 Picasso oferta z promocją) około 61 400 zł (wersja testowana Kia Venga)

Tekst i zdjęcia –  Artur Ławnik

Artykuł pochodzi ze strony www.autotesty.com.pl

Zobacz także:

Infiniti G37x 3,7 V6 320 KM 4×4 GT Premium

Mazda 3 sedan 1,6D 109KM Exclusive

Dodge Caliber 2,0 VVT 156KM SXT Reloaded

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj