Wybór odpowiedniego notariusza to ważna decyzja, która może mieć wpływ na nasze sprawy prawne i finansowe. Warto poświęcić trochę czasu na znalezienie odpowiedniej kancelarii notarialnej, która zapewni nam profesjonalną obsługę. W naszym artykule podpowiemy, czym się kierować, aby dokonać właściwego wyboru.
Kancelaria notarialna – kim jest notariusz i czym się zajmuje?
Notariusz to prawnik, którego głównym zadaniem sporządzanie aktów notarialnych – takich jak umowy sprzedaży, darowizny czy podziału majątku wspólnego. Oprócz tego notariusz zajmuje się również prawem spadkowym. Sporządza akty poświadczenia dziedziczenia, umowy zrzeczenia się dziedziczenia, testamenty oraz protokoły otwarcia i ogłoszenia testamentu.
Pozostałe czynności notarialne dokonywane przez notariusza to również spisywanie protokołów, sporządzanie protestów weksli i czeków, przechowywanie dokumentów, pieniędzy oraz papierów wartościowych. Notariusz sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów, a także poświadcza zgodność kopii z oryginałem, datę okazania dokumentów oraz własnoręczność podpisu.
Notariusz Sosnowiec – jak wybrać dobrą kancelarię?
Wybór kancelarii notarialnej to ważna decyzja, dlatego powinna być dobrze przemyślana. Poniżej przedstawimy najważniejsze aspekty, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze dobrego notariusza.
Doświadczenie w branży
Decydując się na wybór doświadczonego notariusza, jest większe prawdopodobieństwo, że wybierzemy osobę odznaczającą się profesjonalizmem i rzetelnością. Doświadczenie w sporządzaniu różnych świadczy o wysokich kompetencjach notariusza. Ważne jest, aby wybrana osoba posiadała praktyczną wiedzę w zakresie czynności notarialnych polegających na sporządzaniu skomplikowanych dokumentów prawnych.
Podejście do klienta
Indywidualne podejście do każdego klienta jest bardzo ważne w pracy notariusza. Prawnik ten powinien wykazywać się empatią, cierpliwością oraz umiejętnością wyjaśnienia zawiłości prawnych w zrozumiały sposób. Do cech, które mogą ułatwić nam współpracę z notariuszem, należą też możliwość umówienia się na dogodną godzinę oraz elastyczność w ustalaniu terminu spotkania.
Lokalizacja kancelarii
Siedziba kancelarii notarialnej powinna znajdować się w dogodnej lokalizacji, np. w centrum miasta. Notariusz w Sosnowcu, który posiada kancelarię w samym centrum, zapewnia łatwy dostęp klientom z całego miasta i okolic. Lokalizacja kancelarii w centrum Sosnowca to spora oszczędność czasu i wygoda.
Profesjonalizm i podejście do klienta
Do cech, które powinien posiadać dobry notariusz, należą: profesjonalna obsługa, fachowa wiedza i umiejętność rozwiązywania problemów prawnych. Warto zwrócić uwagę na opinie dotyczące sposobu załatwiania spraw, podejścia do klienta i terminowości.
Opinie
Zanim zdecydujesz się na skorzystanie z usług konkretnego notariusza, sprawdź opinie innych klientów oraz zapytaj znajomych o rekomendacje. Opinie innych osób mogą być cennym źródłem informacji o jakości usług notarialnych.
Usługi dodatkowe
Wybierając notariusza, warto również zwrócić uwagę na dodatkowe usługi oferowane przez kancelarię. Należą do nich np.:
-
możliwość przechowania pieniędzy lub dokumentów na informatycznym nośniku danych,
-
sporządzanie protestów weksli w uzasadnionych przypadkach,
-
możliwość spisywania protokołów w szczególnych przypadkach, np. w domu opieki.
Transparentność opłat
Przy wyborze notariusza dobrze jest także sprawdzić, czy jego kancelaria zapewnia przejrzysty cennik. Upewnij się, że kancelaria informuje o maksymalnych stawkach taksy notarialnej oraz pobranych opłatach sądowych.