Znaczenie marketingu bezpośredniego może mylić się nam ze sprzedażą bezpośrednią, z którą mamy do czynienia każdego dnia, w każdym sklepie, do którego wchodzimy w celu dokonania zakupów.
Marketing bezpośredni wykorzystuje się w celu pominięcia osoby, która komunikuje się osobiście z potencjalnymi klientami. W ten sposób pomija się koszty związane z wynajmem powierzchni sklepowej oraz zatrudnieniem personelu. Istotą marketingu bezpośredniego jest dotarcie do interesującej nas grupy docelowej, w celu skontaktowania się z nimi w sposób bezpośredni, za pośrednictwem, maila, telefonu, bądź innych rozwiązań.
Zadaniem przedsiębiorstwa prowadzącego marketing bezpośredni jest wywołanie reakcji zwrotnej u odbiorcy, tak aby zainteresował się produktami, w celu dokonania zakupu. Idealnym przykładem są telezakupy Mango, które reklamują swoje produkty za pomocą specjalnie wyemitowanych w tym celu bloków reklamowych, a które nie posiadają własnych tradycyjnych sklepów. Kolejną dość znają firmą, która prowadzi marketing bezpośredni jest AVON, który wysyła do swoich (tak zwanych konsultantek) katalogi z najnowszymi produktami o różnych kosmetykach.
Przedsiębiorca poprzez korzystanie z marketingu bezpośredniego omija niepotrzebne koszty związane z wynajmem powierzchni handlowej oraz z zatrudnieniem sprzedawców. Dodatkowo na wzgląd określenia grupy docelowej, może z łatwością dostosować indywidualną ofertę dla klienta, przez co w dłuższym okresie czasu stara się budować dobre więzi z klientem. Dużą moc w marketingu bezpośrednim ma marketing szeptany, który polega na poleceniu, swoim znajomym, produktów sprzedawcy.
Z kolei taka forma dystrybucji (sprzedaży) produktów jest też w pewien sposób korzystna dla klienta, ponieważ na wzgląd omijania kosztów przez przedsiębiorstwo, sprzedawane produkty są często tańsze od konkurencyjnych. Dodatkowo klient może z łatwością i w szybki sposób złożyć zamówienia za pośrednictwem telefonu, bądź internetu, przy czym znajomi, bądź rodzina można wspomóc nas w zakresie podjęcia decyzji, przez ukazanie im katalogu, który otrzymaliśmy bezpośrednio od firmy.
Niestety są też minusy prowadzenia marketingu bezpośredniego np. klienci nie mogę w sposób fizyczny zapoznać się z oferowanym produktem, nie mogą go dotknąć, bliżej poznać, dlatego nadal większa ilość osób wybiera się na zakupy do centrów handlowych.
mBrokers.pl