Obiektywizm wiadomości z kraju w polskich mediach

Głównymi źródłami wiadomości z Polski są wciąż programy telewizyjne – zarówno z kanałów publicznych, jak i komercyjnych. Internet wciąż, zwłaszcza wśród osób starszych, kojarzony jest z rozrywką, a nie z informacją.

 

Wiadomości z kraju wciąż śledzimy przede wszystkim w telewizji. To medium mniej angażujące, telewizyjne programy informacyjne można oglądać przy okazji innych działań – przy jedzeniu, sprzątaniu, a nawet podczas spotkań towarzyskich.
W ten sposób zdobywa się wprawdzie wiedzę dość powierzchowną, jednak bez poczucia straty czasu można zyskać przekonanie, że jest się „na bieżąco”. Sam sposób podania informacji nie wymaga zresztą od widza większego zaangażowania: prezenterzy posługują się prostym językiem, wspieranym bardzo bezpośrednimi ilustracjami. Często nawet bez poświęcania większej uwagi przekazowi telewizyjnemu wiadomo, czego on dotyczy. Na przykład ilustracją materiału jest: sejm, sala sądowa, przebitka na Jarosława Kaczyńskiego i marsz KOD. Bez komentarza można odgadnąć, że wiadomość dotyczy sporu o Trybunał Konstytucyjny.
Jak najmniej stronnicze treści 
Według badań ilościowych i jakościowych opublikowanych w październiku 2015 na zlecenie Krajowej rady Radiofonii i Telewizji przez Centrum Badań Marketingowych Indicator respondenci wierzą, że w natłoku wiadomości z kraju i zagranicy są w stanie wyłapać treści o możliwie najmniejszym stopniu manipulacji. Co interesujące, jednocześnie mieszane uczucia budzi kwestia zróżnicowania mediów – te same (najważniejsze) informacje mają być powielane przez konkurujące ze sobą portale, stacje telewizyjne i radiowe czy czasopisma. Różnica, o jakiej wspominają ankietowani, wynika ze specyfiki poszczególnych mediów – komercyjne media są uważane za bardziej stronnicze i atakujące niż programy emitowane przez telewizję publiczną oraz Polskie Radio. Respondenci zwrócili także uwagę, że stacje publiczne bywają upolitycznione – jako przykłady wymieniano choćby nadmierną ilość informacji dotyczących Bronisława Komorowskiego przed kolejnymi wyborami prezydenckimi.
Media lokalne i ogólnokrajowe
Opinie dotyczące jakości oraz dostępu do mediów wynikają także z miejsca zamieszkania. Respondenci z wielkich miast i aglomeracji najchętniej wybierają wiadomości ze świata, natomiast mieszkańcy mniejszych ośrodków cenią bardziej informacje lokalne oraz wiadomości z kraju.
Struktura mediów informacyjnych
Chociaż Internet z każdym rokiem zyskuje na popularności zwłaszcza kosztem prasy (przede wszystkim uważanej za opiniotwórczą) oraz telewizji, to jednak na czołowych pozycjach znajdują się TVP1, TVN oraz Polsat. Co interesujące, na szóstym miejscu respondenci wymieniają jako najważniejsze źródło informacji Facebook. Popularne portale (Onet oraz WP) są jeszcze niżej. Należy przypuszczać, że wynika to z ogromnej różnorodności Internetu i ograniczonej liczby ogólnodostępnych stacji telewizyjnych. Ponadto nadal zwłaszcza wśród ankietowanych w wieku średnim i starszym, Internet bardziej kojarzony jest z rozrywką niż z rzetelną informacją.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj