Audi

Prezes zarządu AUDI AG Markus Duesmann mówi: „Audi ma sprecyzowany plan dotyczący elektrycznej i cyfrowej przyszłości”

– Członek zarządu AUDI AG ds. finansowych Jürgen Rittersberger podkreśla: „W pełnym wyzwań otoczeniu pokazaliśmy naszą finansową siłę”

– Grupa osiąga zysk operacyjny rzędu 5,5 mld euro i przepływy pieniężne rzędu 7,8 mld euro

– Marki skupione w Grupie: wspólne cele i potencjał synergii

W pełnym wyzwań roku finansowym 2021, mocne strony Audi po raz kolejny zostały wystawione na próbę. Grupa Audi osiągnęła najwyższe w historii wyniki w zakresie zysku operacyjnego i przepływów pieniężnych netto. Przychody w ubiegłym roku wyniosły około 53 miliardów euro. Zysk operacyjny osiągnął poziom 5,5 mld euro, a stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży wyniosła 10,4 procent. Wysokie przepływy pieniężne netto: 7,8 mld euro, świadczą o wysokiej zdolności Grupy Audi do samofinansowania. Obok aktywnego zarządzania niedoborem półprzewodników i ścisłej dyscypliny kosztowej, do pozytywnych wyników finansowych przyczyniły się także dobre pozycjonowanie cenowe, wysoka wartość rezydualna, dobre wyniki Lamborghini i Ducati oraz pozytywne skutki ratingu surowców i efektów walutowych. Jednocześnie Audi zdecydowanie kontynuowało proces transformacji i zwiększyło o 57,5 procent liczbę dostarczanych na rynek pojazdów w pełni elektrycznych (BEV). Konkretnych skutków wojny na Ukrainie dla działalności Grupy Audi nie da się jeszcze przewidzieć.

„Dzięki strategii Vorsprung 2030, Audi ma jasny plan na elektryczną i cyfrową przyszłość” – powiedział Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG. „W ubiegłym roku firma, dokonując transformacji naszego modelu biznesowego w kierunku neutralnej pod względem emisji CO2 i zdigitalizowanej mobilności, w imponujący sposób pokazała, że jesteśmy na właściwej drodze.”

Dostawy na rynki: poziom niemal taki sam jak w roku ubiegłym

Mimo tworzenia się wąskich gardeł w pozyskiwaniu półprzewodników, dostawy samochodów marki Audi w roku finansowym 2021 były niemal na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Odnotowano jednak wyraźnie silny wzrost dotyczący pojazdów elektrycznych. W ubiegłym roku marka Audi dostarczyła klientom łącznie 1 680 512 (2020: 1 692 773) pojazdów, osiągając niemal takie same wyniki jak rok wcześniej (-0,7 procent). W pierwszej połowie roku Audi, dzięki aktywnemu zarządzaniu sytuacją w zakresie dostaw, zwiększyło dostawy o 38,8 procent, do 981 681 (2020: 707 225) samochodów. Utrzymujący się niedobór półprzewodników, mimo intensywnych działań kontrolnych, doprowadził do przestojów w produkcji, tak, że utrzymujący się wysoki popyt w drugiej połowie roku nie mógł być w pełni zaspokojony.

Duży wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych

Wzrost dostaw samochodów w pełni elektrycznych (BEV) potwierdza słuszność kursu firmy w kierunku elektromobilności. Audi dostarczyło klientom łącznie 81 894 (2020: 52 011) w pełni elektrycznych pojazdów, o 57,5 procent więcej niż w roku poprzednim. Przyczyniły się do tego przede wszystkim nowe Audi Q4 e-tron – 21 098 sprzedanych egzemplarzy oraz Audi e-tron GT quattro – 6896 sprzedanych egzemplarzy.

Przychody: 6,2 procent wyższe niż rok wcześniej

Przychody Grupy Audi w roku finansowym 2021 wyniosły 53 mld 068 mln euro (2020: 49 mld 973 mln). Wzrost o 6,2 procent w stosunku rok do roku, można przypisać przede wszystkim dobrej polityce cenowej i bardzo dobrym wynikom rynkowym linii produktów Q3, Q5, e-tron oraz marek Lamborghini i Ducati. W celu zapewnienia porównywalności i przejrzystości, Audi dobrowolnie sporządza raporty zgodnie z nowym rozporządzeniem UE w sprawie taksonomii. Przychody zgodne z taksonomią UE osiągnęły 12,8 procent w stosunku do całkowitych przychodów Grupy Audi.

Zysk operacyjny: najwyższy w historii

Oprócz wzrostu przychodów, ścisła dyscyplina kosztowa oraz poprawa sytuacji w zakresie cen surowców i efektów walutowych, zaowocowały zyskiem operacyjnym w wysokości 5 mld 498 mln euro (2020: 2 mld 569 mln) i stopą rentowności operacyjnej ze sprzedaży na poziomie 10,4 (2020: 5,1) procent. Grupa Audi ujawnia w swoich wynikach finansowych dużą część swojej działalności w Chinach. Włączenie działalności w Chinach do zysku operacyjnego dałoby marżę operacyjną w wysokości 12,5 procent.

Wyniki finansowe: ponownie mocne wyniki na rynku chińskim

Wynik finansowy Grupy Audi wyniósł w roku 2021 1 mld 430 mln euro (2020: 1 mld 618 mln). Działalność w Chinach po raz kolejny wniosła duży wkład w wynik finansowy i wyniosła 1 mld 140 mln euro (2020: 1 mld 009 mln). Wraz ze swoimi partnerami, spółkami FAW i SAIC, Audi zamierza w przyszłości dalej umacniać swoją silną pozycję w Chinach, zwłaszcza w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Do roku 2026, Audi zamierza rozszerzyć swoje portfolio w Chinach do ponad dziesięciu modeli w pełni elektrycznych. Kolejnym ważnym krokiem milowym na tamtejszym rynku jest utworzenie spółki Audi FAW NEV Company Ltd. Audi posiada większościowy udział w tej nowej spółce joint venture, dzięki której wyznacza kierunek rozwoju lokalnego portfolio produktów elektrycznych oraz buduje w Changchun własny, nowy zakład produkcyjny dla w pełni elektrycznych modeli Audi, bazujących na wspólnej platformie dla pojazdów w pełni elektrycznych: Premium Platform Electric (PPE). Audi zainwestuje w ten projekt około 2,6 mld euro. Pierwsze w pełni elektryczne modele oparte na PPE przeznaczone na rynek chiński, zjadą z taśm montażowych nowej fabryki pod koniec 2024 roku.

Przepływy pieniężne netto: nowy rekord

Przepływy pieniężne netto Grupy Audi osiągnęły w roku finansowym 2021 rekordowy poziom rzędu 7 mld 757 mln euro (2020: 4 mld 589 mln). Wzrost o prawie 70 procent w porównaniu z rokiem wcześniejszym wynika głównie z wyższych zysków i odzwierciedla rozwój kapitału obrotowego w czasie kryzysu w branży półprzewodników oraz utrzymującą się dyscyplinę inwestycyjną.

Podział zysków i premia

Audi podzieli się swoimi zyskami z pracownikami za ich zaangażowanie w trudnym roku 2021. Dla specjalistów z niemieckich fabryk premia z tytułu udziału w zyskach Audi w roku 2021 wyniesie 5670 euro (2020: 1080). Premia ta opiera się na stałej formule obliczeniowej zawartej w układzie zbiorowym pracy i jest uzależniona od zysku operacyjnego. W spółkach zależnych Audi również obowiązują regulacje dotyczące premii z zysku.

Mocni w grupie: marki stawiają ambitne cele

W prognozie na rok sprawozdawczy 2022, po raz pierwszy, ze względu na konsolidację, została uwzględniona marka Bentley. W ramach grupy marek, Audi, Bentley, Ducati i Lamborghini będą w przyszłości jeszcze ściślej ze sobą współpracować – na przykład dzięki wspólnej mapie drogowej dotyczącej elektromobilności i technologii cyfrowych. Grupa marek spodziewa się potencjału synergii na wysokim, dziewięciocyfrowym poziomie i stawia sobie ambitne cele. Począwszy od roku 2030, zamierza dostarczać klientom ponad trzy miliony samochodów rocznie. Zamierza również osiągnąć rentowność operacyjną ze sprzedaży na poziomie ponad 11 procent.

Przewidywania na rok finansowy 2022

„Audi z powodzeniem przeszło przez burzliwy rok. W bardzo wymagającym otoczeniu pokazaliśmy nasze mocne strony finansowe i ustanowiliśmy nowe rekordy w zysku operacyjnym i przepływach pieniężnych netto” – powiedział Jürgen Rittersberger, członek zarządu AUDI AG ds. finansowych i prawnych. „Nasze wyniki finansowe dowodzą, że mamy nie tylko wizjonerską siłę do realizacji naszych ambitnych planów, ale także siłę finansową.”

Dobrze wypełnione portfele zamówień i utrzymujący się wysoki popyt, jak również dalszy postęp w dyscyplinie kosztów stałych, dają Grupie Audi pewność siebie w odniesieniu do bieżącego roku fiskalnego. Podczas, gdy sytuacja w zakresie dostaw półprzewodników powinna się nieco poprawić, nie można jeszcze ostatecznie oszacować konkretnych skutków wojny na Ukrainie w odniesieniu do gospodarki światowej, rozwoju branży oraz zysków, finansów i aktywów Grupy Audi. Prognoza grupy marek premium została przyjęta 21 lutego 2022 r., a więc nie uwzględnia skutków wojny na Ukrainie.

Grupa przewiduje dostawy na poziomie 1 mln 800 tys. – 1 mln 900 tys. samochodów. Oczekuje się, że przychody wyniosą od 62 do 65 mld euro, przy utrzymaniu silnej pozycji cenowej. Stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży ma wynieść od 9 do 11 procent. W świetle nieznacznie rosnącego, a więc normalizującego się kapitału obrotowego oraz rosnącej aktywności inwestycyjnej, przepływy pieniężne netto osiągną prawdopodobnie wartość od 4,5 do 5,5 mld euro.

Vorsprung 2030: następny etap elektrycznej i cyfrowej transformacji

„W tym roku mocniej skoncentrujemy się na tematach zrównoważonego rozwoju, elektryfikacji i cyfryzacji oraz rozpoczniemy kolejny etap naszego kursu transformacji, który zakłada wycofanie z produkcji silników spalinowych do roku 2030, kompleksową mapę drogową dla elektromobilności oraz stworzenie nowych cyfrowych modeli biznesowych i usług we współpracy z CARIAD, jednostką zajmującą się oprogramowaniem, będącą własnością Grupy VW” – powiedział prezes zarządu AUDI AG Markus Duesmann.

Dzięki jasnym decyzjom i ambitnym celom, Audi systematycznie przyspiesza transformację w kierunku zrównoważonego modelu biznesowego. Jako kluczowy aspekt strategii korporacyjnej Vorsprung 2030, Audi już w połowie 2021 roku zdecydowało, że będzie pierwszym niemieckim producentem samochodów segmentu premium, który zrezygnuje z produkcji samochodów spalinowych. Od roku 2026, Audi będzie wprowadzać na rynek na całym świecie wyłącznie modele w pełni elektryczne. W tym samym roku producent planuje już mieć w ofercie ponad 20 tego typu modeli. Na drodze do stopniowej dekarbonizacji, Audi zamierza do roku 2030 ograniczyć emisję CO2 związaną z pojazdami w całym łańcuchu wartości (z wyłączeniem pojazdów produkowanych lokalnie w Chinach) o 40 procent, w porównaniu z rokiem referencyjnym 2018.

A6 Avant e-tron concept: samochody typu kombi marki Audi w dalszym ciągu nazywane będą Avant

Audi już wkrótce zaprezentuje koncepcyjny model Audi A6 Avant e-tron, które będzie kolejnym ważnym krokiem w rozwoju oferty pojazdów w pełni elektrycznych. Późniejsze wersje produkcyjne Audi A6 e-tron będą pierwszymi pojazdami z płaską podłogą, bazującymi na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE), wielkoskalowej platformie dla samochodów elektrycznych klasy średniej i premium. W ten sposób Audi rozszerza swoją ofertę samochodów elektrycznych na kluczowy segment i sprawia, że elektromobilność staje się głównym nurtem działań marki.

Kompleksowy ekosystem mobilności

Wraz z przejściem na elektryczną i zautomatyzowaną mobilność, klienci coraz bardziej koncentrują się na ekosystemach napędowych, które wyróżniają się na tle konkurencji. Pierwszym krokiem Audi w kierunku elektromobilności jest wprowadzenie kompleksowej oferty ładowania. Należąca do Audi usługa e-tron Charging Service oferuje – za pomocą jednej karty – dostęp do ponad 320 tys. punktów ładowania w 26 krajach europejskich. W ciągu ostatnich trzech lat liczba punktów ładowania e-tron Charging Service wzrosła ponad czterokrotnie. Ponadto Audi z powodzeniem uruchomiło w Norymberdze fazę pilotażową swojej oferty szybkiego ładowania premium – Audi charging hub. W drugiej połowie roku, drugi taki projekt pilotażowy zostanie uruchomiony w Zurychu, aby kompleksowo przetestować możliwości rozbudowy tej elastycznej platformy koncepcyjnej.

Oprócz rozbudowy infrastruktury do ładowania pojazdów, firma kładzie nacisk na rozwój działalności opartej na danych. Na przykład, należąca do Grupy VW jednostka CARIAD zajmująca się oprogramowaniem, przyspiesza rozwój oprogramowania i buduje odpowiednie umiejętności przy pomocy strategicznych partnerstw. Ponadto Audi koncentruje się na innowacyjnych usługach cyfrowych. Jednym z przykładów jest integracja holoride, którą Audi wykorzystuje do przekształcenia samochodu w przestrzeń rozrywki. Ta oparta na wirtualnej rzeczywistości oferta rozrywkowa zostanie wprowadzona na rynek latem tego roku.

Audi w przyszłości podda się ratingowi ESG

Audi jest przekonane, że zrównoważony model biznesowy powinien być mierzony nie tylko kryteriami ekologicznymi, ale także miarami postrzegania odpowiedzialności społecznej i ładem korporacyjnym. W związku z tym, w ramach Vorsprung 2030 firma zdefiniowała ESG jako strategiczny obszar działania i uwzględnia kryteria ESG we wszystkich decyzjach dotyczących firmy i produktów. Podstawą tego jest solidny system zarządzania ESG. Aby zapewnić większą porównywalność i przejrzystość, Audi nie tylko dobrowolnie będzie sporządzać raporty zgodnie z nowym rozporządzeniem UE w sprawie taksonomii, ale także w przyszłości podda się ocenie ESG przez niezależną agencję ratingową.

„Chcemy być wyjątkowi także w zakresie ESG. Zrównoważony rozwój zakorzeniony we wszystkich pionach działalności sprawi, że Audi będzie postrzegane jako firma solidna i przygotowana na przyszłość. Rating ESG zwiększy też wartość naszej firmy. To nic innego, jak nasza „licencja na rozwój”” – podkreśla Jürgen Rittersberger.

Źródło: Audi

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj