digital marketing

Pozycjonowanie jest jednym z filarów internetowego marketingu. Dobrze wiedzą o tym firmy z sektora e-commerce, które każdego miesiąca przeznaczają nieraz naprawdę duży budżet na działania z tego zakresu. Jakie podejście do pozycjonowania daje najlepsze rezultaty w tej niewątpliwie wymagającej branży? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Na jakim etapie chcemy pozyskać klienta?
Aby udzielić odpowiedzi na postawione powyżej pytanie, należy najpierw zobrazować najbardziej standardowy proces zakupowy. Przykładowo, klient chcący zakupić drukarkę do domu będzie chciał najpierw określić, jaki rodzaj drukarki najbardziej odpowiada jego potrzebom (wówczas wpisuje w wyszukiwarkę prostą frazę, taką jak np. „drukarki”). Dlatego też istnieje duże prawdopodobieństwo, że w pierwszej kolejności przejrzy ofertę sklepów internetowych oferujących urządzenia biurowe, a następnie zapozna się z wadami i zaletami różnych typów drukarek i określi budżet, który będzie musiał przeznaczyć, by kupić odpowiedni dla siebie model. To jednak jeszcze nie koniec, ponieważ jeżeli np. stwierdzi, iż potrzebuje drukarki laserowej do 1000 zł, wpisze w wyszukiwarkę frazę „drukarki laserowe do 1000 zł”, by poszukać odpowiedniego modelu. Dopiero na samym końcu zaś zacznie szukać atrakcyjnych ofert wybranego przez siebie produktu.
Z perspektywy firmy szukającej najlepszej strategii pozycjonowania, ta standardowa ścieżka zakupowa oznacza zadanie sobie pytania: „na którym etapie chcę przyciągnąć klienta?” Widoczność na najbardziej ogólne frazy, na której pozyskanie wiele sklepów przeznacza każdego miesiąca ogromny budżet, daje przede wszystkim możliwość zwrócenia na siebie uwagi klienta będącego dopiero na samym początku opisanej powyżej ścieżki. Jednak takie wizyty niekoniecznie przekładają się na sprzedaż, ponieważ dokonują ich osoby, które dopiero zaczynają określać swoje potrzeby. Bardziej pragmatyczne może okazać się zatem budowanie widoczności na bardziej szczegółowe zapytania, które wpisują osoby będące na dalszych etapach ścieżki zakupowej. Poniżej opiszemy strategię pozycjonowania, która pomaga osiągnąć ten cel.
Pozycjonowanie long tail – na czym to polega?
Pozycjonowanie zorientowane na budowanie widoczności na dłuższe zapytania określa się jako pozycjonowanie long tail (pol. „długi ogon”). W praktyce działania z tego zakresu obejmują przede wszystkim stałą rozbudowę witryny sklepu internetowego o unikalną treść zoptymalizowaną pod kątem wyszukiwarek. Ze względu na bardzo dużą ilość podstron, witryny sklepów internetowych mają pod tym względem naprawdę ogromny potencjał.
Oparte na takich założeniach pozycjonowanie wymaga opracowania strategii korespondującej z dynamicznie zmieniającymi się algorytmami wyszukiwarek, które analizowane są podczas badań z wykorzystaniem metody naukowej. Nie bez znaczenia jest także wysoki poziom komunikacji między firmą oferującą usługi związane z pozycjonowaniem, a zleceniodawcą. Dlatego też planując kampanię pozycjonowania long tail, warto naprawdę dokładnie przemyśleć wybór firmy, której zlecimy wykonywanie usług.
W przygotowaniu artykułu pomogła firma nprofit.net/pl.